• Patricia Sandell

flytta till USA och studera

Hej familjeliv! Nu har jag några frågor till alla invånare med erfarenhet här!
    Det är så att efter jag har slutfört mina gymnasiestudier så vill jag, min sambo och våra 2 barn flytta till USA för fortsatta studier, är det någon som har erfarenhet i frågan? Det jag behöver veta är: finns det möjlighet att leva på endast CSN ( från mig och min sambo ) finns det billiga student boenden där man kan bo med barn? Hur funkar det med dagis och sånt? Jag har inte kollat in vilka skolor som intresserar mig, och dessutom så dröjer det än 3 år, så frågorna är alltså ställda i allmänna ordalag. Jag är själv 20 år ( 23 när jag är färdig med gymnasiet ) och min sambo är 26 nu ( alltså 29 år då. Våra barn kommer vara ungefär 3 år och det andra ungefär 6 år. Behöver barnen visum? Ja, som ni märker så är det 1000 frågor, så svara så gott ni kan.

TACK på förhand. :)

• Svar på tråden flytta till USA och studera
  • snedtak

Vill ni bo permanent i USA? Ett studentvisum gäller enbart för tiden ni studerar. Dom är tokpetiga med att det inte är ett permanent visum, även doktorandstudier ger bara tillfälliga visum.
    Barn och respektive behöver också visum och kan få det om en studerar. Observera att respektive inte får arbeta med detta visum. Läs mer på amerikanska ambassadens hemsida om visum.

Att överleva på CSN borde inte vara några problem. man får låna ett större belopp om man studerar utomlands och man får även låna till studieavgifter.

• Patricia Sandell

Tack för svaret! Vi skulle vilja bo där permanent. Ja, jag har förstått att dom är det, hur går man tillväga för att få permanent uppehållstillstånd egentligen, går det via ambassaden det med? Jag känner mig jätte förvirrad, det är så mycket som måste göras inför en utlands flytt, och dessutom så är det så många papper bara inför att söka till skolan. Men jag håller på att läsa på på lite olika sidor, allastudier, amerikanska ambassadens hemsida och så. Suck... :)

• Jackson

Jag hade inte satsat på att flytta till USA, man har inga rättigheter där alls, däremot hade jag kunnat tänka mig att flytta till Kanada, där de har gratis sjukvård bland annat. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • snedtak
    Patricia Sandell skrev 2013-09-09 12:21:36 följande:
    Tack för svaret! Vi skulle vilja bo där permanent. Ja, jag har förstått att dom är det, hur går man tillväga för att få permanent uppehållstillstånd egentligen, går det via ambassaden det med? Jag känner mig jätte förvirrad, det är så mycket som måste göras inför en utlands flytt, och dessutom så är det så många papper bara inför att söka till skolan. Men jag håller på att läsa på på lite olika sidor, allastudier, amerikanska ambassadens hemsida och så. Suck... :)
    Flashback har lite mer om utlandsstudier i USA än FL:
    www.flashback.org/t1033212

Det är inte omöjligt att få permanent visum till USA, men ganska svårt. Man kan få det på ett par olika sätt:
    Nära anhörig - om en make/förälder/barn har permanent visum.
    Arbetsvisum - "skilled worker" om ett företag vill anställa dig. Då måste de visa upp att de inte kan få tag på samma kompetens i USA. Då ska du ha en unik spetskompetens.
    Green card - lotteri om permanent uppehållstillstånd.
    Flyktingvisa - ej aktuellt antar jag
  • Patricia Sandell

Så det är i princip kört för att få permanent uppehållstillstånd alltså. :/ men vi kan i och för sig försöka få uppehållstillstånd efter att jag slutfört mina studier. Men okej, student visum är det vi behöver då. Hur funkar det ned dagis och skola när vi bara är där en begränsad tid? Vi vill att vår son ska gå i en vanlig amerikansk skola.

• Patricia Sandell
    snedtak skrev 2013-09-09 13:00:25 följande:
    Flashback har lite mer om utlandsstudier i USA än FL:
    www.flashback.org/t1033212

Det är inte omöjligt att få permanent visum till USA, men ganska svårt. Man kan få det på ett par olika sätt:
    Nära anhörig - om en make/förälder/barn har permanent visum.
    Arbetsvisum - "skilled worker" om ett företag vill anställa dig. Då måste de visa upp att de inte kan få tag på samma kompetens i USA. Då ska du ha en unik spetskompetens.
    Green card - lotteri om permanent uppehållstillstånd.
    Flyktingvisa - ej aktuellt antar jag
    Ska kolla länken sen. :)
  • Tow2Mater

Kindergarten borjas det ar barnet fyller 5, men beroende pa vilket datum. Olika stater har olika datum, men ar han/hon fodd i Aug eller senare kolla upp er specifika stat vad galler. Ar man fodd efter det datumet far man vanta ett ar med Kindergarten. Kindergarten ar vad jag vet i de flesta stater ett kriterium for att fa borja forsta klass, men kolla er specifika stat. Har han/hon borjat ga eller redan gatt forsta klass i Sverige innan flytten gissar jag det gar att flytta direkt till motsvarande skolklass i USA.

• Patricia Sandell

Okej, då vet jag det, när det börjar dra ihop sig och jag har valt vilka skolor jag ska söka till så ska jag kolla upp det. Är det någon som har koll på student boenden när man är 2 och har 2 barn?

• G1ssa

Jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter, och jag är ledsen om jag kommer låta lite negativ i följande inlägg. Jag önskar bara ge dig en information baserad på mina erfarenheter.

I den stad jag bor i (i östra USA, inte NY) är det dyrt att bo. Jag bor i en studio med kokvrå för fantastiska 1200 dollar i månaden. Då är lägenheten visserligen belägen nära kollektivtrafik, men inte i närheten av stadskärnan, och det är en lägenhet där jag inte låter bekantas barn komma på besök, då den är infesterad med åtminstonde mögel, möss och beroende på årstid flyttar diverse insekter in. Förvänta dig inte någon hög standard! 

Så för en tvåa antar jag att du skulle behöva betala 2500 dollar, men det kanske är billigare i andra städer.

Att läsa på Universitet här är dyrt! Förutom att du måste göra ett TOEFL test för att bevisa din engelskanivå kommer du också behöva göra den amerikanska varianten av högskoleprov. Antagningsprocessen är inte ens i närheten av den svenska. Intervjuer är i princip alltid involverade. För att sen inte tala om terminsavgiften. Kolla med CSN hur mycket man får låna till terminsavgifter, jag vet att de har någon form av tak. Dessutom är det värt att minnas att en kandidatexamen fås efter fyra år i USA, inte tre år som i Sverige, så räkna med att du behöver låna för fyra år!

De vänner jag har som har barn lägger mycket pengar på barnomsorg. Inget kommer gratis eller rabatterat. De betalar 400-800 dollar per VECKA i barnomsorgsavgift, och då ingår normalt sett inte lunch eller mellanmål. Till det kommer försäkring som kostar 300 dollar per person, som familj skulle jag tro att man får någon typ av familjerabatt på försäkringen dock. 

När barnen senare börjar skola så kommer öven det att kosta pengar, om ni inte vill sätta era barn i kommunal skola (sk public school). Här sätter dock inga föräldrar sina barn i public schools om de har något annat val, av den enkla anledning att den kommunala skolan är minst sagt bristfällig. Barn från kommunala skolor har det svårt att komma in på universitet i framtiden, då deras förkunskaper tyvärr ofta är begränsade.

Visum som student är lätt att få. Ni kommer antagligen ha ett F1-visum var för er själva (ger er tillstånd att studera, men inte att arbeta) och F2-visum för era barn. Ni kan dock vara med i GreenCard-lotteriet. De lottar ut permanenta uppehållstillstånd en gång om året. 

Lycka till!

Svar på tråden flytta till USA och studera