• Chriztina

Har min dotter nagon diagnos??

Min dotter ar lite drygt 3 ar och har alltid varit lite sen i utvecklingen.
    Jag har funderat mycket fram och tillbaka det senaste aret om hon har nagon slags funktionsnedsattning.. Jag har buntat ihop alla hennes sma egenheter och ar nu orolig over att det ar nagot som inte ar som det ska. Detta ar mitt forsta barn sa jag har ingen erfarenhet sedan forr med barn i den har aldern, men jag har en nara vannina med en dotter som ar 2 manader aldre an min och hon ar sa utvecklad!
    Bade i tal, forstaelse, lyssnar, brakar(som barn gor), gar att resonera med. Min vanninas dotter gick nar hon fyllde 1 medans min dotter inte ens satt upp 100% stadigt. Hon borjade ga sent pga att hon inte satte ner hela foten i golvet utan bara tarna, sa nar hon val fick in balansen sa trippade hon bara pa ta.
    Hon har fortfarande tendens att ga pa ta men satter enda ner hela foten sa det ser ut lite som om hon studsar fram med "spanstiga"steg.
    Hon har ett ryckigt satt att rora sig pa som gor att hon kan tas for ett yngre barn och ar inte 100 pa motoriken an..
    Hon har aven en tendens att inte lyssna alls. Jag maste holla koll pa henne varenda sekund nar vi ar ute for hon kan helt plotsligt bara forsvinna ivag. Nar man da kallar hennes namn sa ar det precis som om hon inte hor och bara gar pa.. Jag vet att hon hor for horseltest har hon gjort och det kanns inte som trots. Trotsa kan hon gora, men da ar det mer att hon tittar pa mig och ler riktigt illmarigt samtidigt som hon gor det dar hon inte fick gora.. Det ar ungefar som om hon ar helt i sin egna lilla varld nar hon inte lyssnar..
     Hon kan ga runt och vifta med sina hander(ungefar som om man forsoka skaka av dem vatten efter man tvattat handerna) under en liten stund da och da. Hon leker inte med andra barn men hon soker garna deras uppmarksamhet, oftast tyvarr genom att ga fram och nypa eller sla dem.. Jag har forsokt att fa henne att forsta att det inte ar sattet att skaffa vanner med utan att man kan ga fram och klappa pa axeln eller saga hej. Jag misstanker att slaendet kommer utav att hon har svart att komunicera med tal..
    Hon ar ett positivt barn som oftast ar glad men blir hon arg sa skriker hon sa att hon kan fa ett glas att ga sonder, men det gar oftast over ganska sa snart.  
    Ar det har nagot som jag ska forsoka fa utratt eller ska man bara avvakta och se med tiden? Jag ar sa orolig och jag har last att for att gora det basta sa ska diagnosen sattas sa tidigt som mojligt..
     Min lilla flicka ar mitt allt och jag ar inte radd for en ev diagnos,. Jag vill bara veta sa att hon kan fa ev hjalp som hon kanske behover som hon nu inte far for att utvecklas sa mycket hon kan..

• Svar på tråden Har min dotter nagon diagnos??
  • Chriztina

Glomde skriva om langa somnlosa natter..... Laste nu i en annan trad att vid ADHD sa verkar det vanligt med somnstorningar....

• daimstrut

Tycker absolut du ska kolla upp det, hör med BVC först. Kan vara så att det bara är en språkförsening som också då påverkar det sociala och samspelet med dig, men kan ju va nåt annat också med tanke på det motoriska du beskriver. Treåringar brukar ha ganska utvecklat språk, även de som börjar prata sent brukar det ha lossnat för rejält då, så tycker absolut du ska kolla upp om ni kan få hjälp vidare där.

• Chriztina
    daimstrut skrev 2013-09-08 17:19:28 följande:
    Tycker absolut du ska kolla upp det, hör med BVC först. Kan vara så att det bara är en språkförsening som också då påverkar det sociala och samspelet med dig, men kan ju va nåt annat också med tanke på det motoriska du beskriver. Treåringar brukar ha ganska utvecklat språk, även de som börjar prata sent brukar det ha lossnat för rejält då, så tycker absolut du ska kolla upp om ni kan få hjälp vidare där.
    Tack sa mycket for ditt svar! Ja det ar ju det har med det motoriska som egentligen ar det som ar mest avvikande.. 
  • Supertorsk

Det är en diagnos i autism-spektrumet.

• Chriztina
    Supertorsk skrev 2013-09-08 18:22:08 följande:
    Det är en diagnos i autism-spektrumet.
    Tack for ditt svar. Ja jag har kollat upp lite om autism.. Kan BVC hjalpa mig eller vart ska man vanda sig for att fa det utratt?
  • Omogen citron

Både viftandet med händer och att gå på tå är klassiska tecken på autism. Allt annat stämmer in också. Jag brukar inte vara den som sätter diagnoser på nätet, men jag tycker du ska kräva en utredning.

• Chriztina
    Omogen citron skrev 2013-09-08 18:33:23 följande:
    Både viftandet med händer och att gå på tå är klassiska tecken på autism. Allt annat stämmer in också. Jag brukar inte vara den som sätter diagnoser på nätet, men jag tycker du ska kräva en utredning.
    Vart ska man vanda sig?? Hon har redan varit pa sin 3-arskoll pa bvc(var dar med min man) och da sa de inget om att de misstankte nagot. Men min man patalade inget heller(dumt jag vet) sa da kanske de inte lagger marke till sadant..? Ska jag kontakta dem igen for att fa komma pa ytterligare en koll?
  • daimstrut

Ja kontakta dem igen och om de är eniga med dig att hon behöver utredas vidare så be om en remiss till BUP. Antar det är så det brukar gå till men jag har inget barn med psykiskt funktionshinder så om det nån expert där ute som kan bekräfta detta eller råda hur man bäst ska gå till väga så skriv gärna i tråden.

• fiori84

Bvc brukar vara dåliga på att uppmärkdamma sånt så be dom om en remis bara till bup annars kab man man skicka sin egen remiss till bup ring bup och kolla mrd dom

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Chriztina

tack alla! Ja det far bli att ringa dem i morgonbitti och ta det darifran. Nu vill jag bara veta, halst nu meddetsamma om det hade varit mojligt.. Ar det langa koer att fa tid for utredning hos BUP eller brukar det ga ganska sa snabbt?

• Mumin80

Dom brukar prioritera småbarn. Har ni tur så går det snabbt (några månader). Har ni otur å det drar ut på tiden så kan det ta över ett år. 

• Chriztina

helt otroligt om man skulle behova vanta ett helt ar! Litet som stort barn..
    Tack alla for bra svar och tankar! Jag onskar er alla en skon sondagskvall{#emotions_dlg.flower} 

• Jenita659

Det låter som en utredning borde göras för att kunna få hjälp till bra utveckling och stöd. Är förvånad att Bvc inte märkte något på 3-års kontrollen. Har en dotter som avvek tidigt, på många områden - men alla sa åt oss att "barn är olika" / alla utvecklas i olika takt samt på första förskolan sa dom att hon hade problem m hörseln. Som mamma så stämmer oftast instinkten man har, misstänker man att barnet har problem så är det nog så. Be om hjälp och utredning hos barnpsykolog. Att gå på tå och vifta med händerna vid affekt är vanligt vid autism. Min dotter har nu efter ett antal år diagnoserna utvecklingsstörning, autism och ADHD. Men även om vi har en tuff vardag så var det värre innan vi fick diagnoserna - omgivningen stöttar mer nu och vi kan förhålla oss till fakta. Samt få stöd ifrån kommun och resurs på förskola.

• Chriztina

Jag har ny suttit pa youtube hela kvallen och sett filmsnuttar om autism, ADHD och svag utvecklingsstorning,, Det var en pojke i ett av klippen som var precis som min lilla ar.. Ja nu far man ta upp fighten och forsoka fa till en utredning snarast mojligt. 
    Godnatt mer er! 

Svar på tråden Har min dotter nagon diagnos??