• MonkeyLover

Kan min mans arbetsplats neka honom föräldreledighet?

Jag har hastigt och lustigt blivit inlagd på sjukhus pga gravidkomplikationer.
    Min man jobbar natt och kan således inte jobba nu när han är själv hemma med vår snart två-årige son.
    Alternativet för hans arbetstider är ett tvåskift, där han börjar innan förskolan öppnar ena veckan, andra veckan slutar han efter att förskolan stängt.

Min fråga är om hans arbetsplats kan neka honom att ta ut föräldradagar med omedelbar verkan så att säga?

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Svar på tråden Kan min mans arbetsplats neka honom föräldreledighet?
  • Försäkringskassan

Hej!

För den tid du skulle tagit hand om din son och han skulle arbetat kan din man ansöka om tillfällig föräldrapenning (vab). Han kan också ansöka om vab för den tid han skulle sovit eftersom han måste ha sin dygnsvila. 
    Orsaken till ansökan är ordinarie vårdares sjukdom.
    För den tid barnet är på förskola kan han inte ansöka om vab.

Han kan också ansöka om föräldrapenning men då måste sonen vara hemma från förskolan om din man inte tar ut lägstanivå. 
    Uttaget av föräldrapenningen kan bli en diskussion mellan arbetsgivaren och din man då en del arbetsgivare vill ha in ansökan om detta i god tid.
    Men här är ju situationen inte planerad.

Har du föräldrapenning till viss del ska du sjukanmäla dig till oss och ta bort den föräldrapenning du eventuellt har.

Hälsningar
    Carl, handläggare 

• MonkeyLover
    Försäkringskassan skrev 2013-09-09 08:54:26 följande:
    Hej!

För den tid du skulle tagit hand om din son och han skulle arbetat kan din man ansöka om tillfällig föräldrapenning (vab). Han kan också ansöka om vab för den tid han skulle sovit eftersom han måste ha sin dygnsvila. 
    Orsaken till ansökan är ordinarie vårdares sjukdom.
    För den tid barnet är på förskola kan han inte ansöka om vab.

Han kan också ansöka om föräldrapenning men då måste sonen vara hemma från förskolan om din man inte tar ut lägstanivå. 
    Uttaget av föräldrapenningen kan bli en diskussion mellan arbetsgivaren och din man då en del arbetsgivare vill ha in ansökan om detta i god tid.
    Men här är ju situationen inte planerad.

Har du föräldrapenning till viss del ska du sjukanmäla dig till oss och ta bort den föräldrapenning du eventuellt har.

Hälsningar
    Carl, handläggare 
    Jag är var redan innan sjukhusvistelsen sjukskriven 100%. Min man jobbar natt, och det första han gör på morgonen är att lämna sonen på förskolan, åker hem och sover för att sedan hämta sonen direkt.
    Hur går det ihop sig med att han inte kan vabba under tiden sonen är på förskola? Eller ska sonen då vara hemma med min man, är det så du menar?
    Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Försäkringskassan

Hej!

Under din tid med 100 % sjukskrivning ses du som ordinarie vårdare under natten.  Nu när du blivit inlagd på sjukhus har din man rätt att avstå sitt nattarbete på grund av ordinarie vårdares sjukdom och ansökan om vab. Och detta är för att han ska få sin dygnsvila. Barnet kan då vara på förskolan som vanligt från morgonen.

De vab dagar man får per barn och år är 120 st varav de första 60 dagarna är till för bland annat ordinarie vårdares sjukdom/smitta. De sista 60 dagarna kan man inte ta för ordinarie vårdare sjukdom/smitta.

När de första 60 dagarna är slut får man ansöka om föräldrapenning och då kan barnet inte vara på förskolan alls.

Här kan du läsa mer om tillfällig föräldrapenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff/ff_tfp_4089a_tillfallig_foraldrapenning_vid_vard_av_barn.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Kan min mans arbetsplats neka honom föräldreledighet?