• Pysan1

Hunden ylar när barnet skriker/gråter

Hej. Jag har en chihuahua som snart blir 6 år. Jag har haft honom sedan han var 6 månader & han har alltid fått vara hund, men långa promenader, bus, lek och träning. Nu till problemet.

När vår dotter kom för 1,5 år sedan var allt toppen. Det gick bra med hundarna och vår chihuahua tydde sig mycket till barnet. Ville gärna veta vart hon var, vad som skedde etc. Han behövde dock inte hel tiden vara med, bara han visste vart vi var. När dotter var ca 3 månader började vår chihuahua yla/skrika när dotter grät, det vill säga när hon var ledsen, inte när hon var arg. När dotter sedan var ca 6 månader började chihuahuan även skrika/yla när dottern var arg, det vill säga direkt dottern blev högljudd skrek hunden. Vår nuvarande situation är att vi har en dotter på 1,5 år som vet hur man man dels får igång hunden, men det är en petitess gentemot hur han skriker om hon vaknar mitt i natten och har drömt något eller liknande. Han skriker/ylar aldrig nu längre när hon gnäller eller är arg, men direkt hon är ledsen drar han igång, ibland väldigt högt och ibland lite mindre. Kan tillägga att han inte bryr sig om när andra barn skriker, inte när vi haft vänner på besök som haft små barn eller liknande, endast när det är just vår dotter.

Då vi testat olika metoder så som att ignorera, distansiera honom, säga till honom på skarpen, låta honom vara med, dalta, försökt distrahera med mat etc så vill det inte ge med sig. Det om fungerade bäst var att han fick gå in på kontoret och att vi då stängde dörren. Han blev lite tystare, men långt ifrån tyst. De ggr vi ignorerat honom har han slutat efter ett tag, men då vi bor i lägenhetshus vill vi gärna inte att han drar igång mitt i nätterna och stör grannarna, så vi har försökt få honom att vara tyst direkt. Han skriker som värst om det inte är jag som tröstar eller är med barnet.

Sett till rottisen så bryr hon sig inte alls, absolut inte om chihuahua skriker/ylar. Det enda hon reagerar på är om dottern blir ledsen för något, så kan hon komma och försöka trösta, men annars är hon precis som vanligt.

Jag har pratat med olika hundtränare, och den tränaren vi själv haft mycket kontakt med gällande träningar av olika slag sa, som några andra, att det bästa är att ignorera, då hundens skrik/ylande troligen sker per automatik. På samma sätt som vissa hundar ylar ikapp med sirener. Att vovven helt enkelt har tagit till sig barnet som en familjemedlem och vill hjälpa barnet att få hjälp/tröst fort. 

Jag hade inte brytt mig alls lika mycket om vi bott i hus, men att hunden ylar/skriker (ibland kan man tro att vi skulle vara hårdhänta mot honom då han skriker extremt) i en lägenhet där det hörs väl till grannarna känns inte så poppis.

Några förslag på vad vi kan göra?

• Svar på tråden Hunden ylar när barnet skriker/gråter
  • Dexter dot com

Börja med att sätta upp en lapp i trappen och berätta om erat problem så ni slipper anmälan till Länsstyrelsen och klagomål till hyresvärden.
    Ni verkar ju ha prövat det mesta men har ni testat med att avleda (en tar hand om barnet och en jobbar med hunden) med lite träning,kontaktövningar,lek mm när barnet skriker eller skvallertränat?

• Pysan1
    Dexter dot com skrev 2013-09-06 07:14:23 följande:
    Börja med att sätta upp en lapp i trappen och berätta om erat problem så ni slipper anmälan till Länsstyrelsen och klagomål till hyresvärden.
    Ni verkar ju ha prövat det mesta men har ni testat med att avleda (en tar hand om barnet och en jobbar med hunden) med lite träning,kontaktövningar,lek mm när barnet skriker eller skvallertränat?

Hej. Tack för ditt svar. De i trapphuset är medvetna om problemet & vi har ännu inte fått några klagomål. Kanske beror detta dock på att det är relativt livat då det bara är småbarnsfamiljer. Ja vi har testat detta men han blir så inne i skrikandet så det går inte att "nå fram" till honom. Sen är problemet att jag är själv under veckorna då sambon jobbar i Norge mån-tors. Dock är han mindre "skrikig" just när jag är själv med barnet, känns lite som att han inte behöver "säga till" lika mycket när det endast är en person i närheten.
  • Miss T

Hej Pysan1!
    Jag är nyfiken på hur det har gått för er. Är (tyvärr...) i samma situation som du. Har en Jack Russell-tik på 4 år, som blir helt utom sig av oro när min 1,5-åring gråter, skriker eller ens bara "pratar" (vilket hon gör mycket och ofta...). Ylar, gnäller och kryper ihop och gör sig liten. Hela hon och hennes kroppshållning utstrålar oro!
    Vi har, precis som ni, testat det mesta, men inget verkar hjälpa. Vissa dagar går det dock bättre för oss, och vissa är det katastrof. Och om jag bara visste varför det funkar bättre vissa dagar, men det gör jag inte. Kanske beror det på hundens dagsform, eller min (om jag är lugn mot henne)...
    Undrar därför hur det gick för er, om ni fick någon ordning på problemet?  

• Pysan1
    Miss T skrev 2013-11-27 09:18:06 följande:
    Hej Pysan1!

Jag är nyfiken på hur det har gått för er. Är (tyvärr...) i samma situation som du. Har en Jack Russell-tik på 4 år, som blir helt utom sig av oro när min 1,5-åring gråter, skriker eller ens bara "pratar" (vilket hon gör mycket och ofta...). Ylar, gnäller och kryper ihop och gör sig liten. Hela hon och hennes kroppshållning utstrålar oro!

Vi har, precis som ni, testat det mesta, men inget verkar hjälpa. Vissa dagar går det dock bättre för oss, och vissa är det katastrof. Och om jag bara visste varför det funkar bättre vissa dagar, men det gör jag inte. Kanske beror det på hundens dagsform, eller min (om jag är lugn mot henne)...

Undrar därför hur det gick för er, om ni fick någon ordning på problemet?  

Hej. Vi har fortfarande samma problem. Vår chihuahua drar sig dock inte undan utan gör allt för att synas & visa barnets missnöje. Här ylar hunden som värst när det är mycket folk. Om jag är ensam är det nästan inget skrikande. Sen som du beskriver är vissa dagar värre än andra. Jag fick rådet av hundtränare att ignorera & det är det som funkat bäst. Hunden kan yla extremt men ger sig faktiskt relativt snabbt om vi ignorerar honom.
Svar på tråden Hunden ylar när barnet skriker/gråter