• MiniLi

Oro över smärta i nedre delen av magen

Hej allihopa!

Hopas på några lugnande svar, erfarenheter eller någon som är i samma situation som mig!

Jag håller på att oroa mig knäpp!

Har konstaterat att jag nu (äntligen) är gravid (första barnet). Dock vääääldigt tidigt än. Var på kk den 3/9, efter att haft en mindre blödning (brunaktigt blod) två dagar tidigare.
    Läkaren räknade att jag var i ca v 4, vilket oxå gjorde det (nästan) omöjligt att se något på en vul.
    Men gravid är jag iallafall. Har fått ett återbesök om 10 dagar, då läkaren hoppas på att kunna se lite mer.

Nu till min enorma oro! Jag har nästintill konstant ont i nedre delen av magen, strax över underlivet. Det är en molande värk och påminner om mensvärk.
    Det känns så pass mycket att jag, varje gång jag går på toaletten, förväntar mig blod. Men inget blod (än så länge..)
    Vidare har jag typiska (antar jag) graviditetssymtom som illamående, ömma bröst, väldigt trött och enorma humörsvängningar (har tillbringat morgonen med att ligga i sängen och gråtit över min smärta och oro...och blir väldigt lätt irriterad.)

Min oro förstärks nog oxå av jag, för några månader sedan, fick ett tidigt missfall. Smärtan jag hade då satt dock koncentrerat till vänster äggstock.

Är det någon som känner eller har känt (upplevt) det som jag går igenom nu?? Kan man verkligen ha såhär ont (för ja, det gör verkligen ont, kan inte ens sova eller hittar en bra sovställning)  så tidigt i en graviditet och att det då räknas som "normalt"?

Funderar även på ifall det kan röra sig om en urinvägsinfektion? Vart vänder jag mig då? Till vårdcentralen? KK? eller barnmorska??

Känner mig helt utmattad av min enorma oro...!

Därför hoppas jag så på att ni vill dela med er av era graviditets"bekymmer"

• Svar på tråden Oro över smärta i nedre delen av magen
  • lovea01

Hej.

Förstår att du är orolig ! Tycker du ska vila lite om du har ont och ta en alvedon och se om det går över. Det kan vara växtvärk eller att kroppen säger ifrån att du måste ta det lungt.

När jag va gravid med mitt andra barn, småblödde jag i typ 3 månader och jag hade extrem foglossning och jätteont i magen precis där du beskriver och i ryggen att jag kunde inte stå upp. Fick lägga mig och vila när jag fick ont, vilket jag fick ofta av typ ingenting. Va helt inställd på missfall och alla runt mig oxå när jag beskrev hur det va. Men nu är min son 18 mån och mår fint :)

Kan tillägga att det va min jobbigaste graviditet.

• lovea01

Tycker ändå du ska ta och ringa bm och få drt uppkollat. Det kan ju va något annat oxå men man kan ha ont det va bara det jag ville föra fram. En graviditet är inte alltid en dans på rosor :)

• MiniLi
    lovea01 skrev 2013-09-06 08:33:18 följande:
    Tycker ändå du ska ta och ringa bm och få drt uppkollat. Det kan ju va något annat oxå men man kan ha ont det va bara det jag ville föra fram. En graviditet är inte alltid en dans på rosor :)
    Tack för dit svar!
    Känns alltid bra att höra hur andra haft det. Kanske jag oroar mig lite för mkt!?
    Tror jag slår en signal till bm.
  • lovea01
    MiniLi skrev 2013-09-06 08:39:42 följande:
    Tack för dit svar!

Känns alltid bra att höra hur andra haft det. Kanske jag oroar mig lite för mkt!?

Tror jag slår en signal till bm.

Jag tycker alltid man kan ringa ifall man är orolig. Dom är oftast väldigt förstående och ger en bra förklaring:) Hoppas det går bra för dig !
  • alva91
    MiniLi skrev 2013-09-08 16:57:22 följande:
    Fler som vill dela med sig...?????
    usch hur gick det ?
    själv har jag börjat fått jätte ont i nedre delen i magen... försöker bli gravid (om jag är gravid ska jag vara i vecka 4 )

• Grumpy88

Hej! Hur har det gått för dig? Har smärtorna minskat? Befinner mig själv just nu i v4+1 och har haft väldigt ont jag med! Riktigt onda menssmärtor som går över efter en stund sen kan det vara lungt i flera timmar innan det börjar igen. Men en gång om dagen ungefär får jag en ordentlig kramp/värk som träcket sig med hela högra sidan och utmed ryggen. Kanske håller i sig 5 min. Någon som kännt av det innan? Är extremt orolig hör med hela tiden :/ detta är min första graviditet.

• alva91
    Grumpy88 skrev 2013-09-30 17:50:39 följande:
    Hej! Hur har det gått för dig? Har smärtorna minskat? Befinner mig själv just nu i v4+1 och har haft väldigt ont jag med! Riktigt onda menssmärtor som går över efter en stund sen kan det vara lungt i flera timmar innan det börjar igen. Men en gång om dagen ungefär får jag en ordentlig kramp/värk som träcket sig med hela högra sidan och utmed ryggen. Kanske håller i sig 5 min. Någon som kännt av det innan? Är extremt orolig hör med hela tiden :/ detta är min första graviditet.
    har inte tagit något test men jag tycker du ska ringa bm och berätta...
  • Grumpy88
    alva91 skrev 2013-09-30 19:53:42 följande:
    har inte tagit något test men jag tycker du ska ringa bm och berätta...

Jag ringde och pratade med min mamma som är barnmorska och hon sa att det förmodligen (i mitt fall) berodde på ärrvävnader som tänjs efter att jag opererade bort blindtarmen för ca 10 år sedan. Och att nu när livmodern växer så stramar det där. Hon sa att när det gäller värk i högersida som kan ha med missfall att göra så strålar det ofta ner i benet samt att det kan hålla i sig väldigt länge, ibland timmar. Så jag hoppas hon har rätt! Ska avvakta lite till och se om det ger med sig.
  • alva91
    Grumpy88 skrev 2013-09-30 20:10:28 följande:

Jag ringde och pratade med min mamma som är barnmorska och hon sa att det förmodligen (i mitt fall) berodde på ärrvävnader som tänjs efter att jag opererade bort blindtarmen för ca 10 år sedan. Och att nu när livmodern växer så stramar det där. Hon sa att när det gäller värk i högersida som kan ha med missfall att göra så strålar det ofta ner i benet samt att det kan hålla i sig väldigt länge, ibland timmar. Så jag hoppas hon har rätt! Ska avvakta lite till och se om det ger med sig.
    okej, hoppas de är de :) 
  • Gäst Tess

Hur gick det för er?
    hade också molnande värk under magen ida, ingen blödning, inga övriga känningar..

är BIM +8 ida, hade svagt plus på CB för 2dagar sedan, ska nytt om 5dagar..

hade missfall för 8mån sedan..

Svar på tråden Oro över smärta i nedre delen av magen