• poker face

När köpa första bebiskläderna?

Hej!

När köpte ni första plagget? Vilken vecka var ni i? Jag har inte varit på ultraljud än, det är några veckor kvar dit, så jag vet inte helt säkert hur långt gången jag är. Men jag borde vara i ca v 10 nu. Jag har fått lite plagg men inte köpt något själv ännu, jag vill gärna men känns lite tidigt... tror dock inte jag kommer kunna hålla mig länge till =) Jag tänker att det blir jobbigt om man t.ex. får missfall och blir påmind av kläderna man köpt.. men men, det är ju så det är, och då kan man ju ge bort kläderna istället om man vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-08 23:31
    Just det, en till fråga. Jag har BF precis i början på april, funderar på om man endast ska köpa kortärmade bodys till den första tiden när bebisen är nyfödd eller om det funkar med långärmade också? Det är ju oftast inte jättevarmt i april precis? :)

• Svar på tråden När köpa första bebiskläderna?
  • MissNora

Vecka 36 köpte jag det första. Hade ett planerat snitt i vecka 37.

Är alldeles för skrockfull ( tyvärr också vis av erfarenhet) och jag hade varken vagn eller säng hemma. Det fick vi hjälp med när vi låg inne på BB.

• Stjärnebo

Alltså, jag känner igen mig i hur du känner men det bästa du kan göra är att lägga det på is en stund ^^
    I början när man just har skrivit in sig hos MVC och börjar berätta för nära och kära så är allt väldigt kul och förväntansfullt. Man börjar planera, titta runt på kläder och tillbehör, tänka ut plats för vagga/spjälsäng m.m..
    Sen är man i ca vecka 20 och man längtar ihjäl sig men har redan förberett så mycket så det inte finns så mycket kvar att göra. Tiden går så otrooooligt långsamt!

Det du borde göra nu är att göra sånt du inte kommer att kunna göra som höggravid eller med bebis. 
    Kläder och söta lakan kan vänta till vecka 25-30 iaf. Innan du är så pass höggravid att du kan ha svårt att orka ta dig runt i stan ;)

Googla runt och planera lite av vad du vill köpa för vagn, babyskydd och sånt och skriv upp allt på en lista. Lägg listan på hyllan några veckor till innan du börjar handla :) 

Jag väntade till vecka 30 innan jag började handla. Spara det roliga till sist och sen innan jag visste ordet av det så var det dags för förlossning! :) 

• Lunalej

Köpte det första i v 37. Babyskydd till bilen, spjälsäng etc fixades när jag låg inne på förlossningen/BB.

• poker face

Tack för era svar! Får se hur jag gör, kan nog som sagt inte låta bli att i alla fall köpa ett litet plagg snart, hehe =) det finns ju så mycket fint! Någon som såg min andra fråga? Kan jag köpa även långärmade bodys, det kan väl inte bli för varmt i april?

• Stjärnebo

Jag fick bebis 1:a juli och har nästan bara använt långärmade bodys med tunna leggings till.
    Så köp långärmat, ja ;)
    Bebisar är lite kallare av sig när dom e så små och som du säger brukar det inte vara jätte varmt i april.
    Lager på lager kläder är bra. Kofta att ha över body ifall det behövs och lite tjockare strumpor då fötterna ofta blir kalla.
    Man kan hålla koll på bebisens temperatur genom att känna bak i nacken/ryggen om dom är varma eller kalla.

• norrlandsflicka
    poker face skrev 2013-09-08 23:41:17 följande:
    Tack för era svar! Får se hur jag gör, kan nog som sagt inte låta bli att i alla fall köpa ett litet plagg snart, hehe =) det finns ju så mycket fint! Någon som såg min andra fråga? Kan jag köpa även långärmade bodys, det kan väl inte bli för varmt i april?

Långärmade bodys skulle jag satsa på. Våran yngsta son är född slutet av april och var då för kallt ha kortärmade bodys på han. Sen behöver ju nyfödda bebisar lite mer värme... Storlek 62 är den storlek vi har använt kortärmade bodys på honom nu i sommar. Är bara äldsta sonen som är född i juli som vi har använt enbart body i minsta storlekarna. Har väl annars använt kortärmad body under långärmad tröja för slippa glepa, men är ju inte det smidigaste. Föredrar omlottsbody på när de är nyfödda, eller pyjamas. Är praktiskt inte behöva dra över huvudet.

• alynda

Med sonen köpte vi första grejen för att fira att vi fått ett glädjande besked på fostervattenprovet i v 17. Nu var jag över 35, gjorde KUB och fick en väl hög risk på det provet i v13, därav fostervattenprovet, annars hade vi nog firat redan då genom att köpa ngt plagg. Hade vi inte gjort KUB/FVP hade vi nog väntat till rutinultraljudet i v 18-20. Sen hade jag foglossning som bara blev värre plus att sambon skulle sälja bilen, så efter det köpte vi de flesta stora saker ganska snabbt så att vi skulle hinna innan det blev för komplicerat. Min son är född i december och hans första vår och sommar tror jag att han hade en enda kortärmad body som sällan användes. Ofta var det för kallt och kofta/jacka ovanpå satt aldrig riktigt bra tyckte jag.

• straw2008

Vi köpte något litet efter första ul, dvs i v 12. Semn något ytterligare efter andra UL vid kuben, sen rullade det bara på. Vi älskar berkligen att handla o såg ingen anledning till varför vi inte skulle. Roligast var ju dock att handla efter UL i v 19 då man visste kön. Nu har vi en av varje o har "allt" så det som handlas till 3an blir bara symboliska saker.

I kinamockaskogen.....
  • Sagolina

Köpte första bodyn i v.12, efter att ha sett lillen på ultraljudet. Innan denna graviditet fick jag konstaterat ma vid ultra i v12, så var en milstolpe för oss. Runt v20 började jag köpa lite mera kläder, fundera på vagn och bilstol mm. Mådde bra hela graviditeten, så blev ikea-resa i v40, loppisrundor 4ggr under de två veckorna jag gick över osv. för att fördriva de lååånga dagarna!

Rekommenderar att spara lite till senare i graviditeten, så att du har något att göra när du håller på att längta ihjäl dig! Långärmade, omlottbodyn rekommenderar jag att leta efter! 

• Johlin87

Går in i vecka 20 imorgon och har RUL på torsdag, efter det ska jag börja köpa saker och kläder :) Ska bli mysigt men ville väntar till vecka 20..kändes som en "magisk" gräns av någon anledning.

• Babymama

Jag handlade saker till bebisen under hela graviditeten. Tyckte nog faktiskt att det var roligare att shoppa i början när det kändes så overkligt i övrigt! Mot slutet var jag så tung och började bli lite nervös inför förlossningen så då ville jag tänka på annat än bebis hela tiden och tyckte det var skönt att det allra mesta redan var inhandlat. Så alla är vi olika :) Det är ju ingen som helst ökad risk för missfall pga att man shoppar bebisgrejer tack och lov så gå loss du om du känner för det. Att man handlar allt i vecka 39+6 innebär ju tyvärr inte heller någon garanti för att allt går bra (fast det som tur är oftast gör det!!). Så- gör som du känner och grattis till bebisen :)

• supersötasilversara

Till de två första barnen handlade jag nog något plagg innan rul v.18, men nu med trean är jag mer införstådd i vilka risker det är (mer erfarenhet hos vänner och bekanta) och vill inte köpa något förräns efter rul. Går något snett med jår trea nu är det inte säkert att vi testar igen. Men vet man med sig att man ska göra det kan du ju köpa saker redan nu. Men sen är det ju kul att göra det senare också spara lite av det roliga

Svar på tråden När köpa första bebiskläderna?