• SofieBear

Om jag är tjänstledig för studier, kan jag då jobba extra i konkurrerande verksamhet???

Hej!

Jag är just nu tjänstledig för studier. I sommar skulle jag vilja jobba extra på sjukhuset, eftersom det är min sista sommar innan examen och eftersom jag läser till sjuksköterska kan det vara bra att ha jobbat där tänkte jag. Just nu är jag anställd inom hemtjänst.

Det är ju konkurrerande verksamhet men om jag samtidigt pluggar, kan de då lägga sig i var jag jobbar extra? Tänkte plugga nån sommarkurs.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Om jag är tjänstledig för studier, kan jag då jobba extra i konkurrerande verksamhet???
  • Scrubs81

Tror knappasr hemtjänst o akutsjukvård konkurerar om patienterna på det viset. Har du tänkt att konvertera din tjänst? Annars säger du väl upp dig? Eller har du krav att jobba under sommaren?

• SofieBear

Vad menar du med att konvertera tjänsten? Jag vill ha kvar min fasta tjänst ifall jag inte skulle få jobb direkt efter examen, eller om jag inte skulle få sommarjobb på sjukhuset för då vill jag kunna börja jobba direkt den 1 juni och inte vänta tills alla tar semester.

Tidigare arbetade jag som personlig assistent, också inom kommunen, men min brukare gick tyvärr bort så då hamnade jag på hemtjänsten, där jag inte alls trivs. En av mina arbetskamrater när jag jobbade som pa ville prova på att jobba på förlossningen under sommaren men fick blankt nej av chefen eftersom det var konkurrerande verksamhet.

Men om jag ändå är tjänstledig för studier, då borde jag väl kunna jobba extra var jag vill?

• Scrubs81
    SofieBear skrev 2013-09-09 15:04:07 följande:
    Vad menar du med att konvertera tjänsten? Jag vill ha kvar min fasta tjänst ifall jag inte skulle få jobb direkt efter examen, eller om jag inte skulle få sommarjobb på sjukhuset för då vill jag kunna börja jobba direkt den 1 juni och inte vänta tills alla tar semester.

Tidigare arbetade jag som personlig assistent, också inom kommunen, men min brukare gick tyvärr bort så då hamnade jag på hemtjänsten, där jag inte alls trivs. En av mina arbetskamrater när jag jobbade som pa ville prova på att jobba på förlossningen under sommaren men fick blankt nej av chefen eftersom det var konkurrerande verksamhet.

Men om jag ändå är tjänstledig för studier, då borde jag väl kunna jobba extra var jag vill?

Fast nu tror jag att du inte svarade på mina frågor, så du får nog läsa om och svara på dom om du vill ha mer hjälp.

Konvertera handlar om att du behåller din tillsvidareanställning i kommunen men jobbar som sjuksköterska istället.  
  • SofieBear

Målet är inte att konvertera tjänsten utan att säga upp mig, men först när jag fått annan tjänst. Det finns unga krav på att jag måste jobba på sommaren om jag är tjänstledig, men jag vill inte bli uposagd på grund av att jag jobbar i konkurrerande verksamhet.

• Scrubs81
    SofieBear skrev 2013-09-09 15:43:34 följande:
    Målet är inte att konvertera tjänsten utan att säga upp mig, men först när jag fått annan tjänst. Det finns unga krav på att jag måste jobba på sommaren om jag är tjänstledig, men jag vill inte bli uposagd på grund av att jag jobbar i konkurrerande verksamhet.

Prata med facket!
  • Maria 434

Har svårt att tro att man får arbeta på en annan arbetsplats om man har tjänstledigt för studier

• Elaifiknow

Lyft frågan med din närmsta chef. Är du offentliganställd ska din chef godkänna eventuell bisyssla, enligt lag.

• Elaifiknow
    Scrubs81 skrev 2013-09-09 15:31:55 följande:
    Fast nu tror jag att du inte svarade på mina frågor, så du får nog läsa om och svara på dom om du vill ha mer hjälp. Konvertera handlar om att du behåller din tillsvidareanställning i kommunen men jobbar som sjuksköterska istället.  

Fast ts är ju anställd som usk/vb. Vill ts ha ssk-tjänst så får hon söka en ssk-tjänst.
  • Scrubs81
    Elaifiknow skrev 2013-09-09 18:10:03 följande:

Fast ts är ju anställd som usk/vb. Vill ts ha ssk-tjänst så får hon söka en ssk-tjänst.
    Det finns kommuner som konverterar tjänsterna för att de har svårt att rekryterar ssk.
  • Elaifiknow
    Scrubs81 skrev 2013-09-09 18:21:42 följande:
    Det finns kommuner som konverterar tjänsterna för att de har svårt att rekryterar ssk.

Aha, det har jag aldrig hört talas om - man lär sig något nytt varje dag
  • SofieBear

Här kan man inte göra det. Jag är dessutom anställd som vårdbiträde, ej uska eftersom jag inte räknas som det än. Vill dock jobba extra som uska på sjukhuset då jag blir det efter nästa termin.

• Insatt
    Maria 434 skrev 2013-09-09 15:50:47 följande:
    Har svårt att tro att man får arbeta på en annan arbetsplats om man har tjänstledigt för studier
    Precis, jag tror att det snarare kan vara där skon klämmer, om den gör det, än att det skulle handla om någon slags konkurrerande verksamhet. 
  • SofieBear

Jag vet en vän som studerade på annan ort och hon fick arbeta på annat ställe men då handlade det om en annan bransch.

• pixolina

När du är tjänstledig för studier har du ingen skyldighet att infinna dig på din ordinarie arbetsplats.
    Du får jobba extra hos annan arbetsgivare under tid som du är studieledig. Det som skulle hända om arbetet tar över studierna är att din arbetsgivare ifrågasätter tjänstledighet för studier - som du har rätt till - och försöker avsluta tjänstledigheten för att den är på felaktiga grunder.
    När du kommer tillbaka till ditt ordinarie jobb och vid sidan av vill fortsätta jobba extra inom hemtjänsten kan din arbetsgivare säga nej om han eller hon bedömer extrajobbet som arbetshindrande, t ex att inte kunna utföra uppgifter på ordinarie arbetstid tid, eller förskjuta arbetstiden.

• Gladskit
    pixolina skrev 2013-09-10 20:15:08 följande:
    När du är tjänstledig för studier har du ingen skyldighet att infinna dig på din ordinarie arbetsplats.
    Du får jobba extra hos annan arbetsgivare under tid som du är studieledig. Det som skulle hända om arbetet tar över studierna är att din arbetsgivare ifrågasätter tjänstledighet för studier - som du har rätt till - och försöker avsluta tjänstledigheten för att den är på felaktiga grunder.
    När du kommer tillbaka till ditt ordinarie jobb och vid sidan av vill fortsätta jobba extra inom hemtjänsten kan din arbetsgivare säga nej om han eller hon bedömer extrajobbet som arbetshindrande, t ex att inte kunna utföra uppgifter på ordinarie arbetstid tid, eller förskjuta arbetstiden.
    Jag håller i stort sett med dig. OM det inte finns angivet i kollektivavtal eller lokalt avtal att den anställde har skyldighet att rapportera bisyssla eller annat arbete.
    Jag som arbetsgivare (utifrån vad som gäller på vår arbetsplats) skulle helt klart tycka att den anställde bröt mot avtalet om hen var tjänstledig för studier men samtidigt arbetade extra vid sidan om. Då är det inte 100% tjänstledig för studier som det handlar om utan i praktiken skulle ju den anställde kunna fullgöra viss tjänstgöring "hos oss".
  • Nea

Jag är tjänstledig från studier och det är inga problem alls med att jobba på andra ställen under tiden. Jag fick tjänstledigt 3 år i sträck, men då kan jag inte komma och begära att få jobba på mitt gamla jobb under sommaren tex. Däremot, om man tar tjänstledigt termin för termin har man rätt att få jobba som vanligt på sitt gamla jobb under sommaren och då får "din vikarie" stå tillbaka för dig.

Svar på tråden Om jag är tjänstledig för studier, kan jag då jobba extra i konkurrerande verksamhet???