• Anonym (TS)

Förvärkar + plötslig dålig mage? Någon som kan ge lite råd?

Är gravid i vecka 30 (29+5) och har haft lite problem av och till med extrem mensvärk i nedre delen av magen och bak i svanken.. Igår kväll fick jag denna extrema värk igen som känns som extrem mensvärk/ägglossning och det höll sig hela natten igenom.. Då och då kommer det sammandragningar men inte så att jag känner att det eskalerar något speciellt just den biten, men har fortsatt mycket värk i buken som bara släpper för korta stunder.

Jag har under hela graviditeten varit hård i magen och fått gå på toaletten kanske bara 1 gång i veckan när det gäller den biten, detta ska enligt vad jag förstår vara helt normalt.

Men idag fullkomligt exploderade magen, fick rusa in på toaletten 2 ggr och det bara kom å kom å kom.. Blandning av vatten och mer kompakt (ursäääkta..).. En rejäääl tömning med andra ord.

Bör jag vara orolig över dessa 2 i kombination? Hört att dålig mage kan vara ett tecken på början förlossning, att det kan sätta igång "på riktigt" allt från några timmar efter magen reagerat till flera dagar (kanske till o med veckor?) efteråt.

Får jag lika värkar ikväll/inatt ringer jag förlossningen för rådgivning imorgon.. Men just nu känner jag att jag kan "stå och gå" inom husets väggar mestadels av tiden utan att avlida (dock inte alltid, ibland får jag vika mig dubbel pga smärtan i svanken mest, men det ger sig när jag andats bort det) så vill helst avvakta lite. Speciellt eftersom jag inte riktigt kan sätta fingret på hur sammandragningarna ter sig.

Men tänkte höra om någon här har någon teori så länge?

• Svar på tråden Förvärkar + plötslig dålig mage? Någon som kan ge lite råd?
  • ClaraV

Jag skulle nog ringa in redan nu om jag var du. Hade mycket ont och förvärkar när jag väntade min dotter och fick även åka in och stanna av värkarna i vecka 28. Efter det hade jag en tämligen lugn graviditet.

• Anonym (TS)
    ClaraV skrev 2013-09-05 16:57:44 följande:
    Jag skulle nog ringa in redan nu om jag var du. Hade mycket ont och förvärkar när jag väntade min dotter och fick även åka in och stanna av värkarna i vecka 28. Efter det hade jag en tämligen lugn graviditet.
    Hade du ont hela tiden eller fanns det stunder när det släppte? Vissa stunder känner jag mig helt normal när jag sitter i soffan, sen kommer det som ett paket på posten.. Den här grymma mensvärken.

Kanske skulle lägga till det, jag är heltidssjukskriven och anstränger mig därför inte speciellt mycket. Denna värk kan komma även när jag vilat i en timme osv.
  • Anonym (TS)

Jag tycker det är så förbannat jäkla svårt att avgöra om det är "normala" sammandragningar och förvärkar eller om det är ett tecken på att det kanske kan sätta igång inom den närmaste tiden..

Det är mest den här extrema mensvärken/ägglossningsvärken som oroar mig som sitter i nedre delen av magen och bak i svanken.. Så svårt att avgöra om det är något normalt eller inte trots att jag läst hur mycket som helst på internet.. och så kom den här dåliga magen då helt plötsligt o gjorde mig ännu mer förvirrad.

• Anonym (TS)

Ingen? :O

• Flappan

Nu har alla mina tre förlossningar gått fort...men ja de har startat med just som du säger tömma magen så....sen har värken kommit......men med mina snabba förlossningar har d innebärt in akut för några timmar senare har mina skruttor tittat ut! :)

• ClaraV

TS, det kom och gick lite, men hade ju mer ont än inte ont. Om du är osäker tycker jag att du ska ringa in, det kan vara en kombination av sammandragningar och stress som gör att du får så fruktansvärt ont. Magen kan ju också krångla när stressen kommer, så bara att du får prata lugnt med dom kanske hjälper.

Svar på tråden Förvärkar + plötslig dålig mage? Någon som kan ge lite råd?