• Anonym (fladder)

Någon som op. bort analflik?

Jag har sökt  hjälp för att ta bort en stor analflik som blev kvar efter hemmosarna jag fick under mina graviditeter. Jag har inte ont eller så men den är stor, ful och sitter mot mellangården så jag vill knappt visa mig för min man längre fast jag vet att han inte bryr sig. och så behövs ju duschen efter varje toabesök också...

Var iaf hos kirurgen som sa att de avråder från att skära i baken eftersom läkningen tar sån tid och det oftast blir infektioner. Jag vill verkligen bli av med fliken så jag undrar om någon här har erfarenheter av ett sånt här ingrepp?Undrar lite hur det gått för andra.
    Låter ju lite läskigt att ha ett öppet sår där nere som kan bli infekterat... 

• Svar på tråden Någon som op. bort analflik?
  • Philippa

Jag hade lyssnat på läkarna.....

• Moondance

Jag gjorde det för en månad sen. Dom brände av dom. Hade ont och svullnad i ca 2 veckor. Sen gick det över och jag känner mig ganska nöjd faktiskt. Det tar lite tid att läka. Men infektion ska det tydligen inte bli då dom inte syr igen såret.

• Anonym (f)
    Moondance skrev 2013-09-06 11:28:34 följande:
    Jag gjorde det för en månad sen. Dom brände av dom. Hade ont och svullnad i ca 2 veckor. Sen gick det över och jag känner mig ganska nöjd faktiskt. Det tar lite tid att läka. Men infektion ska det tydligen inte bli då dom inte syr igen såret.
    Nu kanske du inte ser ut på samma sätt som TS. Det kan skilja ganska mycket rent operativt beroende på storlek, läge mm av flikar eller hemorrojder.

Jag jobbar som läkare och skulle aldrig skära bort en analflik på vare sig mig själv eller patient.

Vill du absolut få det gjort behöver du sannolikt söka upp privatklinik (platikkirurg), och betala för det. Inte många kirurger skulle vilja ta en sådan operation på sitt ansvar.

• Anonym (fladder)

Till mig sa läkaren att det kan ta upp till 3mån om det blir komplikatioer, men jag tänker att jag brukar ha bra läkhud så om det tar ca 2-3v kan jag nog leva med att ha ont. Ska prata med läkaren igen nästa vecka med besked så får väl fundera lite till.
    Tack för era svar 

• Anonym (f)
    Anonym (fladder) skrev 2013-09-06 11:37:50 följande:

Till mig sa läkaren att det kan ta upp till 3mån om det blir komplikatioer, men jag tänker att jag brukar ha bra läkhud så om det tar ca 2-3v kan jag nog leva med att ha ont. Ska prata med läkaren igen nästa vecka med besked så får väl fundera lite till.
    Tack för era svar 

Läkhud har ju inget att göra med komplikationer eller inte. Du läker bra utan komplikationer, men med infektion kan det nog ta 3 månader för dig med. Var beredd på det värsta när du bestämmer dig.
  • Anonym (fladder)
    Anonym (f) skrev 2013-09-06 11:32:50 följande:
    Nu kanske du inte ser ut på samma sätt som TS. Det kan skilja ganska mycket rent operativt beroende på storlek, läge mm av flikar eller hemorrojder.

Jag jobbar som läkare och skulle aldrig skära bort en analflik på vare sig mig själv eller patient.

Vill du absolut få det gjort behöver du sannolikt söka upp privatklinik (platikkirurg), och betala för det. Inte många kirurger skulle vilja ta en sådan operation på sitt ansvar.

Oj jag har nog inte fattat att det kan vara så allvarligt. Eftersom den sitter på utsidan så ska ju inte själva muskeln ta skada som jag förstått men det kanske finns stora risker ändå..
    Jag vet att många söker för dessa besvär o många är ganska "små" men jag menar verkligen att den jag har är rejäl. som en hängig påse. som en stor hängig "blygdläpp" . Fast det kanske inte spelar så stor roll för om det är ok att operera el ej?
  • Moondance
    Anonym (f) skrev 2013-09-06 11:32:50 följande:

Mitt såg nog ut som Ts beskriver. Jag hade en stor lång påse som började i mellangården och sträckte sig in mot analhålet. Sen hade jag en lite mindre bredvid, utanför analhålet, sen en pytteliten mittemot. Alla togs bort och det gick bra som sagt för min del. Jag gjorde det på kirurgen i Ystad. Betalade inte ett öre, eftersom jag har frikort.

Och alla operationer har risker. Men jag hade besvär av mina flikar. Fick sår, läckte avföring, kunde inte torka rent. Så man måste kolla till för och nackdelar helt klart. Jag tog risken för jag palla inte mer.
  • Anonym (f)
    Moondance skrev 2013-09-06 11:51:42 följande:
    Mitt såg nog ut som Ts beskriver. Jag hade en stor lång påse som började i mellangården och sträckte sig in mot analhålet. Sen hade jag en lite mindre bredvid, utanför analhålet, sen en pytteliten mittemot. Alla togs bort och det gick bra som sagt för min del. Jag gjorde det på kirurgen i Ystad. Betalade inte ett öre, eftersom jag har frikort.
    Och alla operationer har risker. Men jag hade besvär av mina flikar. Fick sår, läckte avföring, kunde inte torka rent. Så man måste kolla till för och nackdelar helt klart. Jag tog risken för jag palla inte mer.
    Håller med om att det blir en helt annan indikation om man har besvär av dem som sår och avföringsläckage! Om det enbart är av estetiska skäl skulle jag starkt avråda från detta.
  • Moondance
    Anonym (f) skrev 2013-09-06 12:32:29 följande:
    Håller med om att det blir en helt annan indikation om man har besvär av dem som sår och avföringsläckage! Om det enbart är av estetiska skäl skulle jag starkt avråda från detta.
    Det håller jag med om. För hur ofta behöver man visa analen liksom ;) Och tycker man det är skämmigt att killen ska se det så får man försöka avdramatisera det lite. Jag skämdes, men jag börja smått berätta om det. Och efter ett tag fick han faktiskt känna och tillslut titta. Min sambo hade inga problem med det.
  • Anonym (f)
    Moondance skrev 2013-09-06 12:51:30 följande:
    Det håller jag med om. För hur ofta behöver man visa analen liksom ;) Och tycker man det är skämmigt att killen ska se det så får man försöka avdramatisera det lite. Jag skämdes, men jag börja smått berätta om det. Och efter ett tag fick han faktiskt känna och tillslut titta. Min sambo hade inga problem med det.
    Det är ju ingen estetisk zon från början :) Tycker man tillräckligt mycket om någon för att uppehålla sig i analtrakten så brukar man inte bry sig om hur det ser ut (såvida det är rent i alla fall).
    Anonym (fladder) skrev 2013-09-06 11:45:11 följande:

Oj jag har nog inte fattat att det kan vara så allvarligt. Eftersom den sitter på utsidan så ska ju inte själva muskeln ta skada som jag förstått men det kanske finns stora risker ändå..
    Jag vet att många söker för dessa besvär o många är ganska "små" men jag menar verkligen att den jag har är rejäl. som en hängig påse. som en stor hängig "blygdläpp" . Fast det kanske inte spelar så stor roll för om det är ok att operera el ej?
    Kirurgen som undersökt dig kan ju bäst besluta om risker. Ibland kan man behöva skära mycket mer än vad patienten tror för att det skall bli ett bra resultat. Operationer kring analen skall man alltid vara försiktig med. Storleken "utåt" spelar inte så stor roll för riskerna, det handlar mer om precis hur den sitter och hur bred "basen" är. Om du verkligen har problem, tex med avföring som fastnar eller liknande så är det en sak, men om det inte besvärar dig nämnvärt i vardagen skulle jag släppa det om jag var du. Livet är för kort för att se perfekt ut :)
Svar på tråden Någon som op. bort analflik?