• Sweetboxen

Myom i livmodern och gravid, ngn mer?

Har ett myom i livmodern, en sk muskelknuta, och är såklart orolig för missfall lr andra komplikationer nu när jag blivit gravid. Ngn i samma sits eller med erfarenhet? Enligt min gynläkare är det högre risk för missfall...ngn i samma sits som det gått vägen för ändå? :) 

• Svar på tråden Myom i livmodern och gravid, ngn mer?
  • MissNora

Jag har ett stort myom på över sidan av livmodern som de fann när de öppnade mig för kejsarsnitt.

Hade haft en normal graviditet och inga komplikationer pga av det. Det behöver inte vara någon fara och kan gå bra ändå.

Grattis! Du väntar barn och inte missfall

• dogcatbird

Jag hade myom under båda mina graviditeter. Inget missfall eller komplikationer! Myomet är som en golfboll, i övre delen. 

• Sweetboxen

Oooh tack för era berättelser, de lugnar ju klart, skönt att höra att det kan gå bra! :) 
    Och ja helt rätt, ska försöka tänka så, jag väntar barn o inte missfall ;D  

• Fröken OK

Jag har också ett myom och är gravid. Jag har dock inte hört något om att risken för missfall skulle vara större, det jag däremot hört (från flera håll) är att det kan vara svårare att bli gravid med ett myom. Men där behöver ingen av oss oroa sig ;)

Vecka 9
  • Sweetboxen
    Fröken OK skrev 2013-09-07 19:43:23 följande:
    Jag har också ett myom och är gravid. Jag har dock inte hört något om att risken för missfall skulle vara större, det jag däremot hört (från flera håll) är att det kan vara svårare att bli gravid med ett myom. Men där behöver ingen av oss oroa sig ;)
    Min läkare förklarade det som att om fostret sätter sig "fel" så är risken för missfall större iom det. 

Nej där behöver vi inte oroa oss, tydligen ;)  
  • 4 prinsar

ingen fara jag blev gravid trots myom som suttit i livmodern flera år

Liam020702Elliot050329Mio080703
  • Sweetboxen
    3 härliga killar skrev 2013-09-07 21:19:08 följande:
    ingen fara jag blev gravid trots myom som suttit i livmodern flera år

Härligt! :) Det här SKA gå bra!
  • MartinaH88

Jag år gravid och har flertal myom i bakre väggen och främre väggen av livmodern, har genomgått ett ex antal operationer pga det och det blir aldrig bättre för min del! Fick ett samtal av min läkare för ca 3 veckor sen att jag ska operera mig i december och en större operation efter det! Hon sa även att jag har svårt för att bli gravid och stor risk för missfall! Tog 2 test imorse som visade positivt! Är väldigt rädd för missfall :/

• Sweetboxen
    MartinaH88 skrev 2013-10-29 14:04:34 följande:
    Jag år gravid och har flertal myom i bakre väggen och främre väggen av livmodern, har genomgått ett ex antal operationer pga det och det blir aldrig bättre för min del! Fick ett samtal av min läkare för ca 3 veckor sen att jag ska operera mig i december och en större operation efter det! Hon sa även att jag har svårt för att bli gravid och stor risk för missfall! Tog 2 test imorse som visade positivt! Är väldigt rädd för missfall :/
    Grattis till plusset!!! :)

Förstår din oro, allt xtra som finns där inne gör en ju orolig. För mig gick det bra, bebis fäste och har bäddat in sig i rätt läge och den växer och frodas som den ska där. Är idag i v 13+4. 

Du kan inget göra åt det nu utan bara ha tilltro till att den satte sig bra, och än så länge ser det ju väldigt lovande ut eftersom du har plussat, den största risken för missfall är ju före plusset, redan innan den ens satt sig.  
    Hoppas hoppas det går bra för dig med! Håller tummarna :)  
  • MartinaH88
    Sweetboxen skrev 2013-10-29 15:02:21 följande:
    Grattis till plusset!!! :) Förstår din oro, allt xtra som finns där inne gör en ju orolig. För mig gick det bra, bebis fäste och har bäddat in sig i rätt läge och den växer och frodas som den ska där. Är idag i v 13+4.  Du kan inget göra åt det nu utan bara ha tilltro till att den satte sig bra, och än så länge ser det ju väldigt lovande ut eftersom du har plussat, den största risken för missfall är ju före plusset, redan innan den ens satt sig.   Hoppas hoppas det går bra för dig med! Håller tummarna :)  

Tack så mkt! Vad skoj att höra att allt gick bra för dig med! Hur har du haft de under dom veckorna? Någon smärta? Jag har jätte ont i min mage! :(
  • Sweetboxen
    MartinaH88 skrev 2013-10-29 17:08:10 följande:
    Tack så mkt! Vad skoj att höra att allt gick bra för dig med! Hur har du haft de under dom veckorna? Någon smärta? Jag har jätte ont i min mage! :(

Ja smärta har man ju till o från för det drar o växer.

Det är din första grav?
  • MartinaH88
    Sweetboxen skrev 2013-10-30 11:42:17 följande:
    Ja smärta har man ju till o från för det drar o växer. Det är din första grav?

Jag har legat i sängen i en vecka med sjuka smärtor, minsta lilla rörelse så får jag as ont! Har fått vara hemma från jobb :/ Ja det är första!
  • Sweetboxen
    MartinaH88 skrev 2013-11-04 09:12:53 följande:
    Jag har legat i sängen i en vecka med sjuka smärtor, minsta lilla rörelse så får jag as ont! Har fått vara hemma från jobb :/ Ja det är första!

Men fy så ska man ju inte behöva ha det! :( Finns det inget du kan ta mot smärtan?
  • vargzaga

Gjorde VUL i vecka 5+6 och då sågs det 2 myomer. Nu i vecka 21+6, så har ena myomet försvunnit och det myomet som är kvar har inte vuxit nåt, peppar peppar. Ska få göra ett till Ul i ca vecka 30 för att se vad som händer med myomet som är kvar.

• Sweetboxen
    vargzaga skrev 2013-11-04 09:39:41 följande:
    Gjorde VUL i vecka 5+6 och då sågs det 2 myomer. Nu i vecka 21+6, så har ena myomet försvunnit och det myomet som är kvar har inte vuxit nåt, peppar peppar. Ska få göra ett till Ul i ca vecka 30 för att se vad som händer med myomet som är kvar.

Härligt o höra att det går bra! :)
  • molly02

vi plussade idag. Känns helt overkligt. vi hade missfall i somras, i samband m det kom det fram att jag har ett myom. Det är beslutat om operation. den är 6x6 cm. Känns helt konstigt att ha plussat. Kan liksom inte tro på det. Hade liksom ställt in mig på operation. 

Känns skönt att läsa om stories som har gått bra. ingen i min bekatskapsskrets har haft erfarenhet om myom. INgen hade ens hört talas om det, innan jag berättade om det..

• Sweetboxen
    molly02 skrev 2013-11-21 22:17:52 följande:
    vi plussade idag. Känns helt overkligt. vi hade missfall i somras, i samband m det kom det fram att jag har ett myom. Det är beslutat om operation. den är 6x6 cm. Känns helt konstigt att ha plussat. Kan liksom inte tro på det. Hade liksom ställt in mig på operation. 

Känns skönt att läsa om stories som har gått bra. ingen i min bekatskapsskrets har haft erfarenhet om myom. INgen hade ens hört talas om det, innan jag berättade om det..

Grattis till plusset!! :)

Det är nog rätt vanligt med myom men man pratar inte om det förrän det blir "aktuellt". Sen vet man kanske inte många ggr om att man har ett.

Mitt myom har lixom "försvunnit" iom den uttöjda livmodern nu. Får se hur det blir sen efteråt.  
  • bae2

Hejsan!
    jag är gravid i vecka11 o vet jag hade ett mymo på 4*4  som de hittade förra året o nu när det gjorde ett litet ultra på gyn  var pga av att jag ville veta att allt gått okej med den lille, så  såg dem att mymot har blivit  7*5 så jag är överlycklig för gravideten för vi har kämpat o kämpat för det här o passat in under ägglosningen o en vacker dag tog det sig Så ända jag ska göra gå på extra kontroller o extra ultraljud som läkarn sagt den kan minska sen efter förlossningen som de sagt till mig. Så man tänker på den lille i magen hela tiden o skyddar vad man kan.

• Sweetboxen
    bae2 skrev 2014-01-24 12:27:19 följande:
    Hejsan!

jag är gravid i vecka11 o vet jag hade ett mymo på 4*4  som de hittade förra året o nu när det gjorde ett litet ultra på gyn  var pga av att jag ville veta att allt gått okej med den lille, så  såg dem att mymot har blivit  7*5 så jag är överlycklig för gravideten för vi har kämpat o kämpat för det här o passat in under ägglosningen o en vacker dag tog det sig Så ända jag ska göra gå på extra kontroller o extra ultraljud som läkarn sagt den kan minska sen efter förlossningen som de sagt till mig. Så man tänker på den lille i magen hela tiden o skyddar vad man kan.

Grattis till graviditet! :)

Va skönt med extra kontroller under grav!

Jag är nu i v 27 o myomet har inte en chans mot den nu så stora bebben ;)
Svar på tråden Myom i livmodern och gravid, ngn mer?