• Alvi

"Okristna" psalmer...?

Vi ska döpa vår dotter 21/8 och jag undrar om nån kan ge mej tips på psalmer som inte har så himla mycket gud i texten...?

Skulle vilja vara lite förberedd inför mötet med prästen...

• Svar på tråden "Okristna" psalmer...?
  • JsN

Får jag fråga VARFÖR ni vill döpa er dotter eftersom du söker "psalmer som inte har så himla mycket gud i texten..."

• Alvi

...dvs, jag orkar inte dra den långa historien...

• princess of woolfs

"Det gungar så mjukt" eller vad den nu heter, tycker jag är så himla fiin, vi hade den på Eriks dop, det är ingen vanlig doppsalm utan tillhör familjesidorna i psalmboken!

• Alvi

...text till den...?
    Har letat, men hittade ingen...

• Elinmamma

Tryggare kan ingen vara är en vanlig barnpsalm, visserligen med gud i texten men som sagt när ni väljer att döpa i kyrkan så får ni nog stå ut med lite gud oxå...
    När vi döpte så gjorde vi det under en vanlig familjemässa och barnkören sjöng en sång till elin och sen sjöng alla tryggare kan ingen vara, förutom de vanliga psalmerna.

• Velouria

Gud Light skulle man kanske säga

• argentea

vi döpte nora på en högmässa, vilken innebar en hel del gud-snack... vi piffade upp det hela med att min syster sjöng guns 'n roses "sweet child 'o mine" och eva cassidys "wade in the water". det blev jättebra!

• JsN

JAg har lite svårt för:

"Vi vill gärna döpa vårt barn men vi vill inte att det ska vara så mycket prat om gud vid dopet"

Vid dopet upptas barnet i församlingen. Antingen vill man det och då accepterar man att dopet har med gud att göra eller också sippar man dop. Om man inte tror så finns det väl ingen anledning att döpa?

Det är illa nog att någon vill gifta sig i kyrkan men helst ska gud inte nämnas, men att vilja döpa utan prat om gud är värre!

• loopy

sisu: "det gungar så mjukt" tror jag har nr 606 i psalmboken om jag inte minns fel? ett eller annat på 600 iallafall!
    lycka till!

Svar på tråden "Okristna" psalmer...?