• Anonym (Hjälp)

Svmp? Annat? Kan man söka gynakuten för sånt här?

Har tidigare haft enorma problem med svamp, fick till slut äta flukonazol 1 tabl/v i ett år, men har sen dess närmast varit förskonad under flera år. Fått svamp högst 1 gång/år och då har det spontanläkt på några dagar med att helt enkelt lufta, låta bli och smörja med olja. 

För en knapp vecka sedan (förra söndagen) hade jag sex, och det blev en del skavkänsla då. Har känsliga slemhinnor. Vi avbröt när det kändes obehagligt. Dagen (måndag) efter kändes det ömt, sådär som det kan bli, "skavsår" typ. Tisdagen ömt och lite som sveda inuti. Behandlade med Lactal balans, känsligt underliv som sagt. Röd och svullen kring slidmynning och direkt innanför. Ej röd eller svullen övre delen av blygdläpparna, vid klitoris etc. 

I onsdags gjorde det ont som satan, sved och kliade. När jag haft svamp förut har jag alltid fått det typiska gyniga flytningar, nu har jag inga flytningar. Kändes som det inte borde vara svamp, men jag behandlade med lactal och smorde med olja.

Det har dock utvecklats åt fel håll, igår kväll gjorde det så ont bara man snuddade att jag ville gråta. Gjorde ont att ha trosor på sig. Mest smärta är precis vid och strax innanför slidmynningen. Men tar jag någonstans på underlivet känns det obehagligt, inte smärta men obehag. Lactal balans och olja, vräkte på olja. Gjorde så ont så jag kunde inte sova förrän jag smort med xylocainsalva (lokalbedövande).

Imorse inget bättre, pratade med apoteket som tyckte att man kan minsann ha svamp utan flytning och det nog var det. Kände att jag må ju prova, det är fredag och jag vill gärna ha någon lösning innan helgen. Köpte Canesten salva och vaginaltabletter. Smorde med canesten ganska direkt. Sved som eld, men kändes sen faktiskt lite bättre efter en stund. Kände mig nöjd med att det nog är svamp ändå. Tog en vaginaltablett direkt med.

Jo tjena, jag håller nu på att avlida. Det gör så ont så jag vill grina, det är illrött och irriterat även upptill vid blygdläpparna (tack canesten..) och klådan är grym. Och smärtan, en känsla av skavsmärta även när inget skaver, och en obeskrivlig smärta bara av att ha något klädesplagg på mig. Har smort med både olja och bephanten (beprövat sen innan, mitt underliv tål det) men det hjälper inte.

Hade det varit vinter hade jag satt mig utan underkläder i en snödriva för att dämpa smärtan, så får ni en bild.

Jag har ingen aning om det är svamp i botten ändå men det gått totalt haywire av canestenet, eller om det är något annat (vad?).  Men om inte det här släpper typ ikväll, så jag kommer bli galen om jag ska försöka överleva till måndag. Så kan man söka gynakuten för sådan här?

VC har jag inte ens ringt, inte ens när jag hade mina uttalade svampproblem fick jag annat än telefonråd att prova de receptfria på apoteket (som inte hjälpte), att det var upprepade problem (som det tom står på pevaryl etc att man ska söka om det är) tyckte de bara "det kan bli så, det är inget farligt". Fick aldrig en tid ens. Lyckades då få tid hos barnmorskemottagningen, som testade för klamydia (neg), konstaterade att "det ser ut som svamp, behandla med receptfritt". Thats it. Den som tillslut hjälpte mig med svampen var en ortoped som skrev ut flukonazolen.
    Så ringa vanliga akuten på min vårdcentral (som har akut) känns poänglöst. Samtidigt känns gynakuten (på stora sjukhuset) för mer farliga, akuta saker?  

• Svar på tråden Svmp? Annat? Kan man söka gynakuten för sånt här?
  • karrop

Har du provat att ringa 1177 (sjukvårdsupplysning)? låter ju mer intensivt än vad en vanlig svampinfektion brukar vara.

Men absolut, gynakuten måste kunna hjälpa till även vid dessa besvär. Det låter som om du mycket besvärligt med detta. Tycker du kan åka dit om du känner att du inte mäktar med detta på egen hand. Det är ju då man ska söka akut!

• Rådjur

Ja, jag tycker du ska söka gynakut... Låter nästan lite som en allergisk reaktion du fått.
    Framförallt - SLUTA kleta på en massa saker när underlivet inte känns helt 100.

Lactal är mjölksyra... förstår ej varför det skulle vara bra att lägga på skavda slemhinnor. Det svider ju bara av det.

Använd aldrig canesten eller pevaryl igen, är mitt tips. Visst - vissa säger att det funkar, men för vissa skapar det en allergiliknande reaktion som känns som svamp, fast värre. Det sliter även på slemhinnorna ordentligt!

Tycker du ska ta hjälp för detta snarast!!
    Låter väldigt jobbigt ://

• Anonym (Hjälp)

Lactal innehåller mjölksyra ja, vilket sänker pH i slidan. Många problem (inte alla) i underlivet startar med att pHbalansen rubbas och blir för hög. Att sänka/återställa den kan alltså lindra eller bota besvären, beroende på vad de beror på såklart.

Jag har ett känsligt och lättirriterat underliv, och lactal balans (funkar med de andra produkterna i samma grupp med, är en smaksak vilket märke men tycker är bäst) har många, många gånger varit en räddare i nöden när jag ospecifikt reagerat på något vis. Jag tar dessutom det regelmässigt efter samlag just för att slippa att det blir problem (jag kan ibland reagera negativt på sperma t ex, som sagt känsligt underliv, att då använda lactal balans direkt efter gör att problemen inte uppstår. Sperma har högre pH än miljön i slidan, dessutom har jag enligt BM troligen en "generell överkänslighet" mot det mesta i det området som kroppen inte känner igen).

Det svider för övrigt absolut ingenting inuti, lactal/motsv. Men det var inte tillräckligt den här gången/hade ingen effekt.

De receptfria svamppreparten aktar jag mig normalt för, men nu var desperationen hög med en helg som närmade sig, och jag valde att prova. Helt klart reagerade jag "allergiskt" mot canestenet, och det är inget jag någonsin tänker prova igen, ens under vapenhot :S 

• Rådjur
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-09-07 15:01:24 följande:
    Lactal innehåller mjölksyra ja, vilket sänker pH i slidan. Många problem (inte alla) i underlivet startar med att pHbalansen rubbas och blir för hög. Att sänka/återställa den kan alltså lindra eller bota besvären, beroende på vad de beror på såklart.

Jag har ett känsligt och lättirriterat underliv, och lactal balans (funkar med de andra produkterna i samma grupp med, är en smaksak vilket märke men tycker är bäst) har många, många gånger varit en räddare i nöden när jag ospecifikt reagerat på något vis. Jag tar dessutom det regelmässigt efter samlag just för att slippa att det blir problem (jag kan ibland reagera negativt på sperma t ex, som sagt känsligt underliv, att då använda lactal balans direkt efter gör att problemen inte uppstår. Sperma har högre pH än miljön i slidan, dessutom har jag enligt BM troligen en "generell överkänslighet" mot det mesta i det området som kroppen inte känner igen).

Det svider för övrigt absolut ingenting inuti, lactal/motsv. Men det var inte tillräckligt den här gången/hade ingen effekt.

De receptfria svamppreparten aktar jag mig normalt för, men nu var desperationen hög med en helg som närmade sig, och jag valde att prova. Helt klart reagerade jag "allergiskt" mot canestenet, och det är inget jag någonsin tänker prova igen, ens under vapenhot :S 
    Man känner sin egen kropp bäst, självklart!

Jag visste ej att detta var något genomtänkt för dig - utan reagerade mest av omtanke eftersom det lät som om du testade medel efter medel i ren desperation. Vet själv hur det är att inte veta hur man ska bli av med obehaget och agera i ren desperation - men ibland kan det ju göra sån onödig skada istället.

Jag har haft ungefär samma problem som du - och använde pevaryl/canesten för att det var det jag blev rekommenderad. Kan ju säga att det bara förstörde ännu mera och det blev långtidsdos flukonazol för mig också.
    Jag tycker det är så jävla synd att många tror att de kommer att bli hjälpta av canesten/pevaryl - men istället får motsatt effekt och ännu mer problem.

Jag är generellt sett skeptisk mot att använda annat än glidmedel, vatten (utanpå) och olja (utanpå) i underlivsområdet. "Medlena" har som sagt för mig bara gjort mer skada än nytta.

Hur känns det nu ? Har du fått någon slags hjälp ?

Använder du dig vanligtvis av glidmedel när du har sex btw ?
    Det är ett bra tips annars - om det inte är något du reagerat negativt mot tidigare förstås.
    Tycker själv det låter vettigt att använda glidmedel (ett som passar en) varje gång - för snoppar är ju trots allt gjorda av hud, medan underlivet typ består av slemhinna inuti. Känns som om det naturligt kan bli en retning om man har sköra slemhinnor.
  • Perla10

Det finns en salva som är just för fotsvamp o är receptfri har hjälpt mig !
    Dactacort heter den!
    Hoppas det hjälper

• Anonym (Hjälp)

Använder alltid glidmedel ja, jag är ganska "trång" också.. Bara för att göra det ännu "värre" :S

Fått hjälp ja, och förutom att det gjorde obeskrivligt ont av gynundersökningen hittade de ingenting. Slemhinnan (inuti) rodnad och lite svullnad, men som gyn sa "Hade jag undersökt dig av annan orsak hade jag inte ens reagerat på det". Ingen flytning, inga svampar och inga bakterier vad de kunde se där.

Skickat urinprov på odling, och "bara för det är rutin" tagit ett klamydiaprov.

Fick stark kortison att smörja med, och det känns extremt mycket bättre av det redan!

Men vad som utlöste det vet jag fortfarande inte

• Anonym (Förslag?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-09-07 23:04:47 följande:
    Använder alltid glidmedel ja, jag är ganska "trång" också.. Bara för att göra det ännu "värre" :S

Fått hjälp ja, och förutom att det gjorde obeskrivligt ont av gynundersökningen hittade de ingenting. Slemhinnan (inuti) rodnad och lite svullnad, men som gyn sa "Hade jag undersökt dig av annan orsak hade jag inte ens reagerat på det". Ingen flytning, inga svampar och inga bakterier vad de kunde se där.

Skickat urinprov på odling, och "bara för det är rutin" tagit ett klamydiaprov.

Fick stark kortison att smörja med, och det känns extremt mycket bättre av det redan!

Men vad som utlöste det vet jag fortfarande inte

Förlåt om jag hoppar in lite här. En tanke är att efter ett tag så är slemhinnorna så pass sköra att svampmedel gör saken värre. Det dödar kanske svampen, men svedan som salvan kan orsaka är tio resor värre än själva svampen. Haft liknande problem, och det var vad jag kom fram till efter många olika experiment. Tvätta med olja, undvik friktion, ducka svampmedel och undvik lactal. ( Man kan bada musen i annat surt, tex äppelcidervinäger)
  • Anonym (Hjälp)

Fast det var ju aldrig svamp från början ens..

• Anonym (Förslag?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-09-08 08:26:11 följande:
    Fast det var ju aldrig svamp från början ens..
    Nej. Men du tog vaggen och salvan. Om du hade lite skav efter sexet så fick du ju medlet i såren= aj som f-n?
  • Anonym (Hjälp)

Jag reagerade allergiskt på canestenet, det är ingen tvekan om. Men vad som orsakade besvären mellan sexet och canesten - det är ju det som eg är det intressanta, och som man inte vet. (Tyvärr)

• Anonym (Förslag?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-09-08 09:32:36 följande:
    Jag reagerade allergiskt på canestenet, det är ingen tvekan om. Men vad som orsakade besvären mellan sexet och canesten - det är ju det som eg är det intressanta, och som man inte vet. (Tyvärr)

Men tror du inte själv att det var skavet i som orsakade det? Det hade jag nästan tagit för givet, för vad skulle det annars har varit liksom? Jag menar, han kan ju haft tvålrester kvar som du fick i dej tex.? Jag har liknande besvär och jag vet att i alla fall inte jag tål något kemiskt alls där nere. Och ibland inte ens sperman om det redan finns ett litet sår. Menar inte att du behöver reagera likadant, men att det kan vara något att tänka på, så kan du se om det hjälper? Glad

Du verkar ju ha bra koll på det här med olja mm, men det skadar ju inte att försöka ta reda på mer så att du slipper sånt här elände. Solig  
  • Anonym (H)

Usch, det låter oerhört jobbigt.
    Jag har själv haft en jobbigt sommar; först fick jag svamp (dock ej konstaterat av läkare, fick ingen tid), behandlade med två kurer Canesten (vag + kräm). Direkt efter det fick jag urinvägsinfektion.... svamp har jag aldrig haft förut och uvi endast en gång tidigare och då är jag 47 år...

I mitt fall tror jag att det beror på att jag nog är inne i förklimakteriet och har fått torrare slemhinnor. Jag tycker att jag provat det mesta för att lindra besvären... köpt Membrasin för flera hundra, krämer på apoteket att smörja med etc. Nu är det bättre, kanske är det tiden som gjort sitt, men vad jag har gjort som jag tycker hjälpt är: tvätta med olivolja, smörja underlivet med en klick (mindre än en ärta) vitt vaselin efter dusch. En kompis till mig som har samma besvär fick de här råden på gyn. Hon råddes även att använda vitt vaselin som glidmedel.

Av en tillfällighet hittade jag en salva som heter Hydrozonsalva, tillverkare Gahns, superbillig. Den innehåller menthol som svalkar och nåt annat ämne som skulle dämpa inflammation. Jag vet inte om den är farlig att använda i underlivet, men jag provade och den hjälpte fantastiskt bra mot brännande känsla. Nästan som att sätta ner musen i en snödriva!  

Helt bra är jag inte men bättre. 

Länk till salvan: http://www.lyko.se/sv/artiklar/gahns-hydrozon-salva-60ml.html 

• Anonym (Förslag?)
    Anonym (H) skrev 2013-09-08 10:06:01 följande:
    Usch, det låter oerhört jobbigt.
    Jag har själv haft en jobbigt sommar; först fick jag svamp (dock ej konstaterat av läkare, fick ingen tid), behandlade med två kurer Canesten (vag + kräm). Direkt efter det fick jag urinvägsinfektion.... svamp har jag aldrig haft förut och uvi endast en gång tidigare och då är jag 47 år...

I mitt fall tror jag att det beror på att jag nog är inne i förklimakteriet och har fått torrare slemhinnor. Jag tycker att jag provat det mesta för att lindra besvären... köpt Membrasin för flera hundra, krämer på apoteket att smörja med etc. Nu är det bättre, kanske är det tiden som gjort sitt, men vad jag har gjort som jag tycker hjälpt är: tvätta med olivolja, smörja underlivet med en klick (mindre än en ärta) vitt vaselin efter dusch. En kompis till mig som har samma besvär fick de här råden på gyn. Hon råddes även att använda vitt vaselin som glidmedel.

Av en tillfällighet hittade jag en salva som heter Hydrozonsalva, tillverkare Gahns, superbillig. Den innehåller menthol som svalkar och nåt annat ämne som skulle dämpa inflammation. Jag vet inte om den är farlig att använda i underlivet, men jag provade och den hjälpte fantastiskt bra mot brännande känsla. Nästan som att sätta ner musen i en snödriva!  

Helt bra är jag inte men bättre. 

Länk till salvan: www.lyko.se/sv/artiklar/gahns-hydrozon-salva-... 
    Det låter ju absolut som sådana besvär. Fy så trist för dej, jag hoppas att du kan hitta något som gör dej helt bra. När jag ammade blev jag så där superduper torr där nere,(minskade hormoner, om än tillfälligt) och jag använde någon vagitorie från Apoteket. Den smälte och rann ut lite. Det utrunna kletade jag runt lite på utsidan med och det hjälpte jättebra. Och ja, jag hör hur äckligt det låter men vaddå. Det är faktiskt helt normalt. Hellre lite klet än uvi och svamp tänker jag. Solig 

För övrigt borde man kunna få det rådet alltid, på gyn. Tvätta med olja. Även om man inte har problem så blir ju slemhinnorna inte precis ledsna av lite extra omvårdnad.   
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Förslag?) skrev 2013-09-08 09:49:24 följande:
    Men tror du inte själv att det var skavet i som orsakade det? Det hade jag nästan tagit för givet, för vad skulle det annars har varit liksom? Jag menar, han kan ju haft tvålrester kvar som du fick i dej tex.? Jag har liknande besvär och jag vet att i alla fall inte jag tål något kemiskt alls där nere. Och ibland inte ens sperman om det redan finns ett litet sår. Menar inte att du behöver reagera likadant, men att det kan vara något att tänka på, så kan du se om det hjälper? Glad

Du verkar ju ha bra koll på det här med olja mm, men det skadar ju inte att försöka ta reda på mer så att du slipper sånt här elände. Solig  
    Eftersom jag aldrig någonsin fått en sådan reaktion tidigare, så nej jag tror inte det berodde på skavet eller hur man ska säga. Och har verkligen ingen aning vad som utlöste det hela..  Vilket gör mig aningens ambivalent till att ha sex igen, lagom sugen på en repris liksom :S
Svar på tråden Svmp? Annat? Kan man söka gynakuten för sånt här?