• Maddi

hjälp mig första varför man vill studera på internatskola

Jag är absolut inte ute efter att ge kritik mot folk som väljer att gå på tex lundsberg. Jag undrar bara varför vissa vill gå på skolan och föräldrar som tillåter barnen gå på internat skola? Jag har säkert till stor del påverkats av media, men som dom antyder så är de ju fruktansvärt hur elever blir behandlade. Därför förstår jag inte riktigt varför. Visst så förekommer det mobbning i andra skolor också som inte skrivs i tidningar. Men är det egentligen så att det inte är värre där än om man jämför i en kommunal skola? Det som har skett på lundsberg är ju fruktansvärt och hur mår dom personerna idag.

• Svar på tråden hjälp mig första varför man vill studera på internatskola
  • Lindsey Egot the only one

Det finns föräldrar som arbetar utomlands för tex FN, EU eller någon hjälporganisation så som SIDA, läkare utan gränser eller i den svenska armen som är utstationerad utomlands. Då finns internat om barnen inte vill eller kan följa med.

• SweeneyTodd

För att det är fiiiiiint.

• Lilje

Antagligen är det inte dom som blev illa behandlat som vill stanna. Dessutom är det ju lite överklass över internatskola, då vill dom ju inte gå i vanlig skola sen med lågklassbarn.

• magelita80

Min kompis valde att gå på internat för att hennes föräldrar kontrollerade henne. När hon var 17 och var hemma över jullovet så tyckte de det var för sent att gå kl 21. Hon valde det för att få mer frihet.

• Monchichier

Det finns väldigt många föräldrar som arbetar utomlands. Då är internatskolorna perfekta om man som förälder inte vill slita upp barnens rötter alldeles för mycket. När man vill att barnen växer upp med en svensk kultur liksom. Sedan finns det även familjer och släkten som har som tradition att gå på en viss skola och bo på ett visst elevhem.

Jag tror inte att det någonsin går att förstå hur det är att bo på internat om man inte suttit i den ankdammen själv.
    För det är verkligen speciellt, tänk dig ett sommarläger året om. 
    Jag tror inte att det är mycket värre än på en kommunal skola. Det blir däremot mycket mer uppmärksammat av naturliga orsaker. 

• Vacker

Va? Varför skulle internatskola vara "fiiiint"? Jag bodde på en internatskola, inte för att det var finare eller för någon uppfostransfråga. Att det som nu har hänt är hemskt, men att det är en internatskola är väl rätt oväsentligt?! Enligt mig är den internatskolan jag studerade vid och även bodde på helt fantastisk! Ingen mobbing, ingen förnedring, inget om att vi skulle vara "finare" än andra (kommer själv från en fattig familj) bara en helt underbar gemenskap och jag fick utrymme att växa och ta ansvar. Sluta ha sådana fördomar över något ni inte vet något om..

• SweeneyTodd
    Vacker skrev 2013-09-06 21:14:24 följande:
    Va? Varför skulle internatskola vara "fiiiint"? Jag bodde på en internatskola, inte för att det var finare eller för någon uppfostransfråga. Att det som nu har hänt är hemskt, men att det är en internatskola är väl rätt oväsentligt?! Enligt mig är den internatskolan jag studerade vid och även bodde på helt fantastisk! Ingen mobbing, ingen förnedring, inget om att vi skulle vara "finare" än andra (kommer själv från en fattig familj) bara en helt underbar gemenskap och jag fick utrymme att växa och ta ansvar. Sluta ha sådana fördomar över något ni inte vet något om..

Det är fakta att många som går på internatskola oftare än andra kommer ifrån överklassen.
  • Vacker

Vart hittar du den statistiken någonstans? Skulle gärna vilja se den. Ingen på "min" skola som var från en "överklass"...

• Ounn

Jag gick gymnasiet på Sigtuna och det går inte att förstå hur det är om man inte själv har gått/bott där. Hade en fantastisk tid där jag fick massor av vänner, många har jag god kontakt med än idag, och Sigtuna gav mig ett stort nätverk av Alumnis som jag än idag har nytta av.

• Ounn

Min dotter kommer antagligen också börja på Sigtuna när det är dags för gymnasiet. De är hennes eget val och inte något vi har pushat för extra mycket.

Svar på tråden hjälp mig första varför man vill studera på internatskola