• dockan1

Diskmaskin med livslängd på 600 diskar

Fy vad jag är besviken.

Köpte ny diskmaskin för två år sedan. Den gamla hade förra ägarna satt in -92 och jag var inte riktigt nöjd med den.

Nyårshelgen så slutade den fungera. När jag ringde stället jag köpt den på, så skrattade försäljaren när jag frågade vad som kan vara problemet.
    Han förklarade att den maskinen har en livslängd på två år eller ung 600 diskar!!!!!

-He he......passar nog bäst till sommarstugan.....he he!! Det är svaret jag fick!!!!!!

Jag har tidigare handlat alla mina vitvaror på det stället, men aldrig mer. Dom visste att jag skulle ha den till huset. Varför berättade dom inte detta när jag köpte maskinen?

Kan säga att den visserligen "bara" kostade 3000 kronor, men det är mycket pengar för mig.

Undrar även vad vi lever i för värld när man ska värna om miljön, men gör vitvaror som ska kastas på skroten efter två år?!

• Svar på tråden Diskmaskin med livslängd på 600 diskar
  • k girl

What? Det låter ju helt galet. Jag har en billig bänkdiskmaskin som har hållit i åtta år!

• Karpet

"Undrar även vad vi lever i för värld när man ska värna om miljön, men gör vitvaror som ska kastas på skroten efter två år?! "

Ja, det undrar jag med. Det verkar ju helt idiotiskt att ta in sådana maskiner och sälja vidare. Bättre då att folk köper lite dyrare vitvaror som håller i 15-20 år.

• k girl

Vad heter diskmaskinen? Jag tycker att det låter helt orimligt. Kan det vara så att den där killen bara försöker få dig att köpa en ny, istället för att låta laga den?

• dockan1

Har varit och frågat på fler ställen som har exakt denna maskin och dom bekräftar att den passar i ex sommarstugan.

Har även kollat med dom som reparerar detta märke och det skulle kosta ung 2600 kronor att laga den.

Tycker inte det är värt det.

Håller med om att det är bättre att köpa dyrare maskin och få den att hålla.
    Dels det här med att vara utan maskin + inköp av ny, installation, bortforsling av gamla.

Man kan lätt hålla sig för skratt.

Får man skriva vilket märke det är här på fl?

• anne h

Vad är det för märke/modell?

Du vet väl om att konsumentköplagen säger 2 års ansvar för säljaren? (numer tre års)
    Ring och säg "konsumentköplagen", prova iaf, du kan ju inte få mer nej än du redan fått.

Jag har hävdat konsumentköplagen ett flertal gånger, de har aldrig sagt nåt mer, bara gett mig rätt..

• Danbala

Mmm. Det finns ju många saker som tillverkas med en beräknad livstidsbegränsning. Det borde vara lag på att det ska redovisas klart och tydligt vid försäljningstillfällen.

• anne h

Jag köpte en Siemens golvdisk för tre år sedan, kostade 2995 på Power eller om det var Coop Forum, köpte samtidigt en tvättmaskin (samma märke, samma pris) på grannbutiken (Coop Forum och Power ligger i samma byggnad här).
    Den håller än i dag, den kommer hålla många år till.

• dockan1

Precis, Danbala. Hade dom talat om att den bara skulle hålla i två år så hade jag aldrig köpt den.

Är så besviken att dom upplyser om detta först efter att maskinen är trasig.

Kanske är det jag som är dum som inte frågade om livslängd?!

• wozzgirl

Det låter ju absurt.. skriv ut märket här vet jag..

• dockan1

Tycker inte riktigt om att hänga ut ett märke så här, men ok....det är en Bosch.

Vet att Bosch har många bra saker så ni som har dessa behöver inte skriva och skälla på mig.

Om jag får upprepa mig så hade jag bara önskat att försäljaren hade informerat mig om livslängden.

• dockan1

anne h......dela med dig av dina kunskaper om konsumentköplagen. Du skriver att den numera gäller 3 år.

Snälla förklara.

• anne h

TS
    Då tycker jag absolut du ska tala med säljaren igen, för en Bosch ska hålla mer än 2 år.
    Min förra diskmaskin -av märket Bosch- höll i 13 år.. då brann ett litet kort i den, köpte då denna nya jag har nu.
    Jag har aldrig hört någon försäljare säga att en sån diskmaskin bara ska hålla 600 diskningar/2 år.. orkar du så tala med försäljaren direkt öga mot öga, det är svårare för dem då än att ta det via tfn..

• dockan1

Har varit på flera olika ställen och alla säger samma om just denna maskin.

Sommarstugemaskin!!

Svar på tråden Diskmaskin med livslängd på 600 diskar