• skåneflicka

ni som färgat om era barnvagnar..

Har läst i flera trådar både här och i andra forum om föräldrar som "målat" om sina vagnar med panduros textilfärg palett. Har en vagn från slutet av 90-talet med grönrutigt tyg som blivit tråkigt solblekt och dessutom är jag inte särskilt förtjust i färgen/mönstret. 

Köpte färgen på panduro ( för ljusa tyger som det rekommenderas på många ställen) och börjat prova på en bit tyg som jag inte använder till vagnen. Nu till problemet... Jag får inte färgen att täcka rutorna - efter tre gånger med mörkblå färg syns fortfarande rutorna igenom. Dessutom blir tyget väldigt strävt tycker jag...  Det är ganska tunt mjukt tyg på min vagn, inte så tjockt och stelt som på nya vagnar.

Någon som provat färgen för mörka tyger? Hur har det blivit?

Ska jag ge upp och försöka klä om vagnen istället? Är dock inte så händig av mig... Vad ska man i så fall ha för tyg? Textilvaxduk kanske??

Någon som kan hjälpa mig??? 

• Svar på tråden ni som färgat om era barnvagnar..
  • tuzzla

Du kan inte täcka en mörk färg med palett för ljusa tyger.
    Du behöver den för mörka helt enkelt.

Tyget blir stelare efter färgningen. Det blir något bättre efter fixeringen, och jag skulle gissa att det blir ytterligare lite mjukare om du kan tvätta tyget.
    Min vagn var det inte möjligt att klä av för maskintvätt, så jag tänkte köra en avsköljning med vattenslang.
    Det har bara inte blivit av än...

• skåneflicka

Jag har läst att det blir flammigt om man använder färgen för mörka tyger men det kanske är värt ett försök ändå...

Tyvärr går det inte att ta av tyget varken från sufletten eller liggkorgen... 

• tuzzla

Min vagn blev inte flammig, men man får ju försöka ha samma mängd färg överallt.

• stor grön drake

Det ör större risk att den för mörka färger blir flammig, iom att den är tjockare i sin konsistens. Gör det något om rutorna lyser igenom? För de blir väll då en mörkare blå gissar jag.. Det är ju numera ganska vanligt med tyger vävda så att det blir en mönstereffekt fast det är samma färg.

• skåneflicka

om det lyser igenom lite gör väl kanske ingenting men med den för ljusa tyger syntes det så tydligt - man såg verkligen att det var övermålat och det är ju inte så kul...

Svar på tråden ni som färgat om era barnvagnar..