• Anonym (tiny girl)

Rädd när mitt ex har mitt barn...

Hej!
    Jag har äntligen tagit mig ur ett osund förhållande. Jag har blivit psykiskt och även fysiskt misshandlad av mitt ex, sen jag var 19 år, vi har en son tillsammans. Jag har velat lämna honom i så många år, men inte haft modet och han har hotat med att ta mitt barn ifrån mig samt saker som att köra ihjäl oss osv.
    Par tillfälle har han kört full fart emot rött ljus, fullt trafikerat. Med oss i bilen.

Han är väldigt bra på att manipulera folk och kunna tala för sig.
    Nu vill han ha min son varannan vecka. 7 dagar.
    Jag är livrädd när jag lämnar honom. Men eftersom vi har gemensam vårdnad så har jag inget val?
    Han har aldrig skadat mitt barn. Men min son vill helst inte vara där.

Jag vill försöka för oss båda att han fortfarande kan träffa sin pappa, men inte bo där en hel vecka.
    Utan färre dagar. Men hur kommer jag få det igenom? Jag har aldrig anmält mitt ex, för jag varit rädd. Jag har inga bevis på allt jag har fått utstå. Jag har min familj bakom mig, som vet. Men räcker det?
    Känns som jag fortfarande lever i hans grepp....=(

• Svar på tråden Rädd när mitt ex har mitt barn...
  • Anonym (D)

Din son? Varför har ni gv med din son eller är han pappan så det är ER son? Varför vill inte sonen vara där och hur gammal är sonen? Hur ser ert umgängesschema ut?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (tiny girl)
    Anonym (D) skrev 2013-09-08 12:36:26 följande:
    Din son? Varför har ni gv med din son eller är han pappan så det är ER son? Varför vill inte sonen vara där och hur gammal är sonen? Hur ser ert umgängesschema ut?
    Han är hans biologiska pappa. Han är 6 år.  Varannan vecka just nu. Den veckan som är "hans", får jag inte ringa eller veta vad han gör. Eller vart han åker någontans med min son.
    Vilket jag borde ha rätt till. Hans påhitt.
    Anledningen till jag säger min son, är att han aldrig varit en pappa för honom.
    Nej, han vill inte vara där. Han säger själv att han kan träffa  honom ibland. Men vill sova hemma hos mig.

• Anonym (tiny girl)
    Anonym (G) skrev 2013-09-08 12:36:36 följande:
    Hej TS,
    Du har gått igenom en del, det förstår man genom att läsa ditt inlägg. Vad modig du är som tagit dig ur förhållandet!

För din egen skull, och för din sons, så behöver du söka upp någon professionell som jobbar med de här frågorna i  din stad, någon som kan stötta dig och ge dig råd i hur du ska göra. Det här är inte enkla saker.

Kvinnojourer brukar ha samtalsrådgivning och inte bara jourboenden, men ännu bättre är det om du pratar med socialtjänsten i din kommun för att få råd om hur du ska göra. De är ofta indelade i enheter och en Barn och familj-enhet eller Familjerätt är de som arbetar med de här frågorna. De känner också till det juridiska systemet och hur du kan gå tillväga.

Det kommer att vara så att barnets pappa och du lär ha en konflikt i många år framöver. Rusta dig väl och ta hand om din son. Se till att du har bra människor omkring dig som kan ge dig stöd och påminna dig om varför du lämnade sonens pappa.

En stor kram till dig!    
    Tack fina du för ditt svar!
    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Uppskattar ditt svar! 
    Jag tänker verkligen vara stark, jag har växt en hel del som person sen jag kom därifrån.
    Kram till dig!
  • h8him
    Anonym (tiny girl) skrev 2013-09-08 12:47:05 följande:
    Han är hans biologiska pappa. Han är 6 år.  Varannan vecka just nu. Den veckan som är "hans", får jag inte ringa eller veta vad han gör. Eller vart han åker någontans med min son.
    Vilket jag borde ha rätt till. Hans påhitt.
    Anledningen till jag säger min son, är att han aldrig varit en pappa för honom.
    Nej, han vill inte vara där. Han säger själv att han kan träffa  honom ibland. Men vill sova hemma hos mig.

Jag undrar, får han ringa, veta vad ni gör, vem ni träffar osv när du har sonen?

Man har inte den rätten, men jag kan förstå att det känns jobbigt för dig. På vilket sätt menar du att han aldrig har varit pappa?

Hur uppkommer diskussionerna om att sonen inte vill vara hos pappa? Har ni låtit sonen prata med någon utomstående om sin situation?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (tiny girl) skrev 2013-09-08 12:47:05 följande:
    Han är hans biologiska pappa. Han är 6 år.  Varannan vecka just nu. Den veckan som är "hans", får jag inte ringa eller veta vad han gör. Eller vart han åker någontans med min son. Vilket jag borde ha rätt till. Hans påhitt. Anledningen till jag säger min son, är att han aldrig varit en pappa för honom. Nej, han vill inte vara där. Han säger själv att han kan träffa  honom ibland. Men vill sova hemma hos mig.

Där har ju pappan rätt, vad han och ungen gör på deras tid ska du strunta i det är inte din sak och vad du och ungen gör på er tid är inte hans sak. Ringa finns ingen anledning för det kan skapa oro hos barnet, alltså det du behöver göra är att släppa taget om ungen om han inte kan precisera mer till varför han inte vill vara där, det bör en sexåring klara o. Den kan säga att den inte vill dit, sen kan det vara vad den säger till dig väl där kan det vara toppen och ringer du då så bryter du och barnet kan få hemlängtan och dåligt för den har det bra. Att ni inte kunde leva ska ju inte påverka ungens kontakt med sin pappa för du inte gillar det. Nej du har fel det är inte din son det är ER son så rätt att skriva är VÅR son...
  • Anonym (tiny girl)
    h8him skrev 2013-09-08 12:55:34 följande:
    Jag undrar, får han ringa, veta vad ni gör, vem ni träffar osv när du har sonen?

Man har inte den rätten, men jag kan förstå att det känns jobbigt för dig. På vilket sätt menar du att han aldrig har varit pappa?

Hur uppkommer diskussionerna om att sonen inte vill vara hos pappa? Har ni låtit sonen prata med någon utomstående om sin situation?
    Ja absolut! Jag informerar honom.

Han har egentligen aldrig velat vara med sin pappa. Utan alltid stretat emot. Jag mycket beror på hur han har behandlat mig. Barn är ju inte dumma.

• Anonym (tiny girl)
    Anonym (Ö) skrev 2013-09-08 12:56:09 följande:

Där har ju pappan rätt, vad han och ungen gör på deras tid ska du strunta i det är inte din sak och vad du och ungen gör på er tid är inte hans sak. Ringa finns ingen anledning för det kan skapa oro hos barnet, alltså det du behöver göra är att släppa taget om ungen om han inte kan precisera mer till varför han inte vill vara där, det bör en sexåring klara o. Den kan säga att den inte vill dit, sen kan det vara vad den säger till dig väl där kan det vara toppen och ringer du då så bryter du och barnet kan få hemlängtan och dåligt för den har det bra. Att ni inte kunde leva ska ju inte påverka ungens kontakt med sin pappa för du inte gillar det. Nej du har fel det är inte din son det är ER son så rätt att skriva är VÅR son...
    Jag vet inte om du har egna barn?
    Men jag tror inte du hade mått så bra av att höra hot om att han ska ta ditt barn och köra in i bergsvägg.
    Jag är orolig för mitt barn liv.
    En riktigt pappa hotar inte om att ta sitt barns liv.
    Jag kan inte kalla honom annat är hans biologiska far.
  • h8him
    Anonym (tiny girl) skrev 2013-09-08 13:06:30 följande:
    Ja absolut! Jag informerar honom.

Han har egentligen aldrig velat vara med sin pappa. Utan alltid stretat emot. Jag mycket beror på hur han har behandlat mig. Barn är ju inte dumma.

Okej. Jag kan förstå att du vill veta också, men ni har ingen sån skyldighet er emellan.

Hur länge har ni varit separerade? Vet sonen hur du känner inför hans pappa?
  • Anonym (tiny girl)
    h8him skrev 2013-09-08 13:11:22 följande:
    Okej. Jag kan förstå att du vill veta också, men ni har ingen sån skyldighet er emellan.

Hur länge har ni varit separerade? Vet sonen hur du känner inför hans pappa?
    6 månader snart. Nej, jag säger inget om det till min son.

Svar på tråden Rädd när mitt ex har mitt barn...