• Anonym (Medea)

Känns lite överdrivet (kattbett)

Jag blev biten av en katt så hårt katten bara förmådde (väldigt djupt alltså) för några dagar sedan. Jag tvättade såret men det blev infekterat och jag gick till vårdcentralen. Jag fick antibiotika direkt, stelkrampsspruta och de vill lägga om såret var tredje dag. Det känns grymt överdrivet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Säger jag något tycker alla på vårdcentralen att det behövs och att det är så himla allvarligt. Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Känns lite överdrivet (kattbett)
  • tjej87

Katter har väldigt mycket bakterier i munnen så jag tycker det verkar bra att dom tar det så allvarligt :)

• Anonym (Medea)
    YummyMami skrev 2013-09-06 17:04:17 följande:
    Ja inte vill de ha extra jobb för att de är kul, utan det är visst allvarligt det blev ju infekterat. Så gå dit snällt nu så länge de tycker det behövs. 

Klart jag går dit, men det känns lagom kul att springa där så ofta. Såret är dessutom inte infekterat längre.
  • YummyMami
    Anonym (Medea) skrev 2013-09-06 17:06:10 följande:

Klart jag går dit, men det känns lagom kul att springa där så ofta. Såret är dessutom inte infekterat längre.
    Ja, vem tycker dr är kul liksom? Men gör det för säkerhets skull, bättre än att kapa foten sen för att den ruttna inifrån. 
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • pluvdo

Du kan väl fråga dem ifall du inte kan få köpa hem förband och så (vad de nu använder) och lägga om såret själv istället för att komma till vårdcentralen varje gång.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • trytofindme

Jag blev också biten av en katt i år. Djupt sår, som dock aldrig blev infekterat. Var påväg att bara tvätta och lägga om, men sedan googlade jag, och läste på 1177. Ringde sjukvårdsrådgivningen som tvingade mig att åka in. Fick en penicillin-kur och en dos stelkrampsvaccin. Såret blev som sagt inte infekterat alls, men med tanke på hur smutsiga dom är i munnen tar dom inga risker.

• Anonym (blä)

Katter är bland det värsta du kan bli biten av så ta inga risker. Äckligare djur får man leta efter.

• Anonym (gå)

Jag blev djupt kattbiten häromåret med. Fick pencillin direkt en par timmar bara efter själva bettet. Blev ändå infekterat och eländigt. Katter har väldigt mycket bakterier i munnen och damen vid apoteket sa att det var mycket vanligt det blev infekterat. Faran är visst att det kan bli blodförgiftning av det, därför det är så noga med omläggningen av ditt sår. Men kanske det inte behöver läggas om många gånger innan det börjar se bra ut, så det behöver inte bli många gånger du måste gå dit.

Hoppas allt går bra med ditt sår! 

• TanganyikaIka

Det är nya direktiv enl 1177 som jag pratade med ang det för ett tag sedan. Kattbett är en av de mest infektionsriskabla betten och ska kontrolleras upp och få antibiotika för. Det sa sköterskan när jag ringde ang min son som blivit biten av en katt. 

• Queenie70

Känner folk som fått funktionsnedsättning för livet pga just katt ett. Dessa ska man ta på allvar.

• Mylla

Jag tycker inte det är överdrivet. Omläggningen kan du väl göra själv om du kan. Sitter såret så du kommer åt det?

• Anonym (Medea)

Såret är på handleden så jag kommer absolut åt det. Jag har sagt att jag kan lägga om det själv, men de vill göra det. Jag har varit där två gånger hittills.

• viseversa

Nej det är inte överdrivet. Att bli biten av katt är illa. Min mamma blev biten av en katt. Det blev dock bara en liten rispa på handen. Hela handen svullnade upp till dubbel storlek.

• Mammat3

Min syster blev biten av en katt när hon var liten. Mamma tvättade rent såret ordentligt men det räckte inte. Såret var inte infekterat eller nått men ändå fick hon blodförgiftning och höll på att dö av det. Hon låg inne i 1 vecka av det lilla bettet. Så jag skulle inte se det som en överdriven behandling snarare en nödvändig.

Svar på tråden Känns lite överdrivet (kattbett)