• Anonym (allergisk??)

vad är det i bearnaisesås jag inte tål?

Jag har aldrig varit allergisk mot någon typ av mat. Saken är den nu att de senaste 2 månaderna har jag blivit jättedålig i magen varenda gång jag ätit bearnaisesås. Jag reagerar inte när jag äter någonting annat men får värsta rännskiten varje gång jag äter denna sås. Kan inte räkna ut vad det är i just den som inte finns i annan livsmedel. Hjälp mig, någon??

• Svar på tråden vad är det i bearnaisesås jag inte tål?
  • listo

Det är ju en väldigt fet sås, det kanske är det du reagerar på?

• Nyfiken gul

det kanske bara är för att det är så fett som du reagerar? 

Bearnaisesås hör ju oftast ihop med lika feta maträtter (pizza,plankstek,grillbiffar, pommes osv)  och det kanske helt enkelt blir för maffigt för din mage.

Om du bara tar en sked beasås till  tex en kycklingsallad, vad händer då? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Harmagedon

Är det köpesås med diverse tillsatser är det inte så lätt att klura ut vad du inte tål.

• Anonym (samma)

Jag får samma sak. Inte om jag äter bearnaisås en gång och nyttigt flera dagar innan, men vid tillfällen då jag ätit fet mat innan och så äter jag bea, då blir det rännskita.

Samma om jag äter fet mat tre dagar på raken.

• Snäckan84

Va de köpt bearnaisesås?
    Finns nog många tillsatser i en sådan så de är svårt att gissa sig till vad de är du är allergisk mot i en sån.
    I en hemma gjord är d: smör, dragon, salt, peppar, vinäger och äggula.
    Något du är överkänslig mot?

• Fridayyy

Är det dagen efter du får det? Inte så att du dricker alkohol till eller nåt?

• Anonym (?)
    Anonym (allergisk??) skrev 2013-09-08 09:56:59 följande:

Jag har aldrig varit allergisk mot någon typ av mat. Saken är den nu att de senaste 2 månaderna har jag blivit jättedålig i magen varenda gång jag ätit bearnaisesås. Jag reagerar inte när jag äter någonting annat men får värsta rännskiten varje gång jag äter denna sås. Kan inte räkna ut vad det är i just den som inte finns i annan livsmedel. Hjälp mig, någon??

Dragon ? 
    = Örter

• Anonym (allergisk??)

Det spelar ingen roll om det är köpesås eller hemlagat, resultatet blir detsamma... Äter det inte särkskilt ofta, de senaste 2 månaderna har det blivit 3 gånger. Magproblemen har startat någon timme efter att jag ätit. Har också funderat på att det kan ha med fetthalten att göra, men konstigt då att jag inte reagerar på annan fet mat?

• Anonym (allergisk??)

Äter ingredienserna i såsen i andra rätter och reagerar inte alls då...

• Anonym (samma)
    Anonym (allergisk??) skrev 2013-09-08 10:12:50 följande:
    Äter ingredienserna i såsen i andra rätter och reagerar inte alls då...
    Kombinationen kanske? Det är få maträtter som är så feta som bearnaisåsen är.
  • Anonym (Linda)

beasås är ju bara fett med lite krydda i så det är kanske inte så konstigt att du reagerar.

Det är ju en väldigt koncentrerad form av fet sås.

Kanske kombinationen med fet sås, grillad/fet mat och alkohol gör att du reagerar som du gör.

• Anonym (allergisk??)

Håller med om att det kan vara kombinationen. Frågan är bara varför jag aldrig reagerat innan utan bara den senaste tiden?

• Anonym (samma)
    Anonym (allergisk??) skrev 2013-09-08 10:22:17 följande:
    Håller med om att det kan vara kombinationen. Frågan är bara varför jag aldrig reagerat innan utan bara den senaste tiden?
    Det är åldern Jag började reagera först i 35 årsåldern kanske.
  • skogsvitter

Du måste nog specificera mer vad det är för typ av beasås du äter eftersom det varierar enormt. Färdigsås, pulversås, Vilka märken? Eller reagerar du även vid sås gjord på "riktigt" från grunden? En ingrediens i beasås som många är allergisk mot är ägg. Men det beror ju som sagt på om det är riktig sås, pulversås eller färdigsås...

• Nyfiken gul
    Anonym (allergisk??) skrev 2013-09-08 10:22:17 följande:
    man blir känsligare med åldern helt enkelt och just fet mat är det första som magen, lever och galla reagerar först på . 

Det kan också vara en reaktion på att magen är i olag, kanske du är inne i en stressig period nu så du kanske slarvar med sömn och vettig mat. Du kanske har taskiga matvanor överlag och lite sånt, du kanske håller på att få magkatarr tex?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ramses1919

Jag är säker på att i mitt fall är det karragenan E407.. hinner bara äta upp maten, sen jätte ont i magen..bearnaise, vispgrädde bla.

Svar på tråden vad är det i bearnaisesås jag inte tål?