• Anonym (lite dum)

Känner mig lite dum, men kan man bestämma själv ang autogiro?

Ja, jag känner mig lite dum, men jag har aldrig funderat på detta men irriterat mig på det en tid.

Jag har autogiro på en del saker för att det är enkelt och smidigt. Något som jag dock inte upplever som smidigt är att de dras på så många olika dagar!

En grej dras den 25, 3-4 den 27, de flesta den sista varje månad men några dras inte förrän den 2-5 i månaden. Eftersom vi har ganska olika inkomster varje månad samt vissa saker som dras var 3:e månad. Vi bruakr storhandla kring lön och sen bara påfyllnadshanda, men jag är livrädd att vi ska handla för mycket (jag har varit fattig som fasen coh verkligen fått vända på varenda krona så jag upplever detta som mycket jobbigt)

Kan jag ringa de olika bolagen och be att de ändrar datum för dragninen, jag tänker främst på dem som drar i början av varje månad? Eller är det så att de har ett datum för alla kunder?  

• Svar på tråden Känner mig lite dum, men kan man bestämma själv ang autogiro?
  • Tonårsmamman1

Ja, detta tycker jag också är irriterande när man sitter med sina räkningar. Ring och fråga om de kan ändra datum, annars kan ni ju betala själv om det blir enklare.

• Celindan

Jag hatar oxå det. Jag vill att auto ska dras samma dag som pengarna kommer så man vet vad man har kvar sen.
    Hittills har det inte funkat med tele2, 3, boxer, Länsförsäkringar och handels iaf. Och om man får faktura på räkningen istället så lägger de ju på typ 25 spänn i "aviavgift". Arslena!
    E-faktura finns ju o då bestämmer man själv datum, men det känns inte toppen att ha några på auto, några vanligt och några e-faktura. Blir så jäkla utspritt. Alla företag erbjuder inte e-faktura hellerð??³

• RöttÄrSött

Jag har bytt så nästan alla mina pepp e-faktura med autobetalning. Om jag vill så är det lika smidigt som autogiro men skulle det krisa så kan jag ändra datumet på fakturan.

• Anonym (lite dum)
    Tonårsmamman1 skrev 2013-09-09 12:21:40 följande:
    Ja, detta tycker jag också är irriterande när man sitter med sina räkningar. Ring och fråga om de kan ändra datum, annars kan ni ju betala själv om det blir enklare.
    Ja, jag får väl göra det, men tänkte om någon hade lite mer koll än jag så slapp jag spendera så mycket tid i tfn
    Celindan skrev 2013-09-09 12:29:00 följande:
    Jag hatar oxå det. Jag vill att auto ska dras samma dag som pengarna kommer så man vet vad man har kvar sen.
    Hittills har det inte funkat med tele2, 3, boxer, Länsförsäkringar och handels iaf. Och om man får faktura på räkningen istället så lägger de ju på typ 25 spänn i "aviavgift". Arslena!
    E-faktura finns ju o då bestämmer man själv datum, men det känns inte toppen att ha några på auto, några vanligt och några e-faktura. Blir så jäkla utspritt. Alla företag erbjuder inte e-faktura heller😳
    Ja, kanske får ta allt som går på e faktura istället. Det är precis så jag känner också, att jag vill veta vad jag har kvar.
    RöttÄrSött skrev 2013-09-09 12:36:13 följande:
    Jag har bytt så nästan alla mina pepp e-faktura med autobetalning. Om jag vill så är det lika smidigt som autogiro men skulle det krisa så kan jag ändra datumet på fakturan.
    OK, ja det kanske går att göra autobetalning på e fakturorna med, jag får kolla det! Tack för tipset.

• Anonym (lite dum)

Kan säga att det enda företaget som har svarat (har inte varit så ihärdig) sa nej, de drar från alla sina kunder samma dag.

• Anonym (T)

Jag har alla räkningar på autogiro, utom billånet då jag vill betala av så mycket jag vill och inte beloppet som står. Jag har skrivit upp alla räkningar som dras, vilken/vilka månader de dras och vilket belopp.

• pappapappa12

Du kan be att autogiro dras varje månad på alla räkningar (istället för vissa var tredje). Det brukar de flesta företag gå med på.

På så sätt så får du samma belopp som dras varje månad och då blir det lättare för dig att hålla koll.

Byta datum brukar de inte gå med på...

Svar på tråden Känner mig lite dum, men kan man bestämma själv ang autogiro?