• Lina 622

7 åring med ADD, pragmatisk språkstörning och motorisk utvecklingsstörning

Undrar om det finns någon här inne som har fått samma diagnos som mitt barn fått? Och hur det fungerar för er? Vi är fortfarande i processen och har inte börjat få hjälp än. Nästa fredag är vårat första läkarbesök och jag vet att de vill diskutera medicinering. Då tänker jag först är det verkligen det första som börs göra? Sätta in tex concerta på en 7 åring utan att ha provat all annan hjälp man kan få via tex habiliteringen osv?
    Hennes diagnoser hänger ju ganska mycket ihopa och jag är rädd för biverkningar, att hon inte kan berätta vad hon upplever pga språkstörningen.
    Vill ju givetvis hennes bästa men det känns inte som rätt väg att gå till att börja med.
    Om ni har barn med dessa diagnoser har ni sökt vårdbidrag? Vad har ni fått i så fall? Känner att det finns mycket i form av aktiviteter som man skulle ha nytta av för hennes motoriska problem (både grov-fin motorik, balans och bollsinne)
    Vill ju försöka göra det så bra som möjligt för henne. Tips tas gärna emot!

• Svar på tråden 7 åring med ADD, pragmatisk språkstörning och motorisk utvecklingsstörning
  • Willesmamma

Hej.

Jag har en son som är 11 år och har eADHD och förståndshandikapp.

Hans diagnos ställdes året då han skulle fylla 6.

Det var en mycket omfattande utredning .

När den var klar så fick vi ett papper med diagnosen på och en tid för läkarbesök.

Läkaren skrev ut concerta så det har han bland annat ätit.

Den har fungerat bra.

Har varit på planering på habiliteringen varje år och samma vårdplan har skrivits varje år.

Inget har hänt, påbörjats på 5 års tid och ingen hjälp med något mer än mediciner .

Så har det varit och är i vårat fall tyvärr

• Lina 622

Det låter ju inte bra... Trodde det fanns mer hjälp man kunde få mer än medicin :-/
    Vi har också genomgått en väldigt omfattande utredning men jag trodde habiliteringen kunde hjälpa med mer än att bara skriva vårdplan. Det finns ju vissa saker man inte kan träna dem i helt själva.
    Jag får väl se när vi väl får komma dit hur det blir. Tar ju lite tid att få komma till hab har jag förstått.

• Willesmamma

Ja det kan ta sin lilla tid.

Vill inte verka negativ men så är det för oss.

Jag hade med målat upp en bild om olika saker som vi hade behövt ha hjälp med. Men det har vi ej fått.

Har hört att andra har fått hjälp med många saker.

Vårdbidrag har jag sökt inne på försäkringskassan.

Vårat ligger på ca 3000:- i månaden.

• Lina 622

Då har du hört samma som jag alltså. Att de ska kunna hjälpa mycket. Jag hoppas jag inte behöver bli besviken....
    Vårdbidragsansökan har jag skrivit och skickat in. Ska bara ha läkarintyget med men det ska jag fixa på läkarbesöket. Skrev mycket och så utförligt som jag bara kunde. Skickade med utlåtandet från psykologen, logopeden, skolpsykologen ja alla papper jag kunde hitta på utredningar. Hoppas att det kan vara till hjälp för bedömningen.
    Där däremot hoppas jag inte på mycket! Vet att de kan vara mycket svåra. 3000 är det efter skatt eller innan? Är det ett halvt? Vågar knappt hoppas på ens en fjärdedel, vill inte bli alltför besviken.....

• Willesmamma

Det är efter skatt som tur är.

Det är inte halvt utan har för mej att det är en fjärdedel.

Lycka till och våga stå på dej :)

Svar på tråden 7 åring med ADD, pragmatisk språkstörning och motorisk utvecklingsstörning