• regnskogen

Hur ska jag dekorera tårtan?

Hej! 

På lördag ska vi döpa våran son och allting är fixat och klart. Vi har bestämt att pastasallad med kyckling kommer serveras och till efterrätt blir det tårta.

Alla i min familj älskar choklad, så jag tänkte göra en chokladtårta. Men jag vet inte hur jag ska dekorera tårtan med? Bär är helt uteslutet då det bara finns frysta just nu och det blir så vattnigt och äckligt. Jag har funderat på att spritsa runt tårtan med grädde i färgen blå. Men vad ska jag ha på själva tårtan, i mitten? I min familj finns det gluten, laktos och nötter allergier så det skulle vara bra om man kunde göra något annat som inte innehåller mjölk, mjöl eller nötter i.

MEN VAD SKA JAG DEKORERA TÅRTAN MED DÅ?! Snälla, hjälp mig, min hjärna har gått på högvarv i flera dagar nu... :(

• Svar på tråden Hur ska jag dekorera tårtan?
  • Ellie

Apelsinskivor? Physalis? Banan? Figurer i sugarpaste? Godisbitar? Konserverade mandariner? Plastig färgglad leksak? Strössel?

• lördagsgodis

Sockerpasta (sugarpast) finns i de flesta livsmedelsbutiker, är alergivänlig och kan formas och färgas till det mesta. Varför inte forma en söt nalle och några blommor att toppa tårtan ned?

• regnskogen
    Ellie skrev 2013-09-05 21:53:10 följande:
    Apelsinskivor? Physalis? Banan? Figurer i sugarpaste? Godisbitar? Konserverade mandariner? Plastig färgglad leksak? Strössel?
    Att jag aldrig har tänkt på det... Herregud, jag och min hjärna! 
    lördagsgodis skrev 2013-09-05 21:57:58 följande:
    Sockerpasta (sugarpast) finns i de flesta livsmedelsbutiker, är alergivänlig och kan formas och färgas till det mesta. Varför inte forma en söt nalle och några blommor att toppa tårtan ned?
    Vad innerhåller sockerpasta då? :) Jag är riktigt dålig på att forma saker och ting.. Jag har aldrig bakat en tårta förut, det är första gången den här gången...

• MrsC74

Men det finns ju hur mycket färska bär som helst. Jordgubbar. Björnbär. Hallon. Blåbär.
    Köpte svenska hallon i dag.

• regnskogen
    MrsC74 skrev 2013-09-05 22:03:33 följande:
    Men det finns ju hur mycket färska bär som helst. Jordgubbar. Björnbär. Hallon. Blåbär.
    Köpte svenska hallon i dag.
    Här i Örebro finns det inte. :/ Bara fryst skit... 

Men har iallafall kollat lite på internet och hittat en hel del om sockerpasta. Funderar på att göra några små rosor Eller något liknande... Får se hur det blir med det :)  
  • MrsC74

Blåbär och hallon finns färska året om på Maxi i alla fall :)

• Solaika

När det inte är bärsäsong brukar jag använda mig av vindruvor, kiwi, banan, qumquats, passionsfrukt, konserverade mandariner. Finns hur mycket som helst ju Finns enkla varianter på rosor om man vill det oxå. Lycka till

• Vacker

Om du färgar grädden så tycker jag bara det är vackert med typ spritsade rosor, behövs inget mer enligt min smak â?º lycka till!

• regnskogen

Tackar för alla bra tips!

Vi har nu bestämt oss för att göra en bärgelé typ eller vad det är för något. Man lägger gelatin blad i och så blir det som gelé fast i bär i mitten :) då funkar det ju bra med frysta :)

Åh vad gott det ska bli!

• MissEofc

Inte i Örebro? Johooooo där bor jag med, har sett jordgubbar, hallon och blåbär färska igår på min konsumbutik ;)

• regnskogen

Men va? Haha vi brukar handla på willys, där finns det inget :p sen har vi varit på både city gross och Ica maxi men inget där heller. Så vi har struntat i det och bestämt oss för annat :)

• MrsC74

Du måste ha tittat på fel ställe. Var på Maxi i dag och det finns massor. Det har som sagt året om !!

Svar på tråden Hur ska jag dekorera tårtan?