• anyXX

Sorel och kamik erfarenheter?

Har tidigare kört goretex men undrar vilka erfarenheter ni har av dessa vinterskor? Vi bor i Östergötland. Vi har fodrade gummistövlar att använda vid slask.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Sorel och kamik erfarenheter?
  • EllisBell

Vi har haft Sorel och de är ju både varma, vattentäta och snygga. Dock är min erfarenhet att de är ganska tunga och klumpiga för ett litet barns fötter. När vi haft både Sorel och Viking eller Ecco samtidigt har barnen alltid valt de smidigare vinterkängorna först.

• Blicka

Vi hade Sorel förra vintern till vår treåring. Ngt tunga men nöjd i övrigt.

• anyXX

Ok, så de är vattentäta? Jag ska ha till min femåring så inte ett sååå litet barn. Vilka har dina barn tyckt varit smidigast ellisbellis? jag gillar viking men de är rätt breda i modellen. Min dotter har smala fötter, superfit har fungerat bra till henne. Ecco kanske också skulle funka.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Indianica

Finns olika Sorelvarianter och vi har haft en variant med som en pälskant upp till. Fördelen är att de är otroligt varma och vattentäta, de är rejält ullfodrade. Nackdelen är att det blir knöligt och trångt med pälskanten uppe vid skaftet som ska knölas in under täckisarna. Jag gillar faktiskt Viking mer, de är smidigare till modellen.

• sommar2001

Hade Kamik Husky till dottern förra året. Hon var då 3,5.
    Blir samma denna vinter. Hon tycker att det bra ock sköna.

• Duckan

Vi har haft Sorel till dottern två gånger. Jag upplevde de som tunga, men dottern har aldrig beklagat sig så jag tror vi kör en vända till i år.

• Kraftverk

Vi har kört Kamik några vintrar till två av barnen, men jag vet inte om vi har fått måndagsex eller om kvalitén faktiskt är lite dålig på dem? Lillgrabben hade när han var 1,5 och 2,5 - de första fick vi reklamera till butik och de andra köpte vi visserligen begagnade men i toppskick, och de fick vi kasta när säsongen var slut.

Mellankillen hade när han var 8 och 9, de första fick vi reklamera, men ersättningsskorna vi fick har faktiskt hållt och hänger nog med en säsong till.

Vi har upplevt dem som riktigt varma och praktiska. Jag gillar att kunna ta ur innerskon, och de är lätta att ta på för barnen. Dessutom är de rent viktmässigt betydligt lättare och smidigare än Sorel. Men som sagt, kvalitén har vi haft otur med och lillkillen får nog tyvärr ett annat märke i år.

Ecco och Superfit har vi använt till barnet med smala fötter och varit nöjda med.      

Svar på tråden Sorel och kamik erfarenheter?