• Anonym (Eva)

Ssk här? El annan kunnig inom uvi-streptokocker-selexid

Hej! Har efter två månader med besvär fått veta att jg har urinvägsinfektion med streptokocker i urinet. Känns jätteskönt att äntligen få veta vad som plågat mig i sommar. Jag har sökt läkare fyra gånger, tyvärr tänkte ingen på odling... Hur som helst: jag har nu ätit selexid i två dygn men har ännu besvär. Det står i FASS att man ska höra av sig till läkare om man inte upplevt bättring inom 24 h, men är det inte väl drastiskt? Jag har ju dragits med infektionen länge, borde det inte innebära att det kan ta längre tid för mig? Försvinner dessa bakterier alltid efter en sån här kur, eller finns det annat hopp om selexiden inte biter? Tacksam för svar (Är ej gravid än)

• Svar på tråden Ssk här? El annan kunnig inom uvi-streptokocker-selexid
  • Anonym (skumt)

Är du säker på att det är streptokocker? I Fass står det nämligen att streptokocker är resistenta mot Selexid. Selexid brukar man ta vid uvi som orsakas av tarmbakterier...

• Anonym (skumt)

Förresten, var i Fass läser du att du bör kontakta läkare om du inte känner dig bättre efter 24 timmar?

• Anonym (Syrra)

Ibland tar det några dagar innan det hjälper! Men är du säker på att det är streptokocker?!

• Anonym (Eva)

Hej! Tack för svar!

Jag kan ha läst detta med 24 h på Vårdguiden kom jag på.

Ja, helt säker på att sköterskan som ringde sa att det var streptokocker och att det var ovanligt.

Menar ni att selexid är fel??

Jag har dubbelkollat både bakterie och medicin.

• Anonym

Jag har haft otroligt mkt problem med uvi och fick Tillslut furudantin å äta i förebyggande syfte men fick förra året endå besvär gick till läkaren å de visade inget på Stickan ( var typ som dom trodde jag inbillade mig ) till slut tog dom nå test i mitt urinrör med topps och det visade sig att jag hade grupp b streptokocker.. Fick behandling hette något med kåvo? Och Det blev bra. Nu är jag gravid v 15 och har samma besvär å får typ som Kramper i blåsan för å försöka få ur de sista precis som förut å gör jätte ont men visar inget på sticka. Sa till läkaren att jag tror jag fått gbs igen å hon svarade bara att ja men de är vanligt men man gör inget förns under förlossningen.. Ska jag alltså behöva må såhär resterande tiden? :(

• Anonym (skumt)

Kan hon ha sagt stafylokocker? För Selexid ska inte funka mot streptokocker, enligt både Fass och Internetmedicin.

• Anonym (H)

Inte enterokocker då? Är du gravid?

• Anonym (skumt)
    Anonym (Eva) skrev 2013-09-08 21:35:33 följande:
    Hej! Tack för svar! Jag kan ha läst detta med 24 h på Vårdguiden kom jag på. Ja, helt säker på att sköterskan som ringde sa att det var streptokocker och att det var ovanligt. Menar ni att selexid är fel?? Jag har dubbelkollat både bakterie och medicin.

Kom på att det kanske låter som om jag tror att du är dum, så är det inte :) men det verkar bara konstigt att du får Selexid om de har odlat och hittat streptokocker. Sköterskan som ringde kan ju ha sagt fel, och så har du kanske fått rätt antibiotika, bara att du får ha lite mer tålamod :) hur lång är kuren?
  • Anonym (H)

Är det streptokocker funkar inte Selexid.

• Anonym (skumt)

Ring dem imorgon och fråga!!

Svar på tråden Ssk här? El annan kunnig inom uvi-streptokocker-selexid