Svmp? Annat? Kan man söka gynakuten för sånt här?
Har tidigare haft enorma problem med svamp, fick till slut äta flukonazol 1 tabl/v i ett år, men har sen dess närmast varit förskonad under flera år. Fått svamp högst 1 gång/år och då har det spontanläkt på några dagar med att helt enkelt lufta, låta bli och smörja med olja.
För en knapp vecka sedan (förra söndagen) hade jag sex, och det blev en del skavkänsla då. Har känsliga slemhinnor. Vi avbröt när det kändes obehagligt. Dagen (måndag) efter kändes det ömt, sådär som det kan bli, "skavsår" typ. Tisdagen ömt och lite som sveda inuti. Behandlade med Lactal balans, känsligt underliv som sagt. Röd och svullen kring slidmynning och direkt innanför. Ej röd eller svullen övre delen av blygdläpparna, vid klitoris etc.
I onsdags gjorde det ont som satan, sved och kliade. När jag haft svamp förut har jag alltid fått det typiska gyniga flytningar, nu har jag inga flytningar. Kändes som det inte borde vara svamp, men jag behandlade med lactal och smorde med olja.
Det har dock utvecklats åt fel håll, igår kväll gjorde det så ont bara man snuddade att jag ville gråta. Gjorde ont att ha trosor på sig. Mest smärta är precis vid och strax innanför slidmynningen. Men tar jag någonstans på underlivet känns det obehagligt, inte smärta men obehag. Lactal balans och olja, vräkte på olja. Gjorde så ont så jag kunde inte sova förrän jag smort med xylocainsalva (lokalbedövande).
Imorse inget bättre, pratade med apoteket som tyckte att man kan minsann ha svamp utan flytning och det nog var det. Kände att jag må ju prova, det är fredag och jag vill gärna ha någon lösning innan helgen. Köpte Canesten salva och vaginaltabletter. Smorde med canesten ganska direkt. Sved som eld, men kändes sen faktiskt lite bättre efter en stund. Kände mig nöjd med att det nog är svamp ändå. Tog en vaginaltablett direkt med.
Jo tjena, jag håller nu på att avlida. Det gör så ont så jag vill grina, det är illrött och irriterat även upptill vid blygdläpparna (tack canesten..) och klådan är grym. Och smärtan, en känsla av skavsmärta även när inget skaver, och en obeskrivlig smärta bara av att ha något klädesplagg på mig. Har smort med både olja och bephanten (beprövat sen innan, mitt underliv tål det) men det hjälper inte.
Hade det varit vinter hade jag satt mig utan underkläder i en snödriva för att dämpa smärtan, så får ni en bild.
Jag har ingen aning om det är svamp i botten ändå men det gått totalt haywire av canestenet, eller om det är något annat (vad?). Men om inte det här släpper typ ikväll, så jag kommer bli galen om jag ska försöka överleva till måndag. Så kan man söka gynakuten för sådan här?
VC har jag inte ens ringt, inte ens när jag hade mina uttalade svampproblem fick jag annat än telefonråd att prova de receptfria på apoteket (som inte hjälpte), att det var upprepade problem (som det tom står på pevaryl etc att man ska söka om det är) tyckte de bara "det kan bli så, det är inget farligt". Fick aldrig en tid ens. Lyckades då få tid hos barnmorskemottagningen, som testade för klamydia (neg), konstaterade att "det ser ut som svamp, behandla med receptfritt". Thats it. Den som tillslut hjälpte mig med svampen var en ortoped som skrev ut flukonazolen.
Så ringa vanliga akuten på min vårdcentral (som har akut) känns poänglöst. Samtidigt känns gynakuten (på stora sjukhuset) för mer farliga, akuta saker?