• roha

NUPP???

Som rubriken säger;

Vad är ett NUPP-test???

• Svar på tråden NUPP???
  • låjsan1

Det är ett ultraljud som kan göra mätningar för att se om där föreligger risker för bla. kromoson fel.

• Prinsessorna

Man mäter vätskespalten i nacken via ett vanligt ultraljud. Jag gjorde detta i vecka 12+2. Nackspalten ska inte vara över 3 mm då blir man erbjuden ett fostervattenprov. Men dom är mycket noga i att påpecka att det inte är garanterat till 100% att man inte får det barn med kromosonfel fast testen var bra.

Jenny

• Suni74

Man kan också få ett kombinerat test, då man gör en NUPP , dvs mäter vätskespalten i nacken och tar blodprover på mamman ochtillsammans med de resultaten och mammans ålder får man en riskbedömning ex: 1:1000 att bebis skulle ha kromosomförändringar.. Om risken är 1:350 eller högre kommer man att bli erbjuden FVP eftersom det motsvarar risken för en 35 årig kvinna att fåett barn med DS...

• Prinsessorna

Man behöver inte ge blod för att få en riskbedömmning. Jag lämnade inget blod och fick en riskbedömmning.
    Sen skriver Suni74 att om risken är 1:350 eller HÖGRE, du menar mindre, ju högre man kommer så minskar risken. Jag fick 1:880. Det är ju 1 barn av 1880.
    Men som sagt inget är garanterat.
    Mvh Jenny

• Angel80

NUPP betyder NackUPPklarning, precis som chinne skriver så är det ju LÄGRE.

• hobnob

Chinne: Suni74 skriver ju rätt!
    Hon skriver ju om RISKEN är 1:350 eller högre...
    Och du menar ju om själva siffran är lägre...

Lägre siffra = HÖGRE risk!

• Suni74

Tack Hobnob!! Precis risken är lägre med hög siffra....

• Angel80

Förlåt läser för snabbt, menar självfallet om siffran är lägre.

• Prinsessorna

Men läs nu vad suni74 skriver "Om risken är 1:350 eller högre kommer man att bli erbjuden FVP eftersom det motsvarar risken"
    Självklart innebär lägre siffra högre risk. Så varför ska man få ett FVP om siffran är högre som Suni74 skriver.
    Jenny

• Suni74

Jag skriver Om RISKEN är högre!! dvs om siffran är LÄGRE är RISKEN högre!!!
    Jämför: 1:350 och 1:10100 RISKEN är högre i det första talet men SIFFRAN HÖGRE i det andra talet. Ju högre tal desto LÄGRE risk

• Suni74

Jag har inte skrivit om SIFFRAN är högre som du säger, läs inlägget igen....

• hobnob

Chinne: Det var lite krångligt det där va?

Suni74 uttrycker sig helt korrekt, och det är ju synd om någon ska sitta och rätta henne som inte kan skilja på "siffran" och "risken".

• Anlin

Hej. Kastar mig in i diskussionen.

Jag gjorde ett NUPP-test (eller snarare KUB) men NUPP-et var den 25'e.

Gränsen för låg- respektive hög risk är en på 300. Under 300 är risken hög, dvs en graviditet på 300 riskerar att ha DS. Får man en högre siffra, som i mitt fall 1:5844 så är alltså risken en graviditet på 5844 stycken, vilket innebär att risken är låg.

Får man en siffra under 1:300 så erbjuds man FVP. Gränsen är hård, dvs det finns ingen "mellanrisk", bara hög eller låg.

Svar på tråden NUPP???