• Anonym (Förvirrad)

Hjälp! Gått ned i tid till 85% och nu sjukskriven, räknar man från en heltidstjänst eller på 85%??!

Jag jobbar 85% (men har en 100% tjänst) och har nu blivit sjukskriven och ska jobba 75%. Är det då 100% el 85% (i timmar) man ska utgå från (dvs 75% av 100% arbetstid eller 75% av 85% arbetstid)?

• Svar på tråden Hjälp! Gått ned i tid till 85% och nu sjukskriven, räknar man från en heltidstjänst eller på 85%??!
  • Zirup

Består din inkomst enbart av dina 85%, dvs du är inte föräldraledig eller liknande? I så fall ska du arbeta 75% av de antal timmar som dessa 85% motsvarar.

• h8him
    Zirup skrev 2013-09-09 22:40:35 följande:
    Består din inkomst enbart av dina 85%, dvs du är inte föräldraledig eller liknande? I så fall ska du arbeta 75% av de antal timmar som dessa 85% motsvarar.
    Fast Fk betalar bara ut 1/4, 1/2, 3/4 eller sjukpenning för heldag (8 timmar). Sjukskrivningar brukar utgå från heltid men det beror på vad som står på intyget.
  • Zirup
    h8him skrev 2013-09-09 22:43:07 följande:
    Fast Fk betalar bara ut 1/4, 1/2, 3/4 eller sjukpenning för heldag (8 timmar). Sjukskrivningar brukar utgå från heltid men det beror på vad som står på intyget.
    FK betalar ut 1/1, 3/4, 1/2 eller 1/4 av vad den normala arbetstiden ligger på om man bedöms ha rätt till ersättning. Alla människor arbetar inte 8 timmar/dag så normalförfarandet är att FK utreder hur många timmar en vanlig arbetsdag består av. Jag har arbetat med den typen av arbetsuppgifter i 6 år.
  • h8him
    Zirup skrev 2013-09-09 22:51:23 följande:
    FK betalar ut 1/1, 3/4, 1/2 eller 1/4 av vad den normala arbetstiden ligger på om man bedöms ha rätt till ersättning. Alla människor arbetar inte 8 timmar/dag så normalförfarandet är att FK utreder hur många timmar en vanlig arbetsdag består av. Jag har arbetat med den typen av arbetsuppgifter i 6 år.
    Då måste de ha ändrat reglerna för när jag var sjukskriven 50% förut, på en 80 % tjänst men stämplade upp till 100 så var det väldigt besvärligt att få dem att förstå hur det skulle vara. Men det är ju bra om det bara var min handläggare som saknade kompetens.
  • Zirup
    h8him skrev 2013-09-09 22:55:41 följande:
    Då måste de ha ändrat reglerna för när jag var sjukskriven 50% förut, på en 80 % tjänst men stämplade upp till 100 så var det väldigt besvärligt att få dem att förstå hur det skulle vara. Men det är ju bra om det bara var min handläggare som saknade kompetens.

Samma regler som alltid. Du hade en heltidsSGI som du skyddade genom att vara arbetssökande när ditt utbud minskat. TS skrev utryckligen att hon hade en tjänst på 100 % vilket utesluter att hon är arbetssökande till någon del så era situationer skiljer sig åt. För att helgardera svaret frågade jag om hon var föräldraledig på den överskjutande delen, sådant skulle kunna påverka beroende på om hon skyddat sin heltidsSGI eller ej. Huvudregeln är dock alltid att man minskar sin normala arbetstid med de fjärdedelar man är sjukskriven på (och självklart att man är öppen med läkaren om hur många timmar man normalt gör så att denne har ett riktigt underlag för sin bedömning).

• h8him
    Zirup skrev 2013-09-09 23:05:09 följande:

Samma regler som alltid. Du hade en heltidsSGI som du skyddade genom att vara arbetssökande när ditt utbud minskat. TS skrev utryckligen att hon hade en tjänst på 100 % vilket utesluter att hon är arbetssökande till någon del så era situationer skiljer sig åt. För att helgardera svaret frågade jag om hon var föräldraledig på den överskjutande delen, sådant skulle kunna påverka beroende på om hon skyddat sin heltidsSGI eller ej. Huvudregeln är dock alltid att man minskar sin normala arbetstid med de fjärdedelar man är sjukskriven på (och självklart att man är öppen med läkaren om hur många timmar man normalt gör så att denne har ett riktigt underlag för sin bedömning).

De ville betala ut 50 % av min tjänst bara. Så i mitt fall hade det blivit helt galet. Läkaren fick skriva både timmar och procent av heltid på sjukintyget men Fk var envisa minns jag.
  • Zirup
    h8him skrev 2013-09-09 23:12:21 följande:
    De ville betala ut 50 % av min tjänst bara. Så i mitt fall hade det blivit helt galet. Läkaren fick skriva både timmar och procent av heltid på sjukintyget men Fk var envisa minns jag.
    Mmm, det låter tokigt så som du beskriver det. Tur att det blev rätt i slutändan för dig.
  • Anonym (Förvirrad)
    Zirup skrev 2013-09-09 22:40:35 följande:

Jag skyddar min SGI och tar ut fp för att täcka upp till 100%. Men hur är det med antal jobbtimmar, ska de vara efter 75% av 100 el 85 (om än ersättningen kanske räknas på 100% av försäkringskassan)?
  • Anonym (Förvirrad)

Det var i kryssat 1/4 (om jag minns rätt) och fick då uppfattningen att det var 25% som jag skulle gå ned i tid av mina 85% (i timmar). Jag meddelade läkaren att jag jobbade 85%. Min chef menar att jag bör jobba 75% av 100%.

• Zirup
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-09-09 23:50:29 följande:
    Det var i kryssat 1/4 (om jag minns rätt) och fick då uppfattningen att det var 25% som jag skulle gå ned i tid av mina 85% (i timmar). Jag meddelade läkaren att jag jobbade 85%. Min chef menar att jag bör jobba 75% av 100%.
    I det här fallet bör du ta kontakt med Försäkringskassan för att reda ut hur du ska göra för de kan ställa rätt följdfrågor. Din chef kan inte kräva att du ska jobba 75 %, dvs bara gå ner 10% från det som du i vanliga fall gör och därtill vara sjukskriven för det du är föräldraledig (alltså det du täcker upp med föräldrapenning). Förmodligen var det inte så som du och läkaren pratade om. Jag kan till och med tänka mig att du kan bli utan ersättning helt om du gör så, om det är så att du faktiskt klarar av att ha hand om barnen iom att det då bara är de där 10%:en som du är sjukskriven på (10% är mindre än 25% vilket är den lägsta nivån). Är du med på vad jag menar? För att få det hela rätt så ring och prata med FK, de är guld att ha som bollplank och stöttepelare i just kontakten med arbetsgivaren så att du får den där avlastningen som du och din läkare diskuterade. 
Svar på tråden Hjälp! Gått ned i tid till 85% och nu sjukskriven, räknar man från en heltidstjänst eller på 85%??!