• Anonym (blyg)

    Telefonfobi - kan ni hjälpa mig med en ursäkt för att slippa prata i telefon?

    Har blivit "vän" på Facebook, med en halvoffentlig person. Hon vill nu prata med mig i telefon, gav mig sitt telefonnummer. Problemet är bara: Jag har telefonskräck och är dessutom fruktansvärt blyg. Mig passar mail och meddelanden på Facebook perfekt, eftersom jag kan uttrycka mig utan att känna av blygheten, som annars hämmar mig så enormt. Ett telefonsamtal med henne skulle sluta i katastrof. Jag vill dock jättegärna fortsätta att ha kontakt med henne och kan tänka mig att prata med henne i telefon när jag känner henne bättre - så hur kan jag lägga fram det? Komma med någon ursäkt, typ "Mina tre barn låter mig aldrig prata ostört" eller något dylikt? Eller vara mer ärlig?

  • Svar på tråden Telefonfobi - kan ni hjälpa mig med en ursäkt för att slippa prata i telefon?
  • sina

    Jag säger som det är. "Det kanske låter fånigt, men jag tycker att det är sjukt jobbigt att prata i telefon. Men jag vill jättegärna hålla kontakten via Facebook, mejl och sms." Och så fortsätta med det ni nu diskuterade.

  • Anonym (...)

    Jag lärde känna en ny kompis för ett tag sen och har samma problem, men sa som det var och hon förstod precis. Vi smsar istället och pratar när vi ses.. tror det är bäst att va ärlig.

  • Anonym (blyg)

    Hm ja, jag tycker bara det är jobbigt att vara ärlig med det här eftersom jag är rädd att folk liksom tappar intresset för mig, att de tycker jag är konstig och onormal. Men den risken får man väl ta....

  • läkarstudent

    Personligen skulle jag tycka det var 1000 gånger mer avskräckande med en man som inte kan prata i telefon pga att hans barn inte låter honom, än med en man som har trlefonfobi. Säg precis som det är och föreslå en fika eller nåt istället.


    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • jashrinah

    eller säg . jag gillar inte att prata i telefon.  så gör jag , endast 15 personer har mitt nummer , och jag svarar när jag känner för det. 

Svar på tråden Telefonfobi - kan ni hjälpa mig med en ursäkt för att slippa prata i telefon?