• kalle

Vad är praktiskt när man ska iväg och ge ersättning?

När ni ska åka iväg med er lilla hur gör ni med ersättningen rent praktisk? Har ni färdigblandat med er eller tar ni med pulver och blandar på plats? Och hur värmer ni upp maten? Vad är smidigast?

• Svar på tråden Vad är praktiskt när man ska iväg och ge ersättning?
  • Jefa

Vi kokade vatten, svalnade det till lagom temperatur och sen i med vattnet i en termos. Och så pulvret i en burk. Sen är det bara att blanda och skaka så är det klart!

• Trikarn

De jag känner har en liten termos med varmt vatten och en liten burk/doserare med ersättning.....

• maxmille

Jag gör som Jefa, hur enkelt som helst

• kissemjao

Just när man ska ut, så är Tetrapack smidigt tycker jag.

• jeja66

Jag har fått flaskmatat alla mina tre barn pga att jag inte kunnat amma. Jag har alltid haft en burk med mig med pulver. Ska jag handla och är där man inte kan värma vatten så har jag haft med en termos. När de var lite störra har jag nån gång gjort ordning en flaska med väldigt varm välling och sen lindat in den i en handduk. Är inte att rekomendera för ofta eftersom näringen försvinner efter en stund.
    Ibland har jag haft med mig både en termos med varmt vatten och en flaska med kokt avsvalnat vatten om vi tex ska åka långt med bilen....

Kram//Eva

• Norahs mamma

Jag körde med färdigblandad och Norah gillade inte varm ersättning så hon fick den kall eller rumstempad

Eller så hade jag vatten i flaskan och pulvret i en liten burk (eller i förpackningen)

• Helly78

Koka vatten och häll i termos och kallvatten häll flaska fullt och ha en extra flaska och häll i 100 ml varm vatten i den tomma flaskan och häll 100ml kallvatten i med då blir det lagom varm, cch sen häll pulver i o sen skaka. Klart, det går kanonbra.
    Det gör vi ofta när vi ska åka bort eller är ute på promenad...

• Amorella

Antingen tetra

ELLER

liten termos (t.ex. 39 kr på Clas Ohlsson) med hett vatten och en flaska med kallt vatten och pulver i vällingdoserare
    Skaka ut pulvret i 150 ml kallt vatten och blanda i 50 ml varmt vatten - perfekt ättemperatur för vår lilla tjej

• FruBB

Färdig på Tetra helt fantastiskt bra !!!!

• väntar o längtar

Har endast använt tetror när vi varit ute. Det är bara när vi varit iväg på nån resa 1-2 veckor som vi tagit med pulver.

Hur man värmer? Man ber närmaste fik/restaurang om hjälp.

• Tant Green

Vi har tetra som serveras som den är (rumstempererad)

• destino

Vi körde hela tiden med tetra
    för vår dotter gillar rumstemp. mat och dessutom så vill hon ha på en gång så man har det redan i flaskan när man är på väg ut...
    väntar hon lite extra på maten då vägrar hon äta sen i timmar,
    liten bestämd flicka.
    Även på semester tog vi med oss tetra och det var en massa skall ni tro, semester var på 5 veckor....
    Skulle aldrig orka blanda i bilen eller stranden, man blir så bortskämd med tetra!!!!
    Tur att den finns!!!

• kalle

Amorella: Var hittar man vällingdoserare?

Tack för alla tips. Tänkte inte på att tetrorna förvaras ju i rumstemp. Och då behöver man inte hålla på värma med vattenbad. De är ju "ätklara".

• Amorella

Vällingdoserare brukar finnas i baby-/barnaffärer. Men en del verkar oxå hitta det på ICA eller Hemköp. De är faktiskt väldigt smarta - en rund burk med tre fack där man häller i pulver för en flaska; dessutom en smart öppning så man lätt kan hälla pulvret i falskan. Vi har den från Bambino.
    www.bambino-mam.se/show.php

• Klumpen nr 2

körde med vatten i lagom ättemperatur på termos och pulvret i vällingdoserare. bara att blanda ihop å skaka... färdigt på tre röda!!!

• Sille

Finns en jättebra "värmare" på Babyland som man ska ha i cigarettändaruttaget i bilen. Jag häller kokat, avsvalnat vatten i flaskan, tar med pulver i en burk och när det är en kvart kvar till matdags blandar jag ihop och så in i kontakten! Funkar perfekt vid bilresor!

• Nana 24

Vi kör med en liten termos med varmt vatten, en liten flaska med kallt att mixa med och sedan pulvret i vällingdoserare, kan inte bli enklare, kan fixa vällingen var som helst. I kön i snabbköpet (nästan) om det skulle behövas

• Nana 24

Vällingdoserare fick jag tips av en tjej här på Familjeliv. Kommer tyvärr inte ihåg vem den vänliga själen var Men de som vi har verkligen vara SUPER!!! De är verkligen med i vått och torrt. Köpte våra på:
    www.babyproffsen.se/katalog/2006/pdf/57.pdf
    De är kanonbra att ha med, man bara mäter upp rätt dos i doseraren så kan man ha upp till tre mål i den (vi har faktiskt fem i vår, de verkar ha gjort om den
    Jag tror jag betalde 39 kr för den,

Svar på tråden Vad är praktiskt när man ska iväg och ge ersättning?