• Anonym (Orolig mamma)

Bara en testikel?

Min son som är fem år påpekade för mig idag att han bara har en testikel. Jag kände efter och frågade honom och han hävdade att han alltid bara hade känt en kula (vilket även jag gjorde).

Pojkens pappa föddes med testiklarna i buken och har opererats för detta. Han har mycket nedsatt fertilitet och vi har fått gå igenom ett helvete med massor av IVF-behandlingar för att få barn. Det första vi bad en läkare att undersöka redan på BB var därför om sonen hade båda sina testiklar och det hade han. Tror att det har kollats ytterligare en gång på BVC också efter det utan problem.

Någon som vet om en nedvandrad testikel kan återvandra upp i buken igen? Jag är så klart orolig för att han ska behöva gå igenom samma sak som oss när han blir stor.

• Svar på tråden Bara en testikel?
  • Anonym (Martin)

Om det inte är något fel på den testikel han har kvar, så påverkar det inte hans förmåga att få barn.

• Anonym (.)

Ja, en testikel kan vandra upp och ner. Det kallas retraktil testikel, istället för retentio (när den aldrig varit nere). Kolla om ni kan få ner den tex i ett varmt bad när den är mer avslappnad. Det är annars värt att kolla upp, eftersom även retraktila testiklar kan stanna uppe. Det kan då behövas en operation. Dels för att öka chansen till fertilitet, dels för att minska risken för testikelcancer (något högre risk om man lämnar testiklar för högt upp).

Om han har en normal testikel minskar inte fertiliteten alls. Man vill ändå göra det bästa av den andra testikeln också om något mot förmodan skulle hända den "friskaste" testikeln senare i livet.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (.) skrev 2013-09-05 20:55:16 följande:
    Ja, en testikel kan vandra upp och ner. Det kallas retraktil testikel, istället för retentio (när den aldrig varit nere). Kolla om ni kan få ner den tex i ett varmt bad när den är mer avslappnad. Det är annars värt att kolla upp, eftersom även retraktila testiklar kan stanna uppe. Det kan då behövas en operation. Dels för att öka chansen till fertilitet, dels för att minska risken för testikelcancer (något högre risk om man lämnar testiklar för högt upp).

Om han har en normal testikel minskar inte fertiliteten alls. Man vill ändå göra det bästa av den andra testikeln också om något mot förmodan skulle hända den "friskaste" testikeln senare i livet.
    Tack för det informativa svaret! Han får ta ett bad imorgon så kollar vi igen. Visst klarar man sig med en testikel men om den ena har återvandrat kanske även den andra gör det med tanke på ärftligheten.
Svar på tråden Bara en testikel?