• evvies

galen på min chef

Hej, Jag är gravid i 6:e månaden och har svårt att sitta längre stunder, jag får ont i ryggen och får svårt att gå efter ett tag. Ett höj och sänkbart bord skulle hjälpa mig, men min chef säger att graviditet inte är någon sjukdom så hon vill inte lägga pengar på det. Har jag några rättigheter?

/evelina 

• Svar på tråden galen på min chef
  • Themis

Alltså, Ikeas enkla sitt/ståbord kostar drygt 4000 kr+ skivan.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90088946/

Vad kostar det henne om du sjukskriver dig liksom?

Verkar vara en ganska dumsnål chef. Se även här:

www.arbetsmiljoupplysningen.se/sv/Amnen/Graviditet-och-arbete/

Långvarigt sittande eller stående- Kan ge ökad risk för bensvullnad, åderbråck och blodpropp i benet.

Vart vänder jag mig?
    Om du är gravid och upptäcker risker i din arbetsmiljö ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Du kan också vända dig till företagshälsovården, Arbetsmiljöverket eller en yrkes- och miljömedicinsk klinik för råd och stöd. Om du känner dig orättvist behandlad eller felaktigt omplacerad kan du vända dig till ditt fackförbund för juridisk hjälp.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Destiny80

Hej evvies, Jag e oxå "galen" på chefen just nu. Skönt att diskutera saker med andra i liknande situationer. Jag vet inte om du har rätt till höj/sänkbart bord, men man kan ju tycka att hon förlorar mer på om du e sjuk ofta än om du har det bra o bekvämt på jobbet. De e en bra investering med sånt bord även om man inte är gravid, ergonomi. Jag har musarm sen mitt tidigare arbete och där krävde ergonomi att jag skulle ha sånt bord. Jag lider med dig. Jag har tvärtom ett jobb där jag står hela dagen (i butik), kan aldrig sätta mig så de e motsatt problem och chefen förstår inte riktigt hur jobbigt det är heller. Gah! Sen vill chefen neka mig att gå på f-kurs för att hon inte kan jobba själv i butiken om jag är ledig, fast jag sa till 5v innan kurstillfället att jag ville va ledig den dagen. Så hon hade chans att fixa ersättare. Jag e jätteledsen o besviken över detta. Hur har det gått för dig med allt? Hur mår du? Vilken vecka är du i? Kram

Svar på tråden galen på min chef