• Anonym (Jobbsökande)

Söka en tjänst på endast 80 procent?

Hej
    Efter tre års studier och nu två månaders arbetsöshet (det är svårt att få det första "riktiga" jobbet) har jag nu fått reda på att grannkommunen söker en person till en tjänst som på många sätt är helt perfekt för mig.  Tjänsten är dock endast på 80 procent och vi vill ju väldigt gärna ha barn inom en ganska snar framtid och jag undrar hur det faktum att jag bara skulle ha jobbat 80 procent då innan jag då går på föräldraledighet skulle påverka mig?

Bortsett från att tjänsten verkar väldigt kul och jag har en stor chans att få den så finns det annat som talar för den. Bra förmåner och möjligheter att gå vidare till både mer utmanande och lönsamma tjänster om något år. 

Det är även en bra grundlön och en hel del OB då jag inbaldn skulle jobba både helger och sena kvällar/nätter. Skulle säkert tjäna mer totalt än många andra tjänster som är på 100 procent. Men är det viktigare att jobba 100 procent eller är det totalsumman som är avgörande?

• Svar på tråden Söka en tjänst på endast 80 procent?
  • Försäkringskassan

Hej,

Ersättning för föräldrapenning utbetalas enligt den sjukpenninggrundandeinkomst (SGI) som vi har fastställt för dig.

Din SGI baseras på din årsinkomst före skatt och påverkas inte av vilken omfattning som du arbetar. Förutom din grundlön så ska även andra ersättningar som Ob-tillägg, övertid, provision och bonus räknas in. Detta om det är återkommande.

Du kan läsa mer om sjukpenninggrundandeinkomst under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Jobbsökande)
    Försäkringskassan skrev 2013-09-08 20:22:53 följande:

Din SGI baseras på din årsinkomst före skatt och påverkas inte av vilken omfattning som du arbetar.  Du kan läsa mer om sjukpenninggrundandeinkomst under följande länk:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Jag har läst ditt svar och även länken men kan fortfarande inte riktigt förstå om det faktum att tjänsten bara är på 80 precent skulle påverka hur mycket jag får ut i pengar om jag blir föräldraledig eller hur jag måste plocka ut dagarna.  Vill ju gärna att jag och min man ska kunna vara hemma så länge som möjligt med våra framtida barn och därför tänkte vi försöka ta ut så lite dagar som möjligt till en början. Vad betyder det här stycket för mig i praktiken?

"Samtidigt som du lämnar uppgift om din årsinkomst anger du även din beräknade årsarbetstid i timmar eller dagar. Årsarbetstiden används för att beräkna din ersättning när den ska tim- eller dagberäknas och är lika med din ordinarie arbetstid under det närmast kommande året, inklusive semester. Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid, även om inkomster av till exempel övertid kan vara sjukpenninggrundande. Om den ordinarie arbetstiden varierar gör vi en genomsnittsberäkning."
  • Försäkringskassan

Hej!

Ihop med fastställande av sgi (sjukpenninggrundande inkomst) behöver vi också veta vilken årsarbetstid man har per år, antingen i dagar eller timmar. Den uppgiften används när man behöver ansöka om tillfällig föräldrapenning (vab), när barnet blir sjukt och man behöver stanna hemma från arbete och förskolan/skolan.

Arbetar man t.ex 80 % och gör 32 timmar/v x 52 v = 1664 timmar/år eller 208 arbetsdagar/år om arbetsdagarna är förlagda 4 dagar/ x 52 v. Är de förlagda måndag-fredag = 260 dagar. Vad som styr vilken årsarbetstid man ska ha beror på vad arbetsgivaren gör för löneavdrag per timme eller per dag vid sjukfrånvaro.

Till föräldrapenningen använder vi inte årsarbetstiden till utan den ersättningen är kalenderdagsberäknad, utslagen på 365 dagar.

Uträknad på följande vis:

Beräknad inkomst 295 000 kr x 0,80 % x 0,97 % delat med 365 dagar = föräldrapenning per dag före skatt.

Uträkningen för tillfällig föräldrapenning görs på samma vis men delat med årsarbetstiden i dagar eller timmar.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Söka en tjänst på endast 80 procent?