• nåja

Faderskapsutredning och närståendeadoption

Hej alla regnbågsfamiljer!

Vi har ÄNTLIGEN, efter långa år av försök på danska och svenska kliniker, lyckats med hjälp av en privat donator och blir mammor i januari 2014! =)

Vi är lite osäkra kring det som kommer nu, faderskapsutredningen och närståendeadoptionen, och vänder oss till er som redan gått igenom det hela för tips och svar!

Ni som använt privat donator. Hur gick faderskapsutredningen? Var ni öppna med donatorns identitet? Om ni inte angav vem det var, vad sa ni och hur togs det emot? Tog det lång tid? Tusen frågor!

Vi vill gärna höra era historier! 

TACK <3

• Svar på tråden Faderskapsutredning och närståendeadoption
  • Mnihz08

Hej!
    Jag och min fru väntar vårt första barn och har precis börjat nysta i detta. Jag tror att det i ert fall är lättast att ringa till familjerätten i er kommun och säga som det är. Om ni använt privat donator så är det nog bäst att uppge detta namn så får denne skriva under ett papper och "avsäga sig sina rättigheter (och skyldigheter)" Sedan kan din fru/flickvän adoptera (efter att barnet föds och faderskapsutredningen är klar). Utan namn på en donator är det nog så att det tar längre tid att få allt avklarat skulle jag tro. Vi har en anonym donator från Danmark så vi behöver bara intyg därifrån att detta är sant.

Däremot måste faderskapsutredningens "resultat" klubbas i tingsrätten tror jag. Detta tar alltid minst några månader. Själva adoptionen tar ca ett halvår och ni måste vara gifta, så det är värt att göra innan så allt går så snabbt som möjligt. Tänk på att den som inte bär på barnet inte har några som helst rättigheter att ta hand om barnet om den som bär barnet skulle gå bort. Värt att försöka skriva viljeyttring och eventuellt prata med familjerätt och advokat om hur ni kan göra era önskningar tydliga om något skulle hända.

Hoppas jag gett lite råd i rätt riktning

• nåja

Tusen tack för svar!

Vi beslutade oss för att göra faderskapsutredningen innan förlossningen och allt gick toppenbra eftersom vår donator valt att vara helt öppen inför tingsrätt och socialtjänst. Han skrev också ett mycket bra brev inför adoptionen att skicka med. Ett medgivande där han berättade hur allt gått till, att han inte kommer att vara något annat än en donator samt att han vill att jag ska få adoptera vårt barn.

Nu väntar vi bara på tingsrättens beslut. BREVET! Den dagen firar vi! <3

Svar på tråden Faderskapsutredning och närståendeadoption