• Papricorn

30 dagar retur, vad gäller?

Hej

Är lite rookie på att nätshoppa. Köpte ett par skor på boozt jag inte är nöjd med.
    Det är 30 dagars returrätt från att jag mottog varan.
    Är det så att varan ska vara de tillhanda inom dessa 30 dagar eller ska jag skicka de inom 30?!

Det står ju att det kan ta upp till 10 dagar innan de får en retur så skickar jag de idag på dag 25 hinner de ju inte fram...

Vad gäller?!

• Svar på tråden 30 dagar retur, vad gäller?
  • sportpappa

Returrätt är ett konstigt begrepp och vad jag vet så finns det inte i lagstiftningen. Det som är reglerat är ångerrätt. Vid distansköp har du 14 dagar på dig efter att du mottagit varan att ångra dig. Varan behöver inte ha nått säljaren, men du måste ha meddelat säljaren att du utnyttjar din ångerrätt.
    Alltså, om returrätt är samma sak som ångerrätt så behöver inte varan ha nått säljaren inom de 30 dagarna. Kontakta säljaren och be dem förtydliga vad de menar.

• Papricorn
    sportpappa skrev 2013-09-05 11:19:28 följande:
    Returrätt är ett konstigt begrepp och vad jag vet så finns det inte i lagstiftningen. Det som är reglerat är ångerrätt. Vid distansköp har du 14 dagar på dig efter att du mottagit varan att ångra dig. Varan behöver inte ha nått säljaren, men du måste ha meddelat säljaren att du utnyttjar din ångerrätt.

Alltså, om returrätt är samma sak som ångerrätt så behöver inte varan ha nått säljaren inom de 30 dagarna. Kontakta säljaren och be dem förtydliga vad de menar.

Har försökt men får inget svar.

De hänvisar till distansavtalslagen
  • sportpappa

På Boozts webbsida så står det "Ångerrätten är 30 dagar, i enlighet med Distanshandelslagen, 2 kap. 6 § DHL. Detta gäller från den dag som du har mottagit din beställning."
    De använder alltså termen ångerrätt vilket bör innebära att du kan utnyttja din ångerrätt i 30 dagar. Jag hittar inget om när varan ska returneras. Jag gissar att datum för inlämnade av paketet gäller som ångerdatum.

Ring deras kundtjänst och fråga när du senast måste skicka tillbaka skorna för att utnyttja din ångerrätt. Det är en väldigt konkret fråga som de måste kunna svara på. 

Svar på tråden 30 dagar retur, vad gäller?