• Serendipitet

Döpas eller inte? Min 7 åring vill. Hjälp!

Jag har två döttrar en som är liten och en på 7 år. Vi har, min man och jag, valt att inte döpa dem. Vi varken tror eller inte tror på Gud - ärligt vi vet väll inte vad vi ska tro och hur pass mycket. Något större tror vi nog finns. Vi tänkte att döttrarna själva skulle få välja när de förstod vad det handlade om.

Min 7 åring har velat bli döpt i 2-3 år nu. Hon säger att hon tror på Gud men så vet hon inte så mycket om Gud heller. Har funderat på att läsa "Min första bibel" för henne som jag fick på kyrkansbarntimme när jag var barn rätt länge nu. Så idag läste jag 3 kapitel och hon blev ledsen. Hon har så många frågor som jag inte själv kan svara på. Ska jag vara ärlig så är boken hemsk, mord, straff osv.

Kanske hade jag bara låtit det vara om det inte hade varit så att vi fått ett drop in erbjudande till dop senare i månaden (till bägge döttrarna). Borde jag fortsätta läsa barnbibeln för henne och sedan låta henne välja om hon vill tro? Eller bara låta henne döpas ändå för att hon vill?

Tycker det är svårt. Tar emot alla förslag, överväger dem och väljer sedan vad som blir bäst för oss. Men hjälp mig på vägen!!!!!

:)  

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Svar på tråden Döpas eller inte? Min 7 åring vill. Hjälp!
  • Zuzanne

Jag tycker att du skall fortsätta läsa "min första bibel" för henne och kanske ta med henne till någon grupp i kyrkan/präst osv så att hon kan få svar på sina frågor. Hon är ju fortfarande väldigt ung men har ju velat detta en längre tid. Du får förklara för henne att ett dop inte är någonting som man gör lättvindigt.

• såärdet

låt henne börja i söndagsskola? Då träffar hon andra barn i samma ålder och personalen kan svara på alla frågor du tycker är svåra att besvara. 

• Serendipitet

Vad är söndagsskola? Finns det överallt? Funderade på att ringa prästen och säga som det är. Kanske han hade kunnat berätta om Gud och svara på frågor. Men hon ville inte. Hon blev nog blyg. Men andra barn hade ju säkert gjort det hela lättare.

• såärdet

jag gick i af i söndagsskola när jag var liten. heter det inte så nuförtiden? det var lite som öppen förskola eller så, i församlingshemmet. Man lekte och sjöng och lyssnade på berättelser ur bibeln. Vi fick klistermärken med änglar, ja lite så där :). 
    Du kan säkert ringa till församlingshemmet eller pastorsexpeditionen där ni bor och fråga vad som kan passa bäst.

jag undrar var hon fått tankarna på dop ifrån? Om ni är en familj där man inte pratar så mycket om detta eller går i kyrkan, var har hon sett eller hört om dop? Kan hon tänkas vilja döpas för att det verkar vara vackert? En 7-åring kan väl knappast förstå och greppa vad dopet egentligen betyder tänker jag

• Indianica

Det är bra att du läser för henne, för det var ju din ursprungstanke, att hon ska få välja själv när hon är lite insatt. Vi har inte valt att döpa våra barn, utan har tänkt precis som ni att dopet ska vara ett aktivit val. Vår dotter valde när hon var nio år att av alla religioner som finns, att bli buddhist Skrattande.  I tredje klass började de prata mycket om de olika världsreligionerna i skolan och det var där intresset för buddhismen väcktes hos henne och jag har stöttat henne till 100% i det vad gäller att utöva sin religion (vilket ju blir lite speciellt som svensk buddhist ). För din dotters del kommer ju också de olika religionerna att behandlas i skolan, men fram till dess kanske ni ska läsa bibeln och kika om det finns någon Kyrkans barntimme i närheten.

Sjuårsåldern är också en ålder när mer filosofiska funderingar brukar börja komma och att läsa bibeln kan vara en utmärkt utgångspunkt för att samtala om moral, etik osv. Som någon skrev är det viktigt att förklara att du ser på dopet som något allvarligt och att det bör få ta lite tid att bestämma sig för att bli döpt och att man lär sig om olika religioner först. Men sedan är det väl bara bra om hon blir döpt före konfirmationen tänker jag och ju tidigare kanske desto bättre...? Det kanske är mer pinsamt att bli döpt i tonåren om man då fortfarande är troende än när man är 8-9 år? Jag vet inte, det är bara en tanke, men om din dotter visar sig vara väldigt intresserad av kristendomen och verkligen ser sig som troende skulle jag låta henne döpa sig om något år iallafall, så hade jag gjort.

• lykantrophona

Kan vara så att om de flesta i klassen är döpta och tror på gud, så vill hon också vara en del av den gemenskapen. Vissa barn kan göra ganska mycket för att passa in. Eller så har hon sett något på tv och helt enkelt fått för sig att det är fint och bra.

Jag vet inte... å ena sidan så har din dotter haft den här önskan länge, så jag vill inte att någon hindrar henne från att döpa sig. Å andra sidan så kanske det är bra om hon lär sig lite om kristendomen först så att hon vet vad hon ger sig in på?

Vissa barn kan ganska tidigt börja fundera på religion och tänka mer eget om det, och inte bara det som familjen säger. Jag tänker på att jag som blev döpt och gick i kyrkans kör som liten, slutade vara kristen när jag var 8 och blev asatroende istället. Sen hann jag med att vara ateist och agnostiker emellan, men nu är jag tillbaka som hedning sen ca 5-7 år sen.

• Omogen citron
    Serendipitet skrev 2013-09-05 20:44:48 följande:
    Vad är söndagsskola? Finns det överallt? Funderade på att ringa prästen och säga som det är. Kanske han hade kunnat berätta om Gud och svara på frågor. Men hon ville inte. Hon blev nog blyg. Men andra barn hade ju säkert gjort det hela lättare.

Jag tror det finns överallt. Kyrkan har mycket aktiviteter för barn i din dotters ålder. Då jag var i hennes ålder gick jag på något som hete Ansgars. Vi varvade lek med prat om Gud och det lästes Bibeltexter (på ett barns nivå) så pratade vi om det eller gjorde något som stod i texten. (Sjöng en hymm eller dylikt.) Ring till din lokala kyrka och fråga vad de har för aktiviteter.
  • Venne

Personligen hade jag sagt att hon kunde få göra det när hon var 15 om hon fortfarande då ville och ska konfirmeras.

• Toppen9

Kyrkans barntimmar tror jag det kallades när jag var liten. Det var riktigt roligt att gå på. Man fick bla pyssla, leka och klä ut sig men jag tror inte att vi pratade så mycket om Gud och Bibeln utan mer om hur man skulle vara en bra kompis och medmänsklighet.

• Serendipitet

Tack för alla svar.

Redan i fyraårs åldern (lite tidigare) kom frågor om hur världen kom till (och bebisar). Då berättade jag att en del människor trodde att det var en Gud som skapade den och att andra trodde att.. (den vetenskapliga teorin helt enkelt). Lite senare, halvår? så började hennes kompis gå på kyrkansbarntimme och pratade om Jesus. Då föddes det på nytt för henne och det kom upp lite nya frågor. Vi har även pratat om andra religioner då jag velat ge henne ett öppet val.

Vi har sedan flyttat och i hennes nya skola har det inte varit samtal om religion eller Gud men hon har ändå frågat om det lite då och då. Och sagt att hon vill döpas. Jag har ju berättat om dop för henne när hon har frågat om Gud osv.

Hon har också alltid gillat kyrkor, ända sedan hon var i tvåårs åldern och vi har åkt runt en hel dag som utflykt för att kolla på olika kyrkor, tänt ljus osv. Det var vid tillfälligt den bästa dagen hon haft (hennes egna ord).

Jag vill inte vänta till hon är 15 år och döpa henne om det nu är så att hon ska döpas. Min tanke var att vänta till hon var 10 - 11 år något. Och isåfall göra det till en fin dag för henne att minnas. 

Fortsätter läsa barnbibeln för henne. Tänkte ringa och prata med kyrkan och se vad de har att erbjuda. Börjar där. Men kom gärna med fler åsikter, tankar och ideer.

Tack :)      

Svar på tråden Döpas eller inte? Min 7 åring vill. Hjälp!