• jiipi76

Sysselsätta min 1,5 åring hemma.. Tips, tack!!!!

Hejsan! Jag är sjukskriven och har min 1,5 åriga dotter hemma några dagar framöver. Det blir tyvärr en hel del TV-tittande på dagarna. Kan tyvärr inte ta oss ut och promenera eller hitta på ngt utanför hemmet. Läsa böcker, leka medLego, play-do-lera, rita/måla.. Vad mer kan vi hitta på? TAcksam för era tips!!!

• Svar på tråden Sysselsätta min 1,5 åring hemma.. Tips, tack!!!!
  • Affekt

Öva på att peka ut kroppsdelar; mun, näsa, öga.. Står du framför en spegel med henne, kan du testa att måla en röd prick på hennes näsa och se om hon pekar i spegeln eller på sin egen näsa. Om hon pekar på sin egen har hon gått in i en ny fas och börjat upptäcka att hon är en egen individ. Min dotter är 21 månader. Hon älskar att hälla vatten från en liten kanna, över till en kopp och tillbaka osv. Det är kul att vara med att diska eller fylla/tömma tvättmaskinen med tvätt. På Spotify (om ni har det) finns flera av "lilla barnkammarboken" med låtar och ramsor. 

Lycka till!

• stickkontakt

Bygg en koja av några stolar och ett täcke. Lägg in lite kuddar och ta med en ficklampa, jättespännande tycker min dotter

• Morkullan

Plocka i och ur saker i en hink/låda.

Undersöka spännande ofarliga köksredskap

"Hjälpa till" att sortera tvätt, stoppa i och ur tvättmaskinen

Sjunga tillsammans
    Bada tillsammans eller om man inte har badkar låta barnet bada i en tioliters hink eller i balja eller i diskhon. Hälla vatten fram och tillbaka, ha skum

Blåsa såpbubblor barnet får försöka fånga

rulla en boll mellan er

• Jkpg Deluxe

Leka tåg (med stolar)
    Leka kafferep med dockor å gosedjur
    Hjälpa till med disk, tvätt...
    Träna på att ta sig säkert upp o ner i trappor, om ni har några och om du (sjukskriven) klarar utav det?
    Bygga knoppussel

• PetraK

Massa olika pyssel, pussla, bygga med klossar, baka, städa, läsa, öva på att ta på kläder själv (min 15-månaders försöker med skorna), mysa, sjunga, lyssna på musik, hattprovning, riva ut alla kastruller och spela trummor (detta gjorde min lillebror när han var liten), badbalja med massa burkar och grejer i som barnet kan få pyssla med (ställ i duschen) :)

• FlitigaLis

Min 1.5 åring älskar att hjälpa till i köket. Han vispar pannkakssmet, sockerkakssmet etc om jag skär grönsaker och han lägger de i skålen och rör om (och provsmakar en hel del)

Vi bakar bikarbonatbröd. Jag ställer fram litermåttet med uppmätta ingredienser och han häller i och rör om.

Göra fingerfärg av potatismjöl, vatten och karamellfärg och kladda loss på ett stort papper.

Bygga garage av stora kartonger. Tex vällingkartong.

• jiipi76

Tusen tusen tack för era svar!!! Nu har jag fått så manga roliga ideér!

Svar på tråden Sysselsätta min 1,5 åring hemma.. Tips, tack!!!!