• Anonym (t)

Vänja av fett hår

Jag har sedan i början av juni minskat tvättandet av mitt hår, som blir väldigt fett väldigt snabbt. Det går minst tre dagar mellan tvättningarna och jag körde i början med ungefär en vecka mellan varje tvätt. Det har dock inte blivit bättre - hur lång tid ska det ta?

Jag har också en torr hårbotten (tror jag?). Jag får som "korn" i hårbotten som jag kan skrapa bort (inte mjäll!), vilket jag tror ska ha att göra med att hårbotten är torr. Någon som vet?

Några tips? Jag ska härda ut tills det blir förbättring med håret, men jag undrar liksom hur lång tid det kommer ta.

Juste, jag använder SLS-fritt schampoo. Det gjorde en ganska stor skillnad när jag gick från vanligt schampoo till SLS-fritt schampoo, men det är ändå fett dagen efter tvätt ändå.  

• Svar på tråden Vänja av fett hår
  • SupersurasunkSara

Testa no poo kanske? Finns ett antal trådar här på FL om det. Jag har också torr hårbotten och no poo hjälper mot det. Dock måste jag varva med schampoo emellanåt annars får jag mjäll istället.

Min favorit vad gäller no poo är bikarbonat blandat med balsam och tvätta med det, sen skölja sista sköljningen med citronvatten.

Bikarbonat torkar dock ur, så en extra omgång med bara balsam skadar inte.

Testa annars att göra oljeinpackning, oliv- eller rapsolja ljummas lite och masseras in i hårbotten/hår och så på med plastpåse och sitt med det en timme ungefär.        

• Ang

Hej jag har samma problem, får fettigt hår och små korn som du beskriver. Har inte heller mjäll men kan få beläggning. Gick till läkaren för någon dag sedan han skrev ut nått kortison som "dödar" svamp. Har använt det 3v nu och tycker inte jag ser nån skillnad. Känns så meningslöst ibland. Jag tvättar håret var 3e dag. Har testat allt möjlig och har tvättat håret med naturshampoon i flera år.  Har man mycket talg i hårbotten så har man.. :/

• SupersurasunkSara

Det en frisör sa till mig var att ju mer man tvättar bort det naturliga fettet, desto mer tillverkar kroppen. Mitt blir bättre om jag struntar i att tvätta håret ett tag, men då får jag mjäll, eller ja, flagnar iaf och det kliar (så jag tror det är mjäll) så jag måste ändå tvätta med starkt schampo.
    Efter ett tag med noo poo som dock tar lite mer tid så blir det bättre, även om jag gör oljeinpackning. Men det är ju inte så roligt att gå omkring med flottigt hår en tid heller för att vänja in håret :-S

Svar på tråden Vänja av fett hår