vad krävs för sgi?
Vad krävs för att få ett sgi?
Hur många månader över ett år bör man hinna jobba för at få ett sig när man ska vara föräldraledig?
Vad krävs för att få ett sgi?
Hur många månader över ett år bör man hinna jobba för at få ett sig när man ska vara föräldraledig?
Hej!
För att fastställa SGI (sjukpenninggrundande inkomst) räknar vi på den aktuella inkomst du har och den ska du ha haft i 6 månader eller mer.
Om du ska vara föräldraledig räcker det inte med 6 månader för att få föräldrapenningen på din aktuella inkomst, du ska ha arbetat 8 månader minst (240 dagar). Detta kallas för 240 dagars villkoret.
Har du arbetat i ett år i följd kan vi beräkna din föräldrapenning på den lön du har nu.
Tänk på att jag ger dig ett generellt svar eftersom jag inte vet om du haft något avbrott som t.ex period av arbetslöshet, studier m.m. under tiden, det kan påverka.
Skickar dig en länk med lite information och även vår checklista som kan vara bra att gå igenom.
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/checklistan
Hälsningar
Carl, handläggare
jag har studerat kommer har jobbat sommaren och efter jul fram till nästa sommar.
hur blir det bedömt då?
Hej!
Om du har eller kommer att arbeta i minst 6 månader kan du ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst.
Om du inte arbetade innan dina studier har det ingen betydelse.
Som min kollega skrev i sitt svar går det endast att lämna generella svar.
Om du vill ha mer information angående din rätt till en sjukpenninggrundande inkomst behöver du kontakta kundcenter på 0771-524 524.
Hälsningar
Bo, handläggare