• Maria 417

Delgivningsman Kronofogden

Har skickat in till Kronfogden ansökan om betalningsföreläggande gällande en person som jag anser är skyldig mig 2000 kr

Begärde verkställighet

Har fått veta av Kronofogden att de har skickat ut betalningsföreläggandet med bifogat delgivningskvitto till personen.

Är ganska så orolig att personen överhuvudtaget inte kommer skicka in delgivningskvittot till Kronofogden även om påminnelse sen gått ut.

Är det någon som vet hur långt tid det tar innan Kronofogden skickar ut Delgivningsman? hur många försök gör denne för att få tag på personen?

Hur vanligt är det med "spikning"?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Delgivningsman Kronofogden
  • Lotta 3

Min sambo skickade ett betalningsföreläggande till sitt ex. Om jag inte kommer ihåg helt fel så har jag för mig att om personen inte svarar efter att fått påminnelse så har skulden accepternas.

• lyckligmamma87

På mitt ex så skicka dom 3 brev o va där hos han 3 gg o sista gg prata dom med en granne o då blev den accepterad o gick igenom osv...... Tog 8 mån från anmälan till att jag fick första utbetalningen

• Maria 417

Någon som vet om Delgivningsmän från Kronofogden är diskreta av sig när det gäller att få en person delgiven dvs ringer inte på hos grannar osv?

Hur är det med privata delgivningsfirmor? är dom diskreta eller går mer hårt fram för att få personen delgiven?

För om delgivningsman från Kronofogden inte lyckas få personen delgiven funderar jag på privat delgivningsfirma

• Lotta 3

Läs nedre delen..

Den person som får brevet kan agera på olika sätt:

Personen betalar till dig. Blir hela skulden betald måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan. Om en del av skulden blir betald måste du även meddela oss det.
    Personen skriver till oss och invänder mot (bestrider) skulden. Vi informerar dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill att domstol ska fortsätta handläggningen kommer Kronofogden att skriva av ärendet.

Personen hör inte av sig till Kronofogden efter att ha blivit delgiven. Då meddelar Kronofogden ett utslag. Däri anges att svaranden förpliktas att betala vad du har begärt.

• lyckligmamma87
    Maria 417 skrev 2013-09-05 18:31:41 följande:

Någon som vet om Delgivningsmän från Kronofogden är diskreta av sig när det gäller att få en person delgiven dvs ringer inte på hos grannar osv?

Hur är det med privata delgivningsfirmor? är dom diskreta eller går mer hårt fram för att få personen delgiven?

För om delgivningsman från Kronofogden inte lyckas få personen delgiven funderar jag på privat delgivningsfirma

Ett hyresbolag skicka ut en privat till mitt ex 2 gg o han va hård högljud bestämd nästan hotande....... Annars vet jag ej.......

Kf använder sig nog bara av sina egna ......o kf prata med mitt ex grannar o ringde på om det det gällde osv.....

Men 2000kr är inte mycket så varför hård o privat ???? jag anmälde mitt ex för över 200 tusen......
  • Maria 417

För mig mig är 2000 kr mycket pengar då jag tagit dessa ur egen ficka.

Sen är det så att personen i fråga har med avsikt lurat av mig dessa pengar.

Personen i fråga kommer med all säkerhet inte att skicka in delgivningskvittot till Kronofogden trots att påminnelse sen skickas ut.

Det vore vore helt enkelt en stor hjälp för mig om det är en Delgivningsman som är lite "besvärlig" så att säga för att få personen delgiven.

Men Delgivningsmän från Kronofogden ger väl inte upp i första taget att få personen delgiven?

Annars blir det nog för mig att anlita ett privat bolag

• lyckligmamma87
    Maria 417 skrev 2013-09-05 19:27:45 följande:

För mig mig är 2000 kr mycket pengar då jag tagit dessa ur egen ficka.

Sen är det så att personen i fråga har med avsikt lurat av mig dessa pengar.

Personen i fråga kommer med all säkerhet inte att skicka in delgivningskvittot till Kronofogden trots att påminnelse sen skickas ut.

Det vore vore helt enkelt en stor hjälp för mig om det är en Delgivningsman som är lite "besvärlig" så att säga för att få personen delgiven.

Men Delgivningsmän från Kronofogden ger väl inte upp i första taget att få personen delgiven?

Annars blir det nog för mig att anlita ett privat bolag

Bor personen i fråga i Gbg ??? O är 30 år ? V en 81......... Låter som mitt ex.....

3 chanser ger kf sen går det igenom som att personen har godkänt det osv......
  • päronsplitt
    Maria 417 skrev 2013-09-05 16:26:50 följande:
    Har skickat in till Kronfogden ansökan om betalningsföreläggande gällande en person som jag anser är skyldig mig 2000 kr Begärde verkställighet Har fått veta av Kronofogden att de har skickat ut betalningsföreläggandet med bifogat delgivningskvitto till personen. Är ganska så orolig att personen överhuvudtaget inte kommer skicka in delgivningskvittot till Kronofogden även om påminnelse sen gått ut. Är det någon som vet hur långt tid det tar innan Kronofogden skickar ut Delgivningsman? hur många försök gör denne för att få tag på personen? Hur vanligt är det med "spikning"? Tacksam för svar!

Jo men du måste ha bevis för skulden typ avtal vad du anser har ju mindre betydelse.
  • Maria 417

Kan säga att jag har bevis som styrker detta avtal osv

De bevisen är på juridisk väg tillräckligt starka för att styrka att personen är skyldig mig pengar.

(har ringt juridisk rådgivning och rådgjort samt Kronofogden anser att underlaget räcker för eventuell prövning i Domstol)

Svar på tråden Delgivningsman Kronofogden