• Anonym (-)

Neovletta 28

Jag fick mitt första barn i slutet på maj, när jag sen var på efterkontroll i augusti så fick jag p-piller, Neovletta 28, utskrivet, då jag ville prova med p-piller först då jag bara har kört på kondom tidigare. Men nu har jag ätit dem i snart tre veckor och har inte fortfarande inte slutat blöda och vill snart bara ge upp då det är ganska tröttsamt att blöda i flera veckor. 

Någon annan som hade samma problem? Hur gick det för er sen? Dessutom mår jag fruktansvärt illa till och från och har även kräkts ett flertal gånger, och tål inte att känna starka matlukter då det känns som att jag ska kräkas direkt då. Så ja - jag känner mig mer eller mindre gravid! Är det normalt?

• Svar på tråden Neovletta 28
  • Anonym (sluta)

Sluta med p-pillrena och fortsätt med kondom!

• Anonym (-)
    Anonym (sluta) skrev 2013-09-08 20:16:02 följande:
    Sluta med p-pillrena och fortsätt med kondom!
    Ja, det börjar luta åt det, tyävrr. Men min BM sa att jag skulle försöka stå ut i tre månader, oavsett vilka biverkningar jag fick..
  • Anonym (sluta)
    Anonym (-) skrev 2013-09-08 20:23:31 följande:
    Ja, det börjar luta åt det, tyävrr. Men min BM sa att jag skulle försöka stå ut i tre månader, oavsett vilka biverkningar jag fick..
    Varför är det så viktigt att äta p-piller? och varför låter du din Bm bestämma åt dig?
  • Anonym (sluta)

Du skrev att du fick p-piller? Du ville inte ha p-piller, utan din BM bara gav det till dig eller? Du bestämmer ju själv hur du vill skydda dig vid sex

• Anonym (-)
    Anonym (sluta) skrev 2013-09-08 20:26:14 följande:
    Varför är det så viktigt att äta p-piller? och varför låter du din Bm bestämma åt dig?
    Anonym (sluta) skrev 2013-09-08 20:27:03 följande:

Du skrev att du fick p-piller? Du ville inte ha p-piller, utan din BM bara gav det till dig eller? Du bestämmer ju själv hur du vill skydda dig vid sex

Verkar som att ni har missuppfattat eller har jag varit otydlig. 
    JAG ville ha p-piller för att vara säkrare, då vi var väldigt slarviga med kondom. Och eftersom att jag aldrig har haft p-piller eller annat än kondom innan, så ville jag inte sätta in en p-stav, som jag hade tänkt först, då jag inte visste hur jag skulle reagera och eftersom att den kostade en del att sätta in.  
  • Anonym (-)

Och min  BM sa att jag skulle äta dem i 3 månader för att oftast försvinner de flesta biverkningarna sen.

• pepparkorn

Tycker det är väldigt konstigt att en BM kan sitta och säga att du ska stå ut oavsett vilka biverkningar du får av dina ppiller. Det dom säger att det kommer ge med sig med tiden är i de flesta fall inte sant. Du mår ju uppenbarligen inte bra, det är inte normalt att gå runt och spy till höger och vänster och att stå ut med det!!!

Det finns andra alternativ =) Kopparspiral, p-dator, pessar (har dock inte testat pessar själv). Men just nu har jag nyligen börjat använda p-dator.

• Rockabilly65

Mådde skit när jag åt Neovletta, åt dem i 2 år trots massor av biverkningar. Var deprimerad, grät jämt, hade ingen sexlust, tänkte på att begå självmord och var i allmänhet ganska knäpp. Och inte på ett positivt sätt...

Fick andra p-piller 3:e året, med ännu mer och värre biverkningar. Barnmorskan sade att biverkningarna skulle försvinna efter ett par månader så jag åt dem i ett halvår utan att biverkningarna försvann innan jag storgråtande och halvt vansinnig av ilska skrek till sambon att jag vägrade ha det så längre.

Jag kan inte svara för dig, men jag vill inte använda hormonella p-medel längre. Kommer inte göra det senare heller, just nu försöker vi skaffa barn. 

• sofin526

Jag avråder från att ta dem då jag som 27-åring drabbades av stroke pga av just Neovletta 28 och fick proppar i både halsen och uppe i hjärnan. Vi hade ingen stroke tidigare i släkten.
    INGEN HÖJDARE!!! 

• Anonym (M)

Nu har jag inte ätit Neovletta, men Yasmin som iaf har ett hormon som är samma som i Neovletta. Fick sluta med dem efter en vecka. Bm hade inte informerat mig om att man ska undvika kombinerade p-piller om man har migrän. Hon frågade bara om blodpropp och gick inte igenom hela listan där det står typ "undvik kombinerade p-piller om du har något av följande..."

Lyssna på din kropp. Mår du dåligt, så sluta. Jag mådde dåligt då jag åt Cerazette men stod ut i tre månader ändå för jag var rädd att jag inte skulle få annan hjälp om jag inte tog emot den hjälp jag fått. Kan säga att jag mådde sämre för varje vecka som gick.

• Anonym (-)

Tack för era svar! :) Jag har slutat med dem och mår nu mycket bättre! Känner mig som en helt ny människa. :)

• Radioactiive

Hade samma problem och jag slutade! Hade neovletta innan jag blev gravid fungera jätte bra, nu fungerar de inte alls så hade jag vart du hade jag slutat. Åt de kanske i 4 veckor sen ledsna jag!

Svar på tråden Neovletta 28