• think44

Hoppa av universitetskurs - CSN??

Hej. Jag läser en kurs på 30 högskolepoäng, har precis fått mitt första studiebidrag på ca 2800 kronor  (har inga lån).

Jag funderar starkt på att hoppa av, tänkte prova plugga någon vecka till innan jag bestämmer mig... Men OM jag hoppar av, vad händer med studiebidraget då? Alltså det jag redan fått? Måste jag betala tillbaka den slanten om jag hoppar av om ett par veckor?

Står såhär på CSNs hemsida, men vill bolla lite med er också. 

"Du behöver oftast inte betala tillbaka bidraget för den tid du studerat. Men lånet måste du betala tillbaka.

Om du har fått bidrag och lån efter att du hoppat av din utbildning, kan du bli skyldig att betala tillbaka både bidraget och lånet."

Vore så drygt om det är något lurt med det. 

• Svar på tråden Hoppa av universitetskurs - CSN??
  • Alvas mamma

När jag hoppade av ringde jag samma dag, hoppade av i mitten av månaden, fick då veta att bidraget man fick i slutet av månaden innan var förskottsbetalning. Således skulle halva betalas tillbaka.

• think44
    Alvas mamma skrev 2013-09-05 17:47:48 följande:
    När jag hoppade av ringde jag samma dag, hoppade av i mitten av månaden, fick då veta att bidraget man fick i slutet av månaden innan var förskottsbetalning. Således skulle halva betalas tillbaka.
    Så om jag hoppar av om typ en vecka tror du att jag måste betala tillbaka hälften av de 2800 till csn?  
  • Alvas mamma

Vet inte när du började eller för hur många veckor första utbetalningen var för. Första utbetalningen brukar vara för fler veckor än en månad.. Men ring och fråga så får du ju ett klart svar.

• think44

Okej. Kursen började nu den andra september, utbetalningen är för vecka 36-39.

Tack för svaren.  

• Alvas mamma

Ja då finns det ju en risk att du får betala tillbaka hälften. Men som sagt, ring och prata med dem.

• snedtak

Det stämmer som ovanstående sagt att man inte behöver betala tillbaks för de veckor man studerat, men att man får pengarna i förväg. Dock ska man komma ihåg för de veckor man har tagit emot måste man klara en viss andel av sina poäng för att få CSN igen. Ska du någon gång studera igen måste du alltså ha någon form av poäng för att få studiemedel.

• think44

Pratade med en handläggare idag. Tyckte det lät så konstigt och omständligt att behöva klara vissa poäng nästa gång jag läser för att få studiebidrag, -så då antar jag att det är lika bra att betala tillbaka det jag fått nu.

Svar på tråden Hoppa av universitetskurs - CSN??