Att säga förlåt
Jag har en snart 4-årig liten tjej här hemma som är go och underbar och världens bästa unge på alla sätt. Men som inte kan säga förlåt. Det här bekymrar mig lite, det är lagom kul om man hamnar i en situation där hon ställer till med nåt - och sen vägrar säga förlåt. Känns lite som att barn SKA kunna det och jag är en dålig mamma som inte har lyckats lära henne..
Vad gör vi då? Vi har försökt på många olika sätt. Pratat om det, hon VET att man ska säga förlåt och tycker att andra ska göra det åt henne om de gör nåt. Men själv, inte en chans. Förklarat och förklarat in i absurdum. Nån gång när vi har blivit riktigt trötta på sagt åt henne att gå och sätta sig på rummet eller nåt och inte komma och leka innan hon har sagt förlåt (i det här fallet till lillebror). Det tog mer än 4 timmar, och då var det ju bara för att få gå därifrån, inte för att hon faktiskt ville. Och där tappade vi syftet....
Har pratat med dagis om det. De konstaterar att "vi vet inte, hon har aldrig gjort nåt taskigt så hon har inte behövt". Låter som att hon är världens ängel. Så är kanske inte riktigt fallet, men hon är inte direkt en bråkstake så hon ställer nog inte till så mycket. Däremot en liten skvallerbytta som kan haka upp sig på om någon gör henne nåt i all oändlighet. Flera månader efter att en annan tjej på dagis sparkade henne pratar hon fortfarande om den situationen.
Jag är inte helt 100 på om det faktiskt är att säga förlåt som är problemet, eller att hon blir tillsagd att hon måste göra nåt. Om hon t.ex slänger ut saker på golvet och blir tillsagd att hon måste plocka upp kan hon vägra precis lika mycket. Titta bort, inte möta blicken och bara vägra tyst. Inte ens svara på tilltal. Envis som synden.
Hur ska jag bemöta det är? Det känns lite trist och för mig är det viktigt att man faktiskt säger förlåt till kompisar om man gör nåt dumt. Ordet förlåt i sig kanske inte är kritiskt, men i alla fall gör nåt. En kram, en klapp, vad som helst. Men ingenting sånt får vi ur henne...
Så vad göra? Hur ska vi jobba med detta? Tips tack!!