• Bevabus

Svensk lapphund vs finsk lapphund

Jag har läst på en hel del om båda de här raserna och tycker de verkar ganska lika varandra. Så nu är jag nyfiken på att höra mer personliga erfarenheter av dessa två hundraser, så jag kan avgöra vilken som troligen kommer passa mig bäst Så släng gärna in både positivt och negativa upplevelser här i tråden, tack!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Svensk lapphund vs finsk lapphund
  • Elmocco

Känner vänner som har en finsk lapphund, härlig hund.

Väldigt dragig i sin natur, men den är bortklemad så svårt för mig att avgöra vad som är typiskt rasen eller ej.

Fina hundar är det iallafall, men tror man ska fundera på vad man ska använda den till.

• Bevabus

Tack för svaret ingen mer?

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • ModestyB

Lite OT men jag är förtjust i lapsk vallhund, vill arbeta med min hund och den verkade arbetsvillig och trevlig. Valde till slut en brukshund, men önskar fler kunde snegla mot nordiska raser, för bevarandebiologins skull.

• Bevabus

Jo men kräver inte de väldigt mycket träning och utmaning så de inte blir uttråkade? lapphundar verkar vara lugnare än vallhundar? Alla hundar behöver utmaning såklart men måste ju anpassa valet av hund till hur jag själv bor och lever.

Svar på tråden Svensk lapphund vs finsk lapphund