• Anonym (Gallan)

Galloperation, sjukskrivningstid?

Har gallsten och ska snart träffa kirurgen för att prata operation. Har haft mycket ont senaste halvåret och förstod på läkaren som gjorde ultraljudet att han nog såg op som förstahandsalternativ istället för att ta värktabletter, han beskrev operationsmetoderna och titthålskirurgi lät ju ganska ok, jag föredrar ju att bli så lite skuren i som möjligt. Men hur länge blir man sjukskriven efteråt? Kan man göra nåt för att skynda på återgång t jobb?

Tacksam för input, jag är tvungen ta snacket med chefen som dels haft svårt att ta in att jag varit ganska slut på jobbet efter alla gallstensanfall och dels inte riktigt verkar fatta att det nog inte funkar att knalla in på jobbet dagen efter (hög stress även o d är på kontor). Eller han fattar nog, men det kostar ju att ha mig gående hemma. Hur sjuk är man efter op och när kan man förvänta sig att jag kan börja jobba igen, snackar vi en 4-5 dagar eller längre? Isf hoppas jag bli op på en fredag så jag kan utnyttja helgen för att komma på benen igen.  

• Svar på tråden Galloperation, sjukskrivningstid?
  • krakel

När jag opererade bort min skånska man att min egna sjukskrivning på 7 dagar ska räcka.

Jag va ledig i samband med den pga andra anledningar men ja jag hade nog fixat att jobba efter 7 dagar. Annars får du kontakta kirurgmottagningen.

• lightfish

Jag blev typ opererad på onsdagen (som jag minns det) och dagen efter hade jag givetvis ont men sen tog jag bara smärtstillande två dagar till och på måndagen kunde jag ta hand om min 9-månaders bebis själv utan smärta.

Jag fick titthålsvarianten MEN du måste vara beredd på att de kan behöva göra en öppen bukoperation när de börjat för att även om det görs noggranna undersökningar så kan anatomin se annorlunda ut mot vad de såg på bilderna.

Jag har varit helt besvärsfri sen dess och det är nu ganska snart 4 år sen.

• Risgryn

Jag blev sjukskriven 5 dagar, var då föräldraledig. Det räckte fint.

• Anonym (Flera veckor)

Min närmsta kollega opererades för gallan och hon var borta tre veckor plus att hon varit sjukskriven innan så sammanlagt fem-sex veckor.

• Frontline

Jag vart sjukskriven i 14 dagar och hade så jävla ont att jag fick gå med kryckor första veckan, hade på den tiden ett tungt jobb så jag kunde inte lyfta något tung så jag hade egentligen behövt vara sjukskriven nån vecka till...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Gallan)

Tack alla för svar, det är jättesnällt! Då tolkar jag det som att det inte är självklart att det funkar med titthålsoperation, men OM det funkar så kanske jag kan klara mig med 5-7 dagar?

Anonym (flera veckor)s kollega kanske hade extrem otur och fick göra en öppen operation eller fick komplikationer så det krävdes mer vård? Har hört att det blir värre om man har stenar som sitter fast i gallgångarna och att man kan bli väldigt sjuk då.

Frontline, jättetråkigt att det blev så :/ nu har jag ett "lätt" jobb utan lyft och jag hoppas jag slipper få så ont som du fick. Gå på kryckor låter ju inget vidare.

• Frontline
    Anonym (Gallan) skrev 2013-09-08 10:05:19 följande:
    Frontline, jättetråkigt att det blev så :/ nu har jag ett "lätt" jobb utan lyft och jag hoppas jag slipper få så ont som du fick. Gå på kryckor låter ju inget vidare.
    Gjorde en titthålsop det vart 5 hål i magen detta var för ca 10 år sen så det kan ju ha förfinats en hel del.
    Men nu är jag av med hela gallblåsan och har inte haft några som helst problem sen dess...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lindsey Egot the only one

Jag opererades i maj 2010 och är fortfarande sjukskriven pga alla komplikationer. Om det ska göras en titthållsoperation så ska du begära att de går från titthållsoperation till öppen operation om de inte kan slutföra den och spola rent gallgången. På mig kunde de inte spola rent och det visade sig att de hade bränt på fel ställe så jag fick gall läckage i buken, hematom på flanken samt proppar. Hade de öppnat så hade de iaf sett när de spolade att det läkte ur ett 1,1/2 cm stort hål på fel ställe på gallgången.

• Anonym

Jag jobbade som vanligt dagen efter , kände inte nå då

• Vitamin
    LindaEfraim skrev 2013-09-08 11:38:54 följande:
    Jag opererades i maj 2010 och är fortfarande sjukskriven pga alla komplikationer. Om det ska göras en titthållsoperation så ska du begära att de går från titthållsoperation till öppen operation om de inte kan slutföra den och spola rent gallgången. På mig kunde de inte spola rent och det visade sig att de hade bränt på fel ställe så jag fick gall läckage i buken, hematom på flanken samt proppar. Hade de öppnat så hade de iaf sett när de spolade att det läkte ur ett 1,1/2 cm stort hål på fel ställe på gallgången.

Jag fick också allvarliga komplikationer då det visade sig vid titthålsoperationen att min gallblåsa varit inflammerad, kollapsat och "växt ihop" med levern. Mina gallgångar kunde inte spolas. Jag blev hemskickad samma dag. Några dagar senare fick jag hög feber och extremt ont. Det visade sig att gallvätska läckt ut i bukhålan och 10 cm stor absces hade bildats. Jag fick ligga på sjukhus i mer än en vecka med antibiotikadropp och stor smärta. Inte fick jag äta heller, för de ville hela tiden hålla öppet för att kunna operera om de måste. Jag åt kraftfull antibiotika i tre veckor ytterligare, och var borta från jobbet sammanlagt 5 veckor. (den här utgången kändes rätt frustrerande då jag fått tjata mig till operationen, då läkaren inte ansåg att mina symptom berodde på den enda stora gallstenen på ca 2 cm x 5 cm man sett vid ultraljud, utan att mina magsmärtor under flera år var panikångestattacker.) Med detta vill jag egentligen bara få sagt; att känn efter jäkligt noga, ta det lugnt och kräv att få veta att operationen verkligen gick som det var tänkt. Titthålsoperationer är förvånansvärt smidiga och smärtfria, så om allt funkar så behöver du bara vara hemma och ta det lugnt några dagar TS.
  • RöttÄrSött

Socialstyrelsens riktlinjer:
    Efter laparoskopisk operation eller minilaparotomi och vid arbete utan mycket hög fysisk belastning är i normalfallet rekommendationen ingen sjukskrivning (utöver eventuell egen sjukanmälan upp till 1 vecka). Vid arbete med mycket hög fysisk belastning och arbetsuppgifter inte kan anpassas på kort sikt kan utökad sjukskrivning i upp till en vecka behövas.
    Vid konventionellt buksnitt är i normalfallet och vid arbete utan hög fysisk belastning sjukskrivning upp till 2 veckor vägledande. Om möjligt arbete på deltid. Vid arbete med hög fysisk belastning (tunga lyft, vridning/böjning av kroppen etc.) och där arbetsuppgifter inte kan anpassas på kort sikt är sjukskrivning i upp till 3 veckor vägledande. Om möjligt arbete deltid.

www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod

• Anonym (Gallan)

Tack för alla svar. Jag hoppas verkligen slippa komplikationer!! Låter ju som några av er haft ett rent helvete :(

Men då siktar jag på att vara tillbaka på jobbet efter knappt en vecka! Det verkar ju som det skulle vara rimligt om allt går som det ska vid operationen och jag kan alltid ta lite värktabletter i början så jag slipper känna så mycket från såret. Håll tummarna för mig och att det funkar med titthålsop och att de får gallgångarna rena utan problem :)

Svar på tråden Galloperation, sjukskrivningstid?