• EnEnkelTulipan

Gravid och planterade blommor -orolig för toxoplasma!

Hej! Några av våra sommarblommor på balkongen hade verkligen gett upp för i år så jag ryckte upp dom, flyttade runt några av dom ännu fina blommorna och planterade några nya. Jag gjorde som jag alltid brukar göra och bar inga handskar och använder händerna ganska mycket. Skillnaden är att jag är gravid nu (i vecka 6). Kan man få toxoplasma av att plantera blommor i krukor på balkongen där ingen katt har varit? Blev så himla orolig för såklart började jag ju googla när jag kommit på mitt "misstag" och på Livsmedelsverket står det bara tvätta händerna efter trädgårdsarbete men på andra sidor står det att man bör ha handskar! Jag brukar ha lätt för att oroa mig och med en liten i magen blir det knappast lättare, så rädd att göra fel och liten ska bli sjuk pga mig :(

• Svar på tråden Gravid och planterade blommor -orolig för toxoplasma!
  • tvillingarpågång

Nej du behöver absolut inte oroa dig. Om man skulle drabbas av toxoplasma bara av att peta lite i jorden så skulle var och varannan gravid kvinna få det! Och det får de ju inte. Toxoplasma är som tur är väldigt ovanligt. Tänk alla gravida kvinnor som redan har barn och är ute och leker med dem i sand och jord. Vet att man lätt blir nojig när man är gravid men man får försöka tänka lite logiskt så går det förhoppningsvis över!

• viseversa

Känner igen den där oron.=). Jag oroade mig för massor när jag väntade första barnet. Men nej du behöver inte vara orolig ts. 

Instagram...LOVALOVISA
  • EnEnkelTulipan

Tack för era svar. Det känns lite bättre nu :) Är första barnet för oss. Min mamma säger att hon aldrig har mått så bra som när hon är gravid och jag känner att jag aldrig har vart så orolig som nu när jag är gravid...

• viseversa
    EnEnkelTulipan skrev 2013-09-09 08:16:00 följande:
    Tack för era svar. Det känns lite bättre nu :) Är första barnet för oss. Min mamma säger att hon aldrig har mått så bra som när hon är gravid och jag känner att jag aldrig har vart så orolig som nu när jag är gravid...
    Jag var också orolig för allt. MEN hon klarade sig och det gjorde dom andra tre som kom efter henne också fast att jag då var betydligt mer avslappnad och lugn=)
    Instagram...LOVALOVISA
  • Harvester

Ja, trädgård, inte balkong. Hur har du tänkt dig att det skulle ha kommit Toxoplasma till din balkong?? Du kommer få jobbiga 9 mån om du ska oroa dig helt omotiverat så slappna av!

• EnEnkelTulipan
    Harvester skrev 2013-09-09 08:21:56 följande:
    Ja, trädgård, inte balkong. Hur har du tänkt dig att det skulle ha kommit Toxoplasma till din balkong?? Du kommer få jobbiga 9 mån om du ska oroa dig helt omotiverat så slappna av!

Haha jag vet! Kanske att jorden redan var smittad på nåt vis? Nä jag vet inte, var det otroligt långsökt? Jag är himla glad att en och en halv månad av gradiviteten redan har passerat, bara sju och en halv månad kvar av oro då... Och hela barnets uppväxt... ;) nä, jag måste skärpa mig. Jobbar på det.
  • EnEnkelTulipan
    viseversa skrev 2013-09-09 08:18:25 följande:
    Jag var också orolig för allt. MEN hon klarade sig och det gjorde dom andra tre som kom efter henne också fast att jag då var betydligt mer avslappnad och lugn=)

Skönt att höra att det blir bättre, eller iallafall blev för dig :) annars skulle nog mitt embryo inte få några syskon, haha :) man mår ju inte bra av att oroa sig och tänka "tänk om" hela tiden... Nu byter jag ämne: Gjorde du kub-test med den första? Jag vet inte hur jag skulle ta ställning till mindre bra resultat, jag som redan är så orolig...
  • viseversa
    EnEnkelTulipan skrev 2013-09-09 08:42:29 följande:

Skönt att höra att det blir bättre, eller iallafall blev för dig :) annars skulle nog mitt embryo inte få några syskon, haha :) man mår ju inte bra av att oroa sig och tänka "tänk om" hela tiden... Nu byter jag ämne: Gjorde du kub-test med den första? Jag vet inte hur jag skulle ta ställning till mindre bra resultat, jag som redan är så orolig...
    Nej jag gjorde inge test alls(förutom ul) med nr 1,2 och 3. Dom är friska alla tre=). Nr 4 var ett barn som blev till av slarv. hon var INTE planerad alls. Var en chock när stickan visade +. Som att jag inte visste att jag blev gravid lätt liksom. haha .

Bm frågade om jag ville göra kub-test(inte för att jag är "för gammal" men hon ville ge mig det valet). Jag sa ja just för att detta var vårat absolut SISTA barn och varför inte få se bebisen på ul en extra gång=). Sen var det ju bra att se så allt var bra. Det var såå mysigt att se henne sparka runt där inne i v 12=). Vi fick låg risk för DS och andra kromosomavvikelser. Hon föddes frisk hon med=)
    Instagram...LOVALOVISA
  • Flickan och kråkan

Toxoplasmabakterien kan du enbart smittas av om du förtär den. Antar att du tvättade händerna efteråt.. Jag tillhör också det nojiga släktet. Har tre barn och har inte nojat mindre för varje barn....snarare tvärtom

• EnEnkelTulipan

Viseversa: hoppas vi har samma tur som dig och får friska barn. Det antar jag att alla vill ha även om alla barn (förhoppningsvis) är älskade. Flickan och kråkan: ok, jag tvättade händerna efteråt men om det bara är om man förtär den man blir smittad, varför bör inte gravida byta i kattlådan då? Ibland känns det som min oro kanske är värre än sakerna jag oroar mig för.... :(

• Harvester
    EnEnkelTulipan skrev 2013-09-09 16:42:29 följande:
    Viseversa: hoppas vi har samma tur som dig och får friska barn. Det antar jag att alla vill ha även om alla barn (förhoppningsvis) är älskade. Flickan och kråkan: ok, jag tvättade händerna efteråt men om det bara är om man förtär den man blir smittad, varför bör inte gravida byta i kattlådan då? Ibland känns det som min oro kanske är värre än sakerna jag oroar mig för.... :(

Man kan väl andas in bakterierna om de dammar omkring också, men börja inte nojja för det nu ;)
  • Flickan och kråkan
    EnEnkelTulipan skrev 2013-09-09 16:42:29 följande:
    Toxoplasma är en parasit. Eftersom just katter just ofta är bärare av parasiten och den finns i deras avföring och man håller på med kattbajs dagligen så kan det finnas risk att man tvättar sig slarvigt exempelvis och sedan hanterar livsmedel. 
  • jesspett

=) Jag har två katter (o massa andra djur) som bara går på toa ute plus en stor trädgård och ett trädgårdsland där jag håller på o påtar dagarna i ända känns det som och jag är inte ett dugg orolig. Som du sa, man bör ju tvätta händerna noggrant efteråt men om man ser historiskt sett, hur många bonnmoror har inte fått hur många friska ungar som helst och jag tror ärligt talat inte de alltid var så supernoga med hygienen ;)

Förstår att man oroar sig men plantera blommor och njut av lite jord under naglarna, så som det ska vara! =) 

• Flickan och kråkan
    jesspett skrev 2013-09-09 19:25:20 följande:
    =) Jag har två katter (o massa andra djur) som bara går på toa ute plus en stor trädgård och ett trädgårdsland där jag håller på o påtar dagarna i ända känns det som och jag är inte ett dugg orolig. Som du sa, man bör ju tvätta händerna noggrant efteråt men om man ser historiskt sett, hur många bonnmoror har inte fått hur många friska ungar som helst och jag tror ärligt talat inte de alltid var så supernoga med hygienen ;)

Förstår att man oroar sig men plantera blommor och njut av lite jord under naglarna, så som det ska vara! =) 
    Skillnaden förr och nu är väl att då var väl mer eller mindre alla redan immuna
  • EnEnkelTulipan

Ok tack för era svar! Jag behöver inte ens skriva det är "nog" ingen fara, för det ÄR ingen fara av vad jag nu har förstått :) det är nästan så att jag oroar mig för att få hjärtproblem av allt oroande... ;)

Svar på tråden Gravid och planterade blommor -orolig för toxoplasma!