• Tuva73

Koka egen gröt?!

Jag är ingen "halvfabrikatsmänniska" utan lagar det mesta själv. Sist jag var på BVC sa BM att nu kan du börja köpa gröt och ge henne på kvällarna! Så det har vi börjat med, Thea är 5 månader och slukar gröt med god aptit. Det är sådan där svindyr havregröt man köper i affären. Nu undrar jag om jag inte kan koka havregrynsgröt till henne själv? Eller är det något speciellt med den där gröten man köper?

• Svar på tråden Koka egen gröt?!
  • Amorella

Den man köper är näringsberikad; därför är det bättre än den hemmagjorda. Framför allt är det mycket järn i den. MEN - om babyn äter varierat i övrigt och man inte ger gröt 5 ggr om dagen kan man göra gröt själv ibland. Vänta ska jag leta fram vad jag precis skrev i ett annat inlägg med lite tips.

• Amorella

Och här är det:

------
    Du kan göra egen gröt om babyn äter väldigt varierat i övrigt. Dessutom kan du järnberika gröten själv genom att t.ex. ha i 1-2 tsk finmalt tunnpaltbröd eller lite hirs eller dinkel. Puré på aprikoser är ju oxå järnrikt. Kanske din baby dessutom fortfarande bara äter miniportioner eftersom h*n är så liten? Man får helt enkelt använda sitt eget omdöme.

Jag har testat följande:

Vispa i 1-2 msk rismjöl, majsmjöl ELLER maizenamjöl i 1 dl vatten och koka upp så det tjocknar. Rör i 1 tsk rapsolja.

Ris- och majsmjöl brukar finnas på hälsokosthyllan; maizena finns vid "vanligt" mjöl. Du får prova dig fram hur mycket mjöl det ska vara för att bli bra konsistens. Min tjej gillar speciellt när jag gör gröt på majsmjöl. Jag brukar röra ut den med fruktpuré och ibland oxå lite messmör för magen (det är lösande). Speciellt maizena är bra när de lätt blir lösa i magen.

Du kan oxå kolla här:
    come.to/barnmat
    Jag tror det finns några grötrecept där.

• UFS

Min son växer upp på hemkokt gröt och är frisk och har inga tecken på vitaminbrist. Får barnet annan riktig mat (eller amning) så tror jag inte det är någon som helst fara att göra egen gröt.

För att få mer vitaminer kan man blanda i mosade bär eller frukt, eller russin. Kokar man med russinen hela tiden så är de så mjuka att de inte kan fastna i halsen.
    Jag gjorde mannagrynsgröt eftersom Sigge tyckte bättre om det. Dessutom får han i sig mjölk då.

• Lotta o

Du kan själv berika hemmagjorda havregryns gröt genom att ta i hälften havremjölk och hälften vatten tex. Blir lite krämigare i smaken!

• Tuva73

Tack snälla "grötkokerskor" här ska nu kokas egen gröt!!!

• Aunt Molly

Vi har endast gett hemgjort havregrynsgröt till vår son (som i och för sig med god aptit äter mycket annan mat också). Men en fruktpuré till kan man kompensera för järninnehållet; vi har ofta kokat gröten med bitar av torkad aprikos (järnrikt)! Det finns också havregryn som är järnberikade om man oroar sig för järnet!

Självklart måste man inte köpa halvfabrikat svindyrt från barnmatstillverkare.

• Killer

När jag gör havregrynsgröt blandar jag även i mjölkersättning (pulver, men det går bra med flytande också!), den är berikad med järn och en massa andra saker... köpte ett stort paket pulver som jag blandar i lite av när jag gör mos och likande också... (istället för vanlig mjölk...).

På det sättet får hon i sig lite extra och det är fortfarande MYCKET billigare än köpt mat...

Svar på tråden Koka egen gröt?!