• Skuttan83

Prickar i ansiktet.

Någon som vet hur lång tid det tar innan symtom på något födoämne försvinner? Vår dotter har prickar i ansiktet sedan en dryg månad tillbaka. Vi har tagit bort tomat och paprika och testar nu även mjölkfritt, men det har varken blivit bättre eller sämre. Vi har inte börjat ge något nytt senaste månaden så förstår inte vad det kan vara?!

Vad har era barn varit allergiska mot och vad gav det för symptom?

• Svar på tråden Prickar i ansiktet.
  • EllisBell

Gå till VC och ta ett pricktest? Annars är ju allergi mot jordgubbar , skaldjur samt stenfrukter rätt vanligt.

• N3NN3

Min tös blev flammig runt munnen när jag satt kanel på hennes gröt.

• supersötasilversara

Diarré och klåda/eksem på kroppen har vår son haft när han ätit mjölk- och soja produkter. Efter blodprov konstaderades det att han var allergisk mot dessa livsmedel. Det tog någon vecka efter uteslutande av mjölk och soja, så var magen betydligt bättre. Klådan försvann efter någon vecka till. Sonen tål inte mandel eller nötter heller, den reaktionen är (tack och lov inte dödshotande) mycket snabbare sväller upp runt munnen och ögon samt lite i halsen. Det går över på någon halvtimme-timme. Det kanske kan vara något annat, alltså inte mat, som er dotter reagerar på? Napp (om hon har någon), metaller, sköljmedel, parfymer osv? Om hon inte har fler symptom kanske det mer handlar om överkänslighet än allergi? Jag är absolut ingen expert på detta bara några tankar

• Skuttan83

Vår tjej är 9 månader och som jag skrev så har vi inte infört nått mer födoämne sista tiden, så förstår verkligen inte vad det kan bero på. Hon är inte själv besvärad av prickarna med klåda eller så. Nån tutte har hon aldrig velat ha. Nappflaskan är samma sedan hon föddes, fick ersättning från start. Magen har hon inget bekymmer från. Hon är glad och leker som vanligt på dagarna. 

Ska man kontakta VC eller BVC för att få göra pricktest?

• supersötasilversara

Kontakta bvc och se om ni kan få hjälp där. Jag själv tror att man måste stå på sig enormt för att få gensvar och hjälp. Vår son blev helt rödprickig på hela kroppen när han var 3 månader, det blev som gult var i ansiktet med prickarna, jag gick till bvc och där fick jag till svar att det var helt normalt...! Det gick inte över (och tittar man på bilder nu i efterhand ser man att det ser inte normalt ut för fem öre!) . Tillslut fick jag träffa en läkare som tyckte det verkade som födoämnesallergi, så jag fick äta helt mjölkfritt (ammade). De gjorde inte pricktest eller blodprov utan det var uteslutningsmetoden. Men det blev inte bättre av det. Så småningom försvann prickarna ändå. Han fick äta som vanligt fast han var dålig i magen och kliade på kroppen. När han var drygt 2 år så tog vi blodprov på sonen och de visade mjölkprotein (ochnötter). Sedan körde uteslutningsmetoden med soja. Detta varefter att vi fick komma till en riktigt kunnig allergiläkare. På bvc och hälsocentralen bortförklarades det hela tiden. Vår son hade inte heller supertydliga symtom, vilket det oftast kan vara. Sonen fick också astma runt den ålden och på hälsocentralen tyckte de att det inte var så farligt (?! Han var slö och trött och hade svårt att få luft, trots besök och medicin på akuten!). Men eftersom storesyster har konstaterad astma så blev jag jättearg och sa ifrån, jag visste ju hur anfall lät och hur dottern blev vid astma! Då ändrade sig läkaren snabbt och så testade vi astmamedicin på plats och doktorn märkte ju att det hjälpte. Så vi fick medicin och sen hamnade vi hos allergiläkare på sjukhuset. Så det kan vara jättesvårt att få hjälp om man har otur.

Svar på tråden Prickar i ansiktet.