• Framboise

    Katt i lägenhet?

    Hej!
    Jag vill så gärna ha katt, men problemet är att jag bor i en på 25kvm etta mitt i stan.
    Så mina frågor kan man ha katt i lägenhet? Hur ofta bör man vara hemma i så fall? Fungerar det medans man pluggar? När är 'rätta tillfället'?

    Mvh
    Alice 

  • Svar på tråden Katt i lägenhet?
  • Unis

    Storleken på lägenheten har nog ingen betydelse men personligen tycker jag att katter passar bättre om man bor i hus och har möjlighet att låta den vara ute också.

  • frökenelisabeth

    Jag har haft katt i små lägenheter, och det som betyder något är hur man aktiverar dem, inte själva ytan i sig. Katter behöver lek, klösträd/klösbräda, mat och vatten, och lite gos för att vara glada och nöjda, i alla fall de katter jag haft, men alla katter är ju olika.

    Det funkar utmärkt när man pluggar tycker jag. Min katt har som lite äldre klarat av att jag sov borta över natten, utan problem.   

  • Queenie70

    Om man ska ha innekatt tycker jag man ska ha större,och ha möjlighet att gå ut md katten i koppel, och ska man ha utekatt ska man inte bo i tätbebyggelse. Annars får man avstå. Vad menar du med hur "ofta" man måste vara hemma? Du måste givetvis komma hem varje dag och ha tid att ge katten daglig stimulans, kärlek och sällskap.

  • Framboise

    Jag menar hur länge kan man lämna en katt ensam? 1 timme eller 6 timmar t ex

  • Farsa på stan

    Jag tycker endast att man ska ha en katt om man släpper ut den (oavsett hur stor ens bostad är). En katt vill vara ute många timmar om dagen. Känner du att du inte kan/vill släppa ut katten i ditt bostadsområde tycker jag att du ska vänta tills du flyttat till något kattvänligare ställe.

  • Unis
    Framboise skrev 2013-09-09 21:36:40 följande:
    Jag menar hur länge kan man lämna en katt ensam? 1 timme eller 6 timmar t ex

    En katt vara ensam många timmar - hela dagar eftersom den mest ligger och sover när den är ensam. Men då måste du har mycket tid för den på kvällarna med lek och sysselsättning för att den ska vara så pass trött för natten så den kan sova. Katt är nattdjur.
  • Framboise

    Det verkar som att många har olika åsikter om man ska ha inne eller utekatt. Är det inte lika mycket fördelar som nackdelar med inomhus/utomhuskatter?

  • Omogen citron
    Framboise skrev 2013-09-09 21:58:17 följande:
    Det verkar som att många har olika åsikter om man ska ha inne eller utekatt. Är det inte lika mycket fördelar som nackdelar med inomhus/utomhuskatter?



    Jo, det är det. Men folk har extremt starka åsikter om ute- respektive innekatt. Du kommer få höra att du är djurplågare om du släpper ut katten från vissa här inne också.
  • nemo1

    Jag tycker inte att man ska skaffa katt om man endast bor på 25 kvm. Vet inte hur många annonser jag sett där folk vill sälja katten pga att katten mår dåligt på den lilla ytan. En katt behöver springa av sig vilket definitivt inte går på 25 kvm. Jag skulle aldrig sälja en katt till dig ts med den lilla ytan.
    Sedan är det endast nackdelar att ha en katt som utekatt om man inte bor långt ute på landet, är katten värd något för dig så håller du den inomhus. 

  • Framboise

    Okej, jag skulle bara höra mig för! Jag får helt enkelt avvakta med katt :(

Svar på tråden Katt i lägenhet?