Anonym (Förvirrad) skrev 2013-09-09 23:50:29 följande:
Det var i kryssat 1/4 (om jag minns rätt) och fick då uppfattningen att det var 25% som jag skulle gå ned i tid av mina 85% (i timmar). Jag meddelade läkaren att jag jobbade 85%. Min chef menar att jag bör jobba 75% av 100%.
I det här fallet bör du ta kontakt med Försäkringskassan för att reda ut hur du ska göra för de kan ställa rätt följdfrågor. Din chef kan inte kräva att du ska jobba 75 %, dvs bara gå ner 10% från det som du i vanliga fall gör och därtill vara sjukskriven för det du är föräldraledig (alltså det du täcker upp med föräldrapenning). Förmodligen var det inte så som du och läkaren pratade om. Jag kan till och med tänka mig att du kan bli utan ersättning helt om du gör så, om det är så att du faktiskt klarar av att ha hand om barnen iom att det då bara är de där 10%:en som du är sjukskriven på (10% är mindre än 25% vilket är den lägsta nivån). Är du med på vad jag menar? För att få det hela rätt så ring och prata med FK, de är guld att ha som bollplank och stöttepelare i just kontakten med arbetsgivaren så att du får den där avlastningen som du och din läkare diskuterade.