• Anonym (Vemodig)

Lyckligt skild men.....

Skilde mig för 1 år sedan. Mitt äktenskap var skit den sista tiden. Mitt ex och jag hade varit tillsammans under 15 år och byggt upp ett stabil ordnat liv med två barn. De sista åren då vi hade realiserat våra (materiella) drömmar så gick det snabbt utför med bråk osv. Vårt förhållande dog och vi skilde oss långt efter förhållandet var dött. Idag vill jag inte tillbaka till min ex fru på något sätt men jag kan ändå känna en djup saknad, vemod och sorg när jag tänker tillbaka eller åker förbi någon plats eller kommer ihåg någon händelse som var positiv. Det är inte henne utan mer mitt tidigare liv som jag saknar. Faktum är att jag inte tål henne alls! Känner en stor kluvenhet mellan att vara fri från henne och otrolig sorg över att förlorat min tidigare tillvaro. Känner också sorg för att barnens hem splittrades. Har idag träffat en ny tjej som är kanonbra och som jag verkligen trivs med med men ibland känns det som jag återupplever saker från mitt tidigare liv då mitt förra förhållande var nytt och drar paralleller inombords. Detta föder mitt vemod ytterligare och jag känner att jag inte har orken att bygga upp en ny familj igen. Ibland vill jag bara dra iväg någonstans för att börja om. Hade det inte varit för mina underbara barn så hade jag nog gjort så. Hur kommer man vidare? Har ingen att prata med om detta. Ingen förstår riktigt och jag tror ingen är intresserad av att lyssna. Folk omkring mig tror att jag är superstark då jag förefaller ganska oberörd av min skilsmässa. Min jobb var väldigt utmanande när jag skilde mig och min chef uttryckte beundran över min enorma stresstålighet då jag klarade av tuffa professionella utmaningar och en skilsmässa samtidigt.

• Svar på tråden Lyckligt skild men.....
  • Anonym (Vemodig)

Hur gör man för att man ska kunna bli känslomässigt fri från sitt tidigare så att det styr eller färgar av sig på mitt framtida liv?

• Anonym (Hm)

För mig var det känslan av att ha misslyckats med något jag verkligen ville som var värst. Man hade ju satsat allt på det där, och så sumpade man alltsammans- i vårt fall för att vi glömde bort vad som verkligen var viktigt när vi fick det bättre ekonomiskt, osv.

Alla är så inne på att man ska glömma och gå vidare-det var omöjligt för mig för det skulle ju vara att som om alla de åren av mitt liv aldrig hänt.

Nånstans på vägen lärde jag mig att det faktiskt var okej att vara summan av allt jag varit med om. Det var okej att mitt ex hade funnits, att ta med sig de saker som en gång var bra, och lära sig av de som var mindre bra för att göra mer rätt nästa gång så att säga.

Det hjälpte nog att vi blev sams och pratade om saker, långt efter vi gick isär. När jag fick se på honom och säga till honom att du är min historia, det vi delade bär vi med oss, alltid. Och ha kände likadant. Där nånstans tror jag vi båda gick vidare.

För mig var det en sorg för det som aldrig blev. För barnen som aldrig kom, för en massa saker.

• Anonym (samma)

Jag har känt samma under många år, efter jag separerade från mina barns mor så hade jag några förhållanden men tyckte att alla följde samma cykel, som det jag hade mina barns mor men lite snabbare bara.  Insåg snart att jag nog inte var redo för ett nytt förhållande  och förblev singel i flera år. Satsade allt på barnen, mig själv, vänner och släkt istället. Nu kanske jag börjar bli redo men jag vet faktiskt inte, har ett sånt bra liv idag med barnen och mina vänner och syskon så ärligt talat så vet jag inte om jag tycker det finns plats för ett förhållande.

• Anonym (Vemodig)
    Anonym (samma) skrev 2013-09-08 19:04:19 följande:
    Jag har känt samma under många år, efter jag separerade från mina barns mor så hade jag några förhållanden men tyckte att alla följde samma cykel, som det jag hade mina barns mor men lite snabbare bara.  Insåg snart att jag nog inte var redo för ett nytt förhållande  och förblev singel i flera år. Satsade allt på barnen, mig själv, vänner och släkt istället. Nu kanske jag börjar bli redo men jag vet faktiskt inte, har ett sånt bra liv idag med barnen och mina vänner och syskon så ärligt talat så vet jag inte om jag tycker det finns plats för ett förhållande.

Verkligen, känns som att jag vet vad som ska hända i mitt nya förhållande eller som någon har spolat tillbaka bandet. Grejen är att min nya tjej är min enda vän just nu och min familj bor långt bort
  • Anonym (samma)
    Anonym (Vemodig) skrev 2013-09-08 21:22:33 följande:

Verkligen, känns som att jag vet vad som ska hända i mitt nya förhållande eller som någon har spolat tillbaka bandet. Grejen är att min nya tjej är min enda vän just nu och min familj bor långt bort
    Då är det väl ett perfekt tillfälle att skaffa nya vänner? En man utan vänner är ingen lycklig man så det borde du göra ändå. Engagera dig i något intresse och skaffa en ny umgängeskrets.
  • Jeninan

Förstår hur du känner. Jag vill inte tillbaka till mitt ex men känner en stor sorg och saknad av att inte leva med mina barns pappa :( träffat en ny underbar man...men hur får man till allt praktiskt? Många barn och många viljor...ex som lägger sig...nya syskon till barnen....osv

• Anonym (sorg)

Det är ju en sorg i sig att de drömmar och det projekt man hade gick i kras. Barnen blev skilsmässobarn och allt det där man trodde på gick i stöpet. Jag tänker att man alltid kommer att bära det med sig med sorg. Det var ju något som dog. Något viktigt man förlorade. Men det behöver inte vara en svaghet eller något som drar ner en för det. Det kan vara en tillgång att veta att allt inte är för evigt och att inget kan tas för givet. Jag känner mig mer medveten och mer levande på ett sätt. Det är läskigt att veta att människor omkring en kan dö ifrån en eller att djup kärlek kan försvinna men så är ju livet. Det gör kanske också att man kan jobba mer på att hålla den vid liv, när man vet hur skör den kan vara. Mindre bråk om trivialiteter och mer fokus på det viktiga. 

• Jeninan

så kan jag oxå känna...jag är mer levande nu!! Och det är en lycka i sig!

Svar på tråden Lyckligt skild men.....