• Anonym (nedstämd)

Jag är arbetslös men vill inte ha jobb!! Någon som har erfarenhet?

Jag skäms för hur jag känner, för jag vet att det är fel. jag är arbetslös och går hemma och är deprimerad, har varit det mer eller mindre sen jag föddes. Jag orkar nästan ingenting, är ledsen jämt och hur mycket jag än FÖRSÖKER börja tycka om att jobba så hatar jag det. Om ett jobb inte är 100% stimulerande och roligt för mig så blir jag tokdeppad. (Hör själv hur otroligt bortskämt det låter, men tro mig, jag är verkligen inte bortskämd.) Tvärtom så har jag nog upplevt för mycket som jag inte kommer över, det är därför jag är deprimerad. På varje jobb jag haft har jag varje dag upplevt så stor stress, även fast jobben egentligen har gått bra. Ibland har jag fått mycket beröm, men all glädje försvinner av rädsla för att jag ska göra nåt dumt på jobbet. Jag är rädd för att få sparken, bli utskälld, få ögon på mig av nån anledning, bli osams med någon, skämma ut mig etc. Jag är rädd för allt.

Jag är hemma men trivs egentligen inte med det, men vill/orkar inte heller jobba. Jag har funderat på om jag har social fobi eller någon diagnos av något slag, för jag ser ingen njutning i att jobba. Ingen alls, inte ens någon glädje. Ser överhuvudtaget knappt någon glädje i livet, särskilt inte i jobb. Lat är jag inte, kan jobba ideellt tills jag bränner ut mig! Men jag fixar inte att ha deadlines och krav, känner mig helt utbränd! Så fort det förväntas något av mig, vad det än är, så får jag så grym prestationsångest.  Om jag skulle vara med i Gordon Ramseys Hell's kitchen så skulle jag få panikattack, psykos och läggas in på psyket på en kvart (ja, jag menar det, så otroligt jätterädd och jätteledsen skulle jag bli av skrikandet och gapandet) Vad är det för fel på mig???   Rynkar på näsan     

• Svar på tråden Jag är arbetslös men vill inte ha jobb!! Någon som har erfarenhet?
  • Anonym (nedstämd)
    Sandra 321 skrev 2013-09-05 15:25:06 följande:
    Vad som är fel kan inte vi svara på. Sök hjälp ist
    Vad ska jag söka för? "Hej, jo det är så att jag blir ledsen av att tänka på att lämna mitt hem mer än en timme i sträck och jag vill inte jobba men behöver pengar." Jag förstår hur du menar (tror jag) men det fixar sig liksom inte bara för att jag pratar om det :-/
  • Kerubmamman

Du behöver söka hjälp för din depression till att börja med. Sen kan läkarna lista ut om du har bakomliggande tillstånd som förvärrar depressionen. Eller om allt du beskriver är symptom på depressionen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (samma här)

Det skulle kunna varit jag som skrivit det här. Känner igen mig såå mycket! Jag har också mått dåligt mer eller mindre så länge jag kan minnas, den enda gången jag kan känna att jag mår bra är när jag slipper lämna lägenheten. Tvärtemot dig så trivs jag hemma, vill inte gå ut överhuvudtaget då det ger mig en massa ångest. 

Jag har sökt hjälp för mitt mående men det har inte hjälpt, mår fortfarande lika dåligt idag som för 20 år sen om inte sämre till och med. Det är kanske sorgligt, men jag vill inte vara en del av livet, jag vill inte ta det av livet, jag vill vara isolerad från livet och bara vara hemma i min lägenhet. 

Men du kan ju prova söka hjälp om du vill, vem vet, på dig kanske terapi och mediciner fungerar? På mig gjorde det inte det iaf!     

• Anonym (Döden)

Hej Ts!

Jag känner igen mig i allt du skriver. Det är hemskt att känna såhär.

Jag skrev tråden "Vill dö" igår. Där beskriver jag lite annat som jag har svårt för.

Sök helt klart hjälp. Du ska inte skämmas av vad du känner och du vet att du har det jobbigt. Så det är bara att berätta exakt hur du känner för en psykolog, så att du kan få den hjälpen du behöver. Visst det händer inte under en natt, men nånstans måste vi börja som mår dåligt.

• liv

Du verkar ju ha en depression. Ta tag i den till att börja med.

• Anonym (samma här)
    Frankk skrev 2013-09-05 18:50:20 följande:
    Fobisk personlighetsstörning?
    sv.wikipedia.org/wiki/Fobisk_personlighetsst%...

Ja jag tror att det är det jag har. Har aldrig fått den diagnosen dock, bara diagnoser som dystymi, social fobi och depression som jag ätit mediciner för, men inte blivit hjälpt alls.
  • Fobiker
    Frankk skrev 2013-09-05 18:50:20 följande:
    Fobisk personlighetsstörning?
    sv.wikipedia.org/wiki/Fobisk_personlighetsst%...
    Jag har den diagnosen och känner igen mig i mycket som TS skriver. Jag sökte hjälp på vårdcentralen för en depression för två år sedan och fick då efter två besök denna diagnos av psykologen.

Jag har också haft svårt att hitta ett jobb som funkar bra. Känner jag mig trygg i det jag skall göra så kan jag jobba hur mycket som helst, men får jag för lite stimulans eller känner att jag inte vet hur jag skall sköta en viss uppgift, då börjar tankarna vandra iväg, jag blir mer och mer uttråkad, får dåligt samvete för att jag inte gör ett bra jobb och jag börjar med tiden känna större och större olust inför arbetet. Till slut orkar man inte hålla humöret uppe. Känner även igen det här från mina studier.

Jag trodde ett tag att jag hade ADD p.g.a. de koncentrationssvårigheter jag haft på mina jobb och mina problem med tidigare studier, men någon riktig ADD/ADHD problematik är jag nu rätt säker på att jag inte har utan att det är diagnosen jag fick på vc som spökar. 

Jag har definitivt inte mått bra de perioder jag har gått hemma heller, jag blir uttråkad även av det. Så jag brukar ofta vilja ut och jobba, eller gå i någon åtgärd, om inte annat bara för att ha något att göra, brukar hoppa på det jag får tag i och tvinga mig kvar där tills jag inte orkar längre, eller hittar något annat att göra, vad som helst... Ja, det är skitjobbigt att känna såhär! Jag är långt ifrån nöjd med mitt liv... Men än har jag inte gett upp!

Jag säger som andra här i tråden: sök hjälp för din depression, en skicklig och engagerad psykolog kan luska ut om du har någon annan diagnos i grunden.

Svar på tråden Jag är arbetslös men vill inte ha jobb!! Någon som har erfarenhet?