• Stina1982

För få vita blodkroppar hos 3 åring

Hej! Var hos läkaren med sonen för 4-5 veckor sedan pga att han hade jätteont i halsen. Proverna visade låga halter av vita blodkroppar men allt annat Såg bra ut. Vi har därefter tagit om provet ett par gånger och värdena har stigit varje gång, men är nu en månad senare fortfarande under referensvärdet. Det verkar som om han får fortsätta ta om provet så länge det är lågt. Har någon varit med om samma sak och hur gick det för er?

• Svar på tråden För få vita blodkroppar hos 3 åring
  • Brioche

Min son hade också lite för få vita blodkroppar när vi var på vårdcentralen i våras. Han fick ta om provet en vecka senare och då hade det stigit lite men låg fortfarande i underkant. Läkaren sa att det inte var något att oroa sig för utan det kunde bli så när man haft en infektion i kroppen, det kunde tydligen ta ganska lång tid innan antalet var helt normalt igen. Vi behövde inte ta om provet något mer och min son är pigg och frisk.

• Vickan I

Jag har alltid haft lågt antal. Som bebis skrämde de upp min mamma att jag nog hade leukemi. Varje gång jag tar blodprov av ngn anledning, även nu som vuxen, så reagerar dem på de låga antalet och ringer och vill ha nya tester. Ingen kan förklara hur de kan vara så lågt och inte hur jag ändå kan vara så frisk som jag är. Typ aldrig förkyld osv. Så behöver inte vara något konstigt.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Stina1982

Tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är ensamma om detta! Jag märker inte att min son skulle vara påverkad negativt då han är pigg som vanligt, men jag blev ändå fundersam då det var rätt låga värden vid första provtagningen.

• skogsvitter

HUR lågt ligger han? Vår dotter hade 0,5 om jag inte minns fel, extremt lågt! Visserligen efter sjukdom, men vanligtvis går värdet upp då, inte ner. Hon blev bra på glutenfritt!! Celiaki är en autoimmun sjukdom som slår till på det egna immunsystemet, därför kan faktiskt detta vara en signal om celiaki, även om blodproverna visar neg. Vi testade då också för flera medfödda immunbristsjukdomar, sådant kan det också bero på. Även leukemi och en himla massa annat!

• Stina1982

Skogsvitter: han hade 2,9 första gången, 3,5 andra gången och nu tror jag det var runt 4. Vi ska tillbaks på måndag igen och se å det ortfarnde går upp. Läkaren sa att det inte var något att oroa sig för då övriga värden var bra, röda blodkroppar, trombocyter mm, men som förälder oroar man sig ju ändå! Vad skönt att din dotter blev bra när ni uteslöt gluten!!

• skogsvitter

Vad räknas egentligen som "normalt" värde då? Det där låter som att det är så pass högt ändå så jag skulle inte oroa mig i ditt läge. Om allt annat ser bra ut och han är frisk och pigg i övrigt så är det nog bara en normalvariation det handlar om helt enkelt, så skulle jag tänka iaf

Ändå är det ju visserligen lite intressant allt detta man nu funnit om gluten och hur det påverkar kroppen, även helt utan märkbara symptom utåt sett så påverkas kroppen negativt. En del menar att alla människor blir påverkade, inte bara de som har glutenintolerans alltså. Vetenskapliga studier har antytt att alla får sk "läckande tarm" och säkert även andra symptom som inte märks av gluten. En spekulation är att känsligare individer kanske också påverkas negativt när det gäller immunförsvaret = färre vita blodkroppar. Jag äter själv gluten i min vardagliga kost så det är inte så att jag propagerar för något eller så, men jag försöker väl iofs vänja mig med tanken att man kanske egentligen behöver äta en helt annan typ av kost... helt OT men det var en reflektion jag fick efter allt jag läst och all ny forskning som kommit om detta. Gluten har ju framträtt mycket mer i vår vardagliga kost under de senaste decennierna, mjölet man använde förr (grövre, fullkorn, mer råg/korn och mindre vete tex) var inte alls så glutenrikt som det vi äter idag.

• Stina1982

Tydligen ska normalvärdet för barn i hans ålder vara minst 6. Det är jätteintressant det du skriver om gluten! Jag kommer definitivt se över kosten om inte värdet går upp ordentligt.

Svar på tråden För få vita blodkroppar hos 3 åring