Hur lindra det dåliga samvete för barnet "utan" pappa?
Egentligen vet jag inte var min fråga hör hemma då jag har varit ensam förälder, men vandrat vidare i en ny relation med en gemensam bebis, men mitt dilemma ligger ändå i att jag i mångt och mycket är ensam i mitt föräldraskap för mitt äldsta barn.
Lillasyster har ju sin pappa "jämt" medan storasyster bara har sin pappa ibland när det behagar honom. Det har varit en snårig väg tills idag när hon är 2,5 år efter en flytt med en hotfull pappa. Han har påstått att jag våldtagit honom både inför mig och hans 12-årige son från ett annat förhållande. Bland annat p g a psykisk ohälsa har han kommit och gått och är frånvarande ca en månad i taget. Nu i sommar har han varit helt frånvarande och har under våren inte ansett sig ha tid att träffa henne under semestern då han måste renovera sitt hus ... I julas gjorde flickvännen slut, så då var han frånvarande cirka två veckor.
I våras påtalade hans mamma att han fått en bipolär diagnos, vilket fick mig att dra öronen åt mig, innan har han bara haft en depressiv sida med panikångestattacker dokumenterad. Nu känns han inte heller pålitlig i de maniska faserna, positiva perioderna, som jag tycker mig sett även under tiden vi var ihop. Det i kombination med bristande omsorg, ett himla krånglande med tider och kommentarer från halvbroderns mamma om hans brist på städning med kattskit här och var gjorde att jag avstyrde umgänge efter råd från socialen och familjerätten tills vi setts hos familjerätten och kommit överens där. Ja, jag var en kompetent mamma att bedöma faderns psykiska hälsa och städningsnivå trots att jag aldrig varit där på över 1 år. Så han har valt att hämta dottern efter han försökte få igenom ett kontaktförbud. Detta besked om familjerätten fick han i slutet av maj, men det är först nu i september som han hade gjort slag i saken och då hävdar han att hans mamma ljuger och att det är hans njure som ska opereras ...
Nu ska han åter börja träffa dottern "så fort som möjligt" om två veckor med 2-timmarsumgänge på lekplats. Det känns väldigt olustigt att hela cirkusen drar igång igen, även om jag vill att hon ska ha en relation med sin pappa. Jag kan ju egentligen aldrig förbereda henne på att han kommer, då han svikit så många gånger förr. Det återstår att se hur länge han följer tiderna den här gången ... Vid ett tillfälle lämnade han henne inte i tid utan jag fick ringa en halvtimma senare och då kunde han inte lämna henne förrän 1 timma senare då han inte ens var färdig med maten ... Det återstår att se om jag får igenom umgänge med en kontaktperson närvarande som kan garantera hennes säkerhet.
Sedan återstår ju problemet med att han "inte har råd" att värma upp sitt hus för bilresorna till jobbet går på 4000 kr i månaden. Mig veterligen är han fortfarande nikotinberoende gissningsvis runt 200 kr i månaden plus att han hela tiden haft flickvän en 10-40 mil bort. Senaste genidraget var att han tog ut 6000 kr av dotterns sparpengar! Det lär täcka uppvärmingen utan problem ...
Så ett tips, se till att ni måste ta ut pengar gemensamt från barnens konto eller spara i ert namn med barnet som förmånstagare!